Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Ei flukt frå språket

Katrine Heiberg debuterer med dikt med nokre blussande, fine bilete.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Katrine Heiberg skriv dikt i modernistisk stil.

Katrine Heiberg skriv dikt i modernistisk stil.

Foto: Johannes Grytnes

Katrine Heiberg skriv dikt i modernistisk stil.

Katrine Heiberg skriv dikt i modernistisk stil.

Foto: Johannes Grytnes

2352
20181012
2352
20181012

Dikt

Katrine Heiberg:

Det gule bladet, den svarte pupillen

Kolon Forlag

Diktdebutanten Katrine Heiberg held seg til ei tilknappa poetisk form og skriv i ein klassisk, modernistisk stil. Ho er òg bokmeldar i Morgenbladet.

Berre nokre liner inn i opningsdiktet vert tematikken formulert i klartekst. Det dreiar seg om kjensla av tvang, at det ligg nokre grunnleggjande spelereglar i språket som eit individ ikkje sjølv kan bestemme. Desse føringane set tilhøvet mellom individet og språket, einsemda og fellesskapen i spel: «jeg kommer ikke utenom ordene/ jeg starter ikke i frihet// når jeg åpner munnen forsvinner jeg/ i alt som er sagt/ når jeg tier tar verden meg i besittelse».

Språkleg dilemma

Om ein kjenner seg totalt assimilert eller kolonisert av språket, er det kanskje like gale, men dersom ein først er språkbrukar, er det kanskje ikkje noko ein kan unngå. I dikta finst òg ei frykt for å verte gissel av språkbileta og sperra inne i dei litterære skildringane. Skulle det finnast ein stad kor dette er mogleg å gjere noko med, måtte det vere i lyrikken, der fridomen er så stor. Tradisjonelt er lyrikken staden for det personlege og subjektive blikket og for dei litt avvikande språkformene.

I Det gule bladet, den svarte pupillen vert det tydeleg at diktareget leitar etter vegar ut or det språklege dilemmaet, for her vert det støtt peikt på «øyeblikket/ som løsriver seg fra de andre», «grensene skal ryke», «det som skal komme», «verdensomsnuing» og «omkalfatring».

Fascinerande bilete

Lyrikkdebutanten Heiberg har skrive språkmedvitne, sobre og nakne dikt. Ofte vil ein lyrikar ha tiltru til språket sitt og gle seg over moglegheita som ligg i uttrykksmiddelet. Denne debutanten har gjort det til eit hovudmotiv at ho ikkje finn seg til rette i språket dikta faktisk nyttar seg av.

Dette ubehaget kan nokre stader kjennast konstruert. Likevel synest eg det finst fascinerande bilete som veg opp for dette. Det er bilete som peikar på seg sjølv, men også på noko utanfor språket. Til ei dynamisk, skiftande røynd, slik som når Heiberg skriv: «formene minner om en sky,/ men hva minner skyen om».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Katrine Heiberg:

Det gule bladet, den svarte pupillen

Kolon Forlag

Diktdebutanten Katrine Heiberg held seg til ei tilknappa poetisk form og skriv i ein klassisk, modernistisk stil. Ho er òg bokmeldar i Morgenbladet.

Berre nokre liner inn i opningsdiktet vert tematikken formulert i klartekst. Det dreiar seg om kjensla av tvang, at det ligg nokre grunnleggjande spelereglar i språket som eit individ ikkje sjølv kan bestemme. Desse føringane set tilhøvet mellom individet og språket, einsemda og fellesskapen i spel: «jeg kommer ikke utenom ordene/ jeg starter ikke i frihet// når jeg åpner munnen forsvinner jeg/ i alt som er sagt/ når jeg tier tar verden meg i besittelse».

Språkleg dilemma

Om ein kjenner seg totalt assimilert eller kolonisert av språket, er det kanskje like gale, men dersom ein først er språkbrukar, er det kanskje ikkje noko ein kan unngå. I dikta finst òg ei frykt for å verte gissel av språkbileta og sperra inne i dei litterære skildringane. Skulle det finnast ein stad kor dette er mogleg å gjere noko med, måtte det vere i lyrikken, der fridomen er så stor. Tradisjonelt er lyrikken staden for det personlege og subjektive blikket og for dei litt avvikande språkformene.

I Det gule bladet, den svarte pupillen vert det tydeleg at diktareget leitar etter vegar ut or det språklege dilemmaet, for her vert det støtt peikt på «øyeblikket/ som løsriver seg fra de andre», «grensene skal ryke», «det som skal komme», «verdensomsnuing» og «omkalfatring».

Fascinerande bilete

Lyrikkdebutanten Heiberg har skrive språkmedvitne, sobre og nakne dikt. Ofte vil ein lyrikar ha tiltru til språket sitt og gle seg over moglegheita som ligg i uttrykksmiddelet. Denne debutanten har gjort det til eit hovudmotiv at ho ikkje finn seg til rette i språket dikta faktisk nyttar seg av.

Dette ubehaget kan nokre stader kjennast konstruert. Likevel synest eg det finst fascinerande bilete som veg opp for dette. Det er bilete som peikar på seg sjølv, men også på noko utanfor språket. Til ei dynamisk, skiftande røynd, slik som når Heiberg skriv: «formene minner om en sky,/ men hva minner skyen om».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Lyrikkdebutant Katrine Heiberg har skrive språkmedvitne, sobre og nakne dikt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB

Ordskifte
ThorbjørnJagland

Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon

«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis