Ei flukt frå språket
Katrine Heiberg debuterer med dikt med nokre blussande, fine bilete.
Katrine Heiberg skriv dikt i modernistisk stil.
Foto: Johannes Grytnes
Dikt
Katrine Heiberg:
Det gule bladet, den svarte pupillen
Kolon Forlag
Diktdebutanten Katrine Heiberg held seg til ei tilknappa poetisk form og skriv i ein klassisk, modernistisk stil. Ho er òg bokmeldar i Morgenbladet.
Berre nokre liner inn i opningsdiktet vert tematikken formulert i klartekst. Det dreiar seg om kjensla av tvang, at det ligg nokre grunnleggjande spelereglar i språket som eit individ ikkje sjølv kan bestemme. Desse føringane set tilhøvet mellom individet og språket, einsemda og fellesskapen i spel: «jeg kommer ikke utenom ordene/ jeg starter ikke i frihet// når jeg åpner munnen forsvinner jeg/ i alt som er sagt/ når jeg tier tar verden meg i besittelse».
Språkleg dilemma
Om ein kjenner seg totalt assimilert eller kolonisert av språket, er det kanskje like gale, men dersom ein først er språkbrukar, er det kanskje ikkje noko ein kan unngå. I dikta finst òg ei frykt for å verte gissel av språkbileta og sperra inne i dei litterære skildringane. Skulle det finnast ein stad kor dette er mogleg å gjere noko med, måtte det vere i lyrikken, der fridomen er så stor. Tradisjonelt er lyrikken staden for det personlege og subjektive blikket og for dei litt avvikande språkformene.
I Det gule bladet, den svarte pupillen vert det tydeleg at diktareget leitar etter vegar ut or det språklege dilemmaet, for her vert det støtt peikt på «øyeblikket/ som løsriver seg fra de andre», «grensene skal ryke», «det som skal komme», «verdensomsnuing» og «omkalfatring».
Fascinerande bilete
Lyrikkdebutanten Heiberg har skrive språkmedvitne, sobre og nakne dikt. Ofte vil ein lyrikar ha tiltru til språket sitt og gle seg over moglegheita som ligg i uttrykksmiddelet. Denne debutanten har gjort det til eit hovudmotiv at ho ikkje finn seg til rette i språket dikta faktisk nyttar seg av.
Dette ubehaget kan nokre stader kjennast konstruert. Likevel synest eg det finst fascinerande bilete som veg opp for dette. Det er bilete som peikar på seg sjølv, men også på noko utanfor språket. Til ei dynamisk, skiftande røynd, slik som når Heiberg skriv: «formene minner om en sky,/ men hva minner skyen om».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Katrine Heiberg:
Det gule bladet, den svarte pupillen
Kolon Forlag
Diktdebutanten Katrine Heiberg held seg til ei tilknappa poetisk form og skriv i ein klassisk, modernistisk stil. Ho er òg bokmeldar i Morgenbladet.
Berre nokre liner inn i opningsdiktet vert tematikken formulert i klartekst. Det dreiar seg om kjensla av tvang, at det ligg nokre grunnleggjande spelereglar i språket som eit individ ikkje sjølv kan bestemme. Desse føringane set tilhøvet mellom individet og språket, einsemda og fellesskapen i spel: «jeg kommer ikke utenom ordene/ jeg starter ikke i frihet// når jeg åpner munnen forsvinner jeg/ i alt som er sagt/ når jeg tier tar verden meg i besittelse».
Språkleg dilemma
Om ein kjenner seg totalt assimilert eller kolonisert av språket, er det kanskje like gale, men dersom ein først er språkbrukar, er det kanskje ikkje noko ein kan unngå. I dikta finst òg ei frykt for å verte gissel av språkbileta og sperra inne i dei litterære skildringane. Skulle det finnast ein stad kor dette er mogleg å gjere noko med, måtte det vere i lyrikken, der fridomen er så stor. Tradisjonelt er lyrikken staden for det personlege og subjektive blikket og for dei litt avvikande språkformene.
I Det gule bladet, den svarte pupillen vert det tydeleg at diktareget leitar etter vegar ut or det språklege dilemmaet, for her vert det støtt peikt på «øyeblikket/ som løsriver seg fra de andre», «grensene skal ryke», «det som skal komme», «verdensomsnuing» og «omkalfatring».
Fascinerande bilete
Lyrikkdebutanten Heiberg har skrive språkmedvitne, sobre og nakne dikt. Ofte vil ein lyrikar ha tiltru til språket sitt og gle seg over moglegheita som ligg i uttrykksmiddelet. Denne debutanten har gjort det til eit hovudmotiv at ho ikkje finn seg til rette i språket dikta faktisk nyttar seg av.
Dette ubehaget kan nokre stader kjennast konstruert. Likevel synest eg det finst fascinerande bilete som veg opp for dette. Det er bilete som peikar på seg sjølv, men også på noko utanfor språket. Til ei dynamisk, skiftande røynd, slik som når Heiberg skriv: «formene minner om en sky,/ men hva minner skyen om».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Lyrikkdebutant Katrine Heiberg har skrive språkmedvitne, sobre og nakne dikt.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.