Ein moderne klassikar
Lyslandet gjev oss eit omfattande bilete av diktaren Åse-Marie Nesse.
Åse-Marie Nesse (1934–2001) debuterte i 1970 og gav ut tolv diktsamlingar i alt.
Foto: Samlaget
Dikt
Åse-Marie Nesse:
Lyslandet. Dikt i utval 1970–2000
Utval og forord ved Karen Selma Mariendal
Samlaget
Åse-Marie Nesse (1934–2001) var eit mangfaldig menneske. Ho var litteraturgranskar, germanist, omsetjar – og diktar. Ho må ha vore eit arbeidsjarn, for ved sida av det akademiske yrket gav ho ut ikkje mindre enn tolv diktsamlingar. Ho debuterte i 1970. Og all lærdomen sin støypte ho om til klangfulle vers.
Som Karen Selma Mariendal peikar på i føreordet, var ho eit klassisk åndsmenneske, og omsetjinga hennar av båe banda av Goethes Faust ragar høgt i norsk omsetjingskunst. Då eg tok allmenn litteraturvitskap grunnfag i Bergen på slutten av nittitalet, var det den versjonen vi nytta i Goethe-førelesingane, og det var nok fyrste møtet mitt med skrivekunsten hennar.
Men her skal vi konsentrera oss om diktaren Åse-Marie Nesse, som vi får eit omfattande bilete av i Lyslandet. Eit av dei beste dikta i samlinga er det nydelege hyllingsdiktet til Olav Nygard, henta frå Til ord skal du bli (1973), og eg siterer eit par vers frå siste strofe:
Men du var skald. Og dine kvad er blanke
krystallar frå ein løynleg lava-eld.
Enn syng det under tusen etervenger,
ditt skapings-ord: Ein jordson lekkjun sprengjer!
Her ser vi tydeleg kor viktig forma var for Nesse, og kor godt ho klarar å gje nytt liv til den gamle metriske diktinga. Men vel så mykje finn vi modernistiske dikt, og det finst eigenleg ikkje nokon motsetnad mellom desse uttrykksformene i diktarverda hennar. Kanskje er det nettopp difor ho er vorten ein av våre mest folkekjære diktarar.
Ho er ein typisk sentrallyrikar, som diktar om døden, livet og kjærleiken, men nok mest om livet: «– og livet er eit tre med fantastiske frukter –/ med blomar og menneske, fuglar og stjerner/ i solgult og sjokkrosa, irrgrønt og purpur».
Eller som det vert sagt ein annan stad: «Dag for dag må vi sprengje oss ut av mørket/ lik stjerner».
Hjå Nesse finn vi ei hardt tilkjempa tru på at humanismen og dei gode kreftene vinn over det som trugar mennesket: «Og dei saga opp dagen i bitar/ Og dei gav deg mørket å ete/ Og dei gav deg mismod å drikke/ Men du heldt fram med å synge.» Det gjorde Nesse òg; ho miste aldri trua på at diktinga til sjuande og sist gjer oss til betre menneske, og at ho rømer livsviktige åndsverdiar. Dette var det credoet Åse-Marie Nesse staka livet ut etter, og Lyslandet er ein framifrå introduksjon til det diktariske universet hennar.
Kjetil Berthelsen
Kjetil Berthelsen er
litteraturvitar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Åse-Marie Nesse:
Lyslandet. Dikt i utval 1970–2000
Utval og forord ved Karen Selma Mariendal
Samlaget
Åse-Marie Nesse (1934–2001) var eit mangfaldig menneske. Ho var litteraturgranskar, germanist, omsetjar – og diktar. Ho må ha vore eit arbeidsjarn, for ved sida av det akademiske yrket gav ho ut ikkje mindre enn tolv diktsamlingar. Ho debuterte i 1970. Og all lærdomen sin støypte ho om til klangfulle vers.
Som Karen Selma Mariendal peikar på i føreordet, var ho eit klassisk åndsmenneske, og omsetjinga hennar av båe banda av Goethes Faust ragar høgt i norsk omsetjingskunst. Då eg tok allmenn litteraturvitskap grunnfag i Bergen på slutten av nittitalet, var det den versjonen vi nytta i Goethe-førelesingane, og det var nok fyrste møtet mitt med skrivekunsten hennar.
Men her skal vi konsentrera oss om diktaren Åse-Marie Nesse, som vi får eit omfattande bilete av i Lyslandet. Eit av dei beste dikta i samlinga er det nydelege hyllingsdiktet til Olav Nygard, henta frå Til ord skal du bli (1973), og eg siterer eit par vers frå siste strofe:
Men du var skald. Og dine kvad er blanke
krystallar frå ein løynleg lava-eld.
Enn syng det under tusen etervenger,
ditt skapings-ord: Ein jordson lekkjun sprengjer!
Her ser vi tydeleg kor viktig forma var for Nesse, og kor godt ho klarar å gje nytt liv til den gamle metriske diktinga. Men vel så mykje finn vi modernistiske dikt, og det finst eigenleg ikkje nokon motsetnad mellom desse uttrykksformene i diktarverda hennar. Kanskje er det nettopp difor ho er vorten ein av våre mest folkekjære diktarar.
Ho er ein typisk sentrallyrikar, som diktar om døden, livet og kjærleiken, men nok mest om livet: «– og livet er eit tre med fantastiske frukter –/ med blomar og menneske, fuglar og stjerner/ i solgult og sjokkrosa, irrgrønt og purpur».
Eller som det vert sagt ein annan stad: «Dag for dag må vi sprengje oss ut av mørket/ lik stjerner».
Hjå Nesse finn vi ei hardt tilkjempa tru på at humanismen og dei gode kreftene vinn over det som trugar mennesket: «Og dei saga opp dagen i bitar/ Og dei gav deg mørket å ete/ Og dei gav deg mismod å drikke/ Men du heldt fram med å synge.» Det gjorde Nesse òg; ho miste aldri trua på at diktinga til sjuande og sist gjer oss til betre menneske, og at ho rømer livsviktige åndsverdiar. Dette var det credoet Åse-Marie Nesse staka livet ut etter, og Lyslandet er ein framifrå introduksjon til det diktariske universet hennar.
Kjetil Berthelsen
Kjetil Berthelsen er
litteraturvitar.
Hjå Nesse finn vi ei hardt tilkjempa tru på humanismen.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen