Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Eit megalomant prosjekt

Ambisjonen om å gi eit bilete av Amalie Skrams tid trugar nesten med å kvele portrettet av forfattaren sjølv.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4234
20181109
4234
20181109

Biografi

Merete Morken
Andersen:

Blodet i årene. Amalie Skram og hennes tid. En biografisk collage

Spartacus

Det er eit ambisiøst og omfattande verk Merete Morken Andersen, skjønnlitterær forfattar og førsteamanuensis i faglitterær skriving, har gitt oss med Blodet i årene. Amalie Skram og hennes tid. En biografisk collage. For i andre halvdel av 1800-talet skjedde det mykje: gjennomslag for Darwins, Nietzsches og Freuds nye menneskebilete, det moderne gjennombrotet i den skandinaviske litteraturen og nye, ikkje-naturalistiske straumar i målarkunsten. Blant anna. Og Andersen vil ha det meste med.

Brotstykke

Slik blir brotstykke av Amalie Skrams liv, brev og forfattarskap blanda med biografiske og litterære utdrag og parafrasar frå ei rekkje andre samtidige forfattarar og kunstnarar av ulike kaliber, dei fleste definerte som bohemar, til dømes Victoria Benedictsson, Georg Brandes, Sigmund Freud, Arne Garborg, Paul Gauguin, Henrik Ibsen, Drude Krog Janson, Hans Jæger, Oda Krohg, Edvard Munch, Friedrich Nietzsche, Knut Pedersen (Hamsun), August Strindberg og Henri de Toulouse-Lautrec. Tanken er å bruke Amalie Skram «som prisme for å få øye på en hel tidsånd» ved å nærme seg henne frå fleire kantar. Andersen har vilja skrive ein slags «virvel der de samme personene og hendelsene dukker opp igjen på ulike vis, slik de har en tendens til å gjøre det i livet», seier ho innleiingsvis. Slik skal Amalie Skram trø fram for lesarane. Likevel følgjer hovudkapitla ein slags overordna kronologi, med «Slekt», «Kjærlighet», «Galskap» og «Død» etter det innleiande «Frihet».

Resultatet er blitt ei bok som det er vanskeleg å plassere som biografi, om ein skal sjå til gjengs praksis for sjangeren. «Liv og tid» er rett nok den kanskje vanlegaste biografitypen, men forfattarane vil då gjerne freiste å argumentere for visse samband mellom rørsler og tilhøve i tida og den biograferte personen. Her er metoden – som undertittelen seier – ein collage, inspirert av målarkunsten. I collagen blir ulike bilete og tekstar klistra opp ved sida av kvarandre på eit lerret, medan det blir overlate til ho eller han som ser det, å finne meining i det. Slik fungerer denne boka òg: Lesaren får lita hjelp.

Irrelevant

Mykje verkar irrelevant for Amalie Skrams biografi, sjølv om det kan vere interessant å lese om Paul Gauguins kjærleiksliv på Tahiti, det kompliserte erotiske tilhøvet mellom Oda Krogh, Christian Krohg og Hans Jæger, eller Vincent van Goghs og Victoria Benedictssons sjølvmord. Mange av desse personane var heilt perifere i livet til Amalie Skram. Og noko – til dømes stoffet om Freud – blir for elementært. Det verkar òg som om Andersen sjølv er usikker på denne metoden, når ho i føreordet (brev til lesarane) foreslår at dei gjerne må lese litt her og der. «Noen ganger vil en rett og slett ha litt fortelling.» Men dermed går vel prismebiletet i oppløysing?

Det er meir som er problematisk her. Andersen seier at ho ikkje har skrive fiksjon, ettersom ho heile tida støttar seg på kjelder, noko òg den omfattande litteraturlista viser. Derimot har ho skrive ein litterær biografi, og dermed blir det hennar eige særmerkte litterære språk lesaren møter i parafrasar av tekstar skrivne av andre. Det kan vere medrivande, for ho skriv godt. Men dermed verkar det òg som ho annekterer ikkje berre delar av Amalie Skrams tekstar, men stykke frå biografiar andre har skrive, heilt ned i detaljar, til dømes Inger Alver Gløersens skildring av besøk hos farmora Lovise Alver, Amalies mor, frå Min faster Amalie Skram (1965).

Det er godt mogleg at lesarar som ikkje kjenner til Amalie Skram i særleg grad, finn både at boka gir dei nyttig innsikt i livet og forfattarskapet hennar, og at dei får lyst til å lese bøkene hennar. Andre vil få meir forstand av dei fine biografiane som Liv Køltzow og Janet Garton har skrive, av utgåvene av Amalie Skrams brev, redigert av Janet Garton, og – sjølvsagt – av Amalie Skrams eigne verk.

Jorunn Hareide

Jorunn Hareide er professor emeritus og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Biografi

Merete Morken
Andersen:

Blodet i årene. Amalie Skram og hennes tid. En biografisk collage

Spartacus

Det er eit ambisiøst og omfattande verk Merete Morken Andersen, skjønnlitterær forfattar og førsteamanuensis i faglitterær skriving, har gitt oss med Blodet i årene. Amalie Skram og hennes tid. En biografisk collage. For i andre halvdel av 1800-talet skjedde det mykje: gjennomslag for Darwins, Nietzsches og Freuds nye menneskebilete, det moderne gjennombrotet i den skandinaviske litteraturen og nye, ikkje-naturalistiske straumar i målarkunsten. Blant anna. Og Andersen vil ha det meste med.

Brotstykke

Slik blir brotstykke av Amalie Skrams liv, brev og forfattarskap blanda med biografiske og litterære utdrag og parafrasar frå ei rekkje andre samtidige forfattarar og kunstnarar av ulike kaliber, dei fleste definerte som bohemar, til dømes Victoria Benedictsson, Georg Brandes, Sigmund Freud, Arne Garborg, Paul Gauguin, Henrik Ibsen, Drude Krog Janson, Hans Jæger, Oda Krohg, Edvard Munch, Friedrich Nietzsche, Knut Pedersen (Hamsun), August Strindberg og Henri de Toulouse-Lautrec. Tanken er å bruke Amalie Skram «som prisme for å få øye på en hel tidsånd» ved å nærme seg henne frå fleire kantar. Andersen har vilja skrive ein slags «virvel der de samme personene og hendelsene dukker opp igjen på ulike vis, slik de har en tendens til å gjøre det i livet», seier ho innleiingsvis. Slik skal Amalie Skram trø fram for lesarane. Likevel følgjer hovudkapitla ein slags overordna kronologi, med «Slekt», «Kjærlighet», «Galskap» og «Død» etter det innleiande «Frihet».

Resultatet er blitt ei bok som det er vanskeleg å plassere som biografi, om ein skal sjå til gjengs praksis for sjangeren. «Liv og tid» er rett nok den kanskje vanlegaste biografitypen, men forfattarane vil då gjerne freiste å argumentere for visse samband mellom rørsler og tilhøve i tida og den biograferte personen. Her er metoden – som undertittelen seier – ein collage, inspirert av målarkunsten. I collagen blir ulike bilete og tekstar klistra opp ved sida av kvarandre på eit lerret, medan det blir overlate til ho eller han som ser det, å finne meining i det. Slik fungerer denne boka òg: Lesaren får lita hjelp.

Irrelevant

Mykje verkar irrelevant for Amalie Skrams biografi, sjølv om det kan vere interessant å lese om Paul Gauguins kjærleiksliv på Tahiti, det kompliserte erotiske tilhøvet mellom Oda Krogh, Christian Krohg og Hans Jæger, eller Vincent van Goghs og Victoria Benedictssons sjølvmord. Mange av desse personane var heilt perifere i livet til Amalie Skram. Og noko – til dømes stoffet om Freud – blir for elementært. Det verkar òg som om Andersen sjølv er usikker på denne metoden, når ho i føreordet (brev til lesarane) foreslår at dei gjerne må lese litt her og der. «Noen ganger vil en rett og slett ha litt fortelling.» Men dermed går vel prismebiletet i oppløysing?

Det er meir som er problematisk her. Andersen seier at ho ikkje har skrive fiksjon, ettersom ho heile tida støttar seg på kjelder, noko òg den omfattande litteraturlista viser. Derimot har ho skrive ein litterær biografi, og dermed blir det hennar eige særmerkte litterære språk lesaren møter i parafrasar av tekstar skrivne av andre. Det kan vere medrivande, for ho skriv godt. Men dermed verkar det òg som ho annekterer ikkje berre delar av Amalie Skrams tekstar, men stykke frå biografiar andre har skrive, heilt ned i detaljar, til dømes Inger Alver Gløersens skildring av besøk hos farmora Lovise Alver, Amalies mor, frå Min faster Amalie Skram (1965).

Det er godt mogleg at lesarar som ikkje kjenner til Amalie Skram i særleg grad, finn både at boka gir dei nyttig innsikt i livet og forfattarskapet hennar, og at dei får lyst til å lese bøkene hennar. Andre vil få meir forstand av dei fine biografiane som Liv Køltzow og Janet Garton har skrive, av utgåvene av Amalie Skrams brev, redigert av Janet Garton, og – sjølvsagt – av Amalie Skrams eigne verk.

Jorunn Hareide

Jorunn Hareide er professor emeritus og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Resultatet er blitt ei bok som det
er vanskeleg å plassere som biografi.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis