JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Ei Kristin for vår tid – eller alle tider?

Sigrid Undsets gullklassikar rører hjarta enno, om enn utan historisk koloritt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sara Khorami i hovudrolla som Kristin Lavransdotter.

Sara Khorami i hovudrolla som Kristin Lavransdotter.

Foto: Dag Jenssen

Sara Khorami i hovudrolla som Kristin Lavransdotter.

Sara Khorami i hovudrolla som Kristin Lavransdotter.

Foto: Dag Jenssen

3550
20220916
3550
20220916

Det Norske Teatret

Sigrid Undset:

Kristin Lavransdotter

Dramatisert av Kjersti Horn og Kristian Lykkeslet Strømskog
Omsett av Gunnhild Øyehaug
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme: Sven Haraldsson
Videoregi: Mads Sjøgård
Pettersen

Sigrid Undsets store romantrilogi om Kristin Lavransdotter vart kan hende det mest elska norske litteraturverket i førre hundreåret. For Det Norske Teatret vart denne forteljinga ei gullhøne da Tormod Skagestad leverte den første dramatiseringa på slutten av 50-talet. Dei tre romanane kom over nokre få år som tre sjølvstendige, klassisk utforma skodespel og vart sidan spela på alle dei norske institusjonsteatra.

Når Det Norske Teatret no har teke opp att Kristin-sujettet, er det i ei heilt ny dramatisering. Ulikt Skagestads versjonar, som var strengt dialogførte stykke etter ibsensk oppskrift, ser vi no skodespelarar som går inn og ut av rollene og likeins inn og ut av rein forteljarfunksjon. Slik vert mykje meir av Undsets tekst formidla, men samstundes kjem delar av handlinga i eit distansert ljos.

Lite staffasje

At sjølve framsyninga gjev avkall på historisk tids- og miljøkoloritt – og knapt har nokon visuell koloritt i det heile – fører såleis i same antimelodramatiske retning. Det meste kviler på evna aktørane har til å spele – og fortelje. Slik er det sjølvsagt alltid på teater, men her har dei lite og inkje av staffasje å skjule seg bak.

Produksjonen skal i haust spelast nokre gonger alt i eitt og elles som einskildframsyningar, eitt band per kveld. Premieren laurdag 10. september vara nærare ti timar. Det er ein stri tørn for både ensemble og publikum, men gjev unekteleg opplevinga ein særskild puls. Ti skodespelarar, sju av dei i fleire ulike roller, ber fram eposet i eit heller nake scenerom, i heilt vanlege notidsklede, bak eit enormt plastgardin, og med ein videooperatør som fotfølgjer dei, så alt som hender, vert projisert på tre storskjermar som omringar scenegolvet.

Det kan i byrjinga fortone seg som meir av ein workshop enn som noko som skal synast fram. Opplegget er såleis ikkje ulikt det vi har sett Kjersti Horn og andre regissørar gjere før, men denne gongen fungerer det faktisk betre enn det vi før har sett, av di vi kan sjå på to visuelle nivå samstundes.

Varmt og gripande

Det einaste spektakulært visuelle med framsyninga er eigentleg bruken av vatn, jord og blod (ja, teaterblod, sjølvsagt), og etter kvart bruken av bakromma i teateret, der videooperatøren følgjer etter og lèt delar av handlinga gå føre seg. Slik gjorde ein det òg i Horns oppsetjing av Raskolnikov. Det har absolutt dramatisk effekt, men det gjev stundvis sekvensane ein ironiserande komikk som ikkje kler innhaldet.

Når så mykje er sagt, skode­-
spelarane tek det heldigvis på fullt alvor og leverer varme og gripande, til dels heilt strålande rollestudiar. Det er umogleg å kome utanom Sara Khorami som Kristin og Preben Hodneland som Erlend, båe i praktslag, men av dei som spelar fleire roller, er til dømes Joachim Rafaelsen og Kaia Varjord òg imponerande. Og karakteren Simon Darre, den tapande antihelten som eigentleg er ein helt, vert ryggsitrande framstilt av Kristoffer Olsen.

Det tidlause i denne kjærleiks- og slektskrønika når sterkt fram til oss enno. Og den rørande sluttscenen, der Kristin er død, sit att som ein skjelvande akkord før siste blackout. Nett som i boka.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret

Sigrid Undset:

Kristin Lavransdotter

Dramatisert av Kjersti Horn og Kristian Lykkeslet Strømskog
Omsett av Gunnhild Øyehaug
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme: Sven Haraldsson
Videoregi: Mads Sjøgård
Pettersen

Sigrid Undsets store romantrilogi om Kristin Lavransdotter vart kan hende det mest elska norske litteraturverket i førre hundreåret. For Det Norske Teatret vart denne forteljinga ei gullhøne da Tormod Skagestad leverte den første dramatiseringa på slutten av 50-talet. Dei tre romanane kom over nokre få år som tre sjølvstendige, klassisk utforma skodespel og vart sidan spela på alle dei norske institusjonsteatra.

Når Det Norske Teatret no har teke opp att Kristin-sujettet, er det i ei heilt ny dramatisering. Ulikt Skagestads versjonar, som var strengt dialogførte stykke etter ibsensk oppskrift, ser vi no skodespelarar som går inn og ut av rollene og likeins inn og ut av rein forteljarfunksjon. Slik vert mykje meir av Undsets tekst formidla, men samstundes kjem delar av handlinga i eit distansert ljos.

Lite staffasje

At sjølve framsyninga gjev avkall på historisk tids- og miljøkoloritt – og knapt har nokon visuell koloritt i det heile – fører såleis i same antimelodramatiske retning. Det meste kviler på evna aktørane har til å spele – og fortelje. Slik er det sjølvsagt alltid på teater, men her har dei lite og inkje av staffasje å skjule seg bak.

Produksjonen skal i haust spelast nokre gonger alt i eitt og elles som einskildframsyningar, eitt band per kveld. Premieren laurdag 10. september vara nærare ti timar. Det er ein stri tørn for både ensemble og publikum, men gjev unekteleg opplevinga ein særskild puls. Ti skodespelarar, sju av dei i fleire ulike roller, ber fram eposet i eit heller nake scenerom, i heilt vanlege notidsklede, bak eit enormt plastgardin, og med ein videooperatør som fotfølgjer dei, så alt som hender, vert projisert på tre storskjermar som omringar scenegolvet.

Det kan i byrjinga fortone seg som meir av ein workshop enn som noko som skal synast fram. Opplegget er såleis ikkje ulikt det vi har sett Kjersti Horn og andre regissørar gjere før, men denne gongen fungerer det faktisk betre enn det vi før har sett, av di vi kan sjå på to visuelle nivå samstundes.

Varmt og gripande

Det einaste spektakulært visuelle med framsyninga er eigentleg bruken av vatn, jord og blod (ja, teaterblod, sjølvsagt), og etter kvart bruken av bakromma i teateret, der videooperatøren følgjer etter og lèt delar av handlinga gå føre seg. Slik gjorde ein det òg i Horns oppsetjing av Raskolnikov. Det har absolutt dramatisk effekt, men det gjev stundvis sekvensane ein ironiserande komikk som ikkje kler innhaldet.

Når så mykje er sagt, skode­-
spelarane tek det heldigvis på fullt alvor og leverer varme og gripande, til dels heilt strålande rollestudiar. Det er umogleg å kome utanom Sara Khorami som Kristin og Preben Hodneland som Erlend, båe i praktslag, men av dei som spelar fleire roller, er til dømes Joachim Rafaelsen og Kaia Varjord òg imponerande. Og karakteren Simon Darre, den tapande antihelten som eigentleg er ein helt, vert ryggsitrande framstilt av Kristoffer Olsen.

Det tidlause i denne kjærleiks- og slektskrønika når sterkt fram til oss enno. Og den rørande sluttscenen, der Kristin er død, sit att som ein skjelvande akkord før siste blackout. Nett som i boka.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis