Alltid Almodóvar
Pedro Almodóvar skildrar spanske traume slik berre han kan.
Pedro Almodóvar er oppteken av sterke fargar. Milena Smit og Penelope Cruz spelar hovudrollene.
Foto: Ymer Media
Drama
Regi: Pedro Almodóvar
Parallelle mødre (Orig.tit.: Madres paralelas)
Med: Penélope Cruz, Milena Smit, Israel Elejalde
Kinofilm
Fotografen Janis (Cruz) freistar finne restane av oldefaren, som i likskap med mange tusen andre blei avretta og kasta i ei umarkert massegrav i startgropa av diktaturet til Franco. Etter kjekke netter med ein rettsantropolog ligg ho på fødestova. Ho deler rom med tenåringen Ana (Smit), som ikkje gler seg til å bli åleinemor.
Båe nurka må til observasjon når dei er nyfødde. Ei stund etter fødslane seier venninna til Janis at ungen ser stadig meir «etnisk» ut. Skal tru kven som er mora?
Smerte og såpe
Almodóvar er Almodóvar. Han er god. Den spanske krumtappen slepp unna med mykje eg plar klaga på. Praten går ustanseleg. All informasjon og alle poeng blir sagt høgt. Alberto Iglesias smør på med strykarar. Manuset bognar av sprø vendingar eg veit kjem, à la såpeopera.
Den klare biletkvaliteten høyrer til same sjanger. Alt er melodramatisk. Alt er greitt. I aukande grad gjennom filmen overtyder den kastiljanske kolossen meg. Faste følgesveinar hjelper, med spesielt fint spel av Penélope Cruz og Rossy de Palma. Kombinasjonen av familieforviklingar frå samtida og den historiske spanske smerta sit som eit skot. På tampen kjem tårene.
Familiar i fargar
Den historiske tyngda slår. I første scene kjem det fram at statsminister Mariano Rajoy vil hindre folk i å minnest at familien blei drepne av fascistar. Forbodet mot minne står sterkt i Spania. Parallellen mellom forviklingar i notid og at mange diktatur stal borna til folk frå venstresida, er ein berebjelke i Parallelle mødre. Ein babycall i skurrande svartkvitt er eit hint saman med klassiske familiefoto. Men no sprakar fargane. Almodóvar elskar fargar. Knapt eit bilete manglar djupe, blodraude element eller gryande grønt fullt av håp.
Kulissane er pertentleg pakka av smakfulle detaljar med meining. Han krydrar både visuelt og i manuset med små og store skeive vink. Har du sett den kubanske filmen Jordbær og sjokolade, veit du verdien av ein jordbæris. Regissøren bryt sosiale strukturar. Han utfordrar kva ein familie kan vere, men legg vekt på kor viktig familie er. Familiefotoa frå den fremste filmskaparen i Spania dei siste tiåra har sprengkraft. I klassisk almodóvarsk stil målar han eit fargerikt bilete av Spania og skuggane historia kastar. Etter sterke Smerte og ære er spanjolen framleis i storform.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Pedro Almodóvar
Parallelle mødre (Orig.tit.: Madres paralelas)
Med: Penélope Cruz, Milena Smit, Israel Elejalde
Kinofilm
Fotografen Janis (Cruz) freistar finne restane av oldefaren, som i likskap med mange tusen andre blei avretta og kasta i ei umarkert massegrav i startgropa av diktaturet til Franco. Etter kjekke netter med ein rettsantropolog ligg ho på fødestova. Ho deler rom med tenåringen Ana (Smit), som ikkje gler seg til å bli åleinemor.
Båe nurka må til observasjon når dei er nyfødde. Ei stund etter fødslane seier venninna til Janis at ungen ser stadig meir «etnisk» ut. Skal tru kven som er mora?
Smerte og såpe
Almodóvar er Almodóvar. Han er god. Den spanske krumtappen slepp unna med mykje eg plar klaga på. Praten går ustanseleg. All informasjon og alle poeng blir sagt høgt. Alberto Iglesias smør på med strykarar. Manuset bognar av sprø vendingar eg veit kjem, à la såpeopera.
Den klare biletkvaliteten høyrer til same sjanger. Alt er melodramatisk. Alt er greitt. I aukande grad gjennom filmen overtyder den kastiljanske kolossen meg. Faste følgesveinar hjelper, med spesielt fint spel av Penélope Cruz og Rossy de Palma. Kombinasjonen av familieforviklingar frå samtida og den historiske spanske smerta sit som eit skot. På tampen kjem tårene.
Familiar i fargar
Den historiske tyngda slår. I første scene kjem det fram at statsminister Mariano Rajoy vil hindre folk i å minnest at familien blei drepne av fascistar. Forbodet mot minne står sterkt i Spania. Parallellen mellom forviklingar i notid og at mange diktatur stal borna til folk frå venstresida, er ein berebjelke i Parallelle mødre. Ein babycall i skurrande svartkvitt er eit hint saman med klassiske familiefoto. Men no sprakar fargane. Almodóvar elskar fargar. Knapt eit bilete manglar djupe, blodraude element eller gryande grønt fullt av håp.
Kulissane er pertentleg pakka av smakfulle detaljar med meining. Han krydrar både visuelt og i manuset med små og store skeive vink. Har du sett den kubanske filmen Jordbær og sjokolade, veit du verdien av ein jordbæris. Regissøren bryt sosiale strukturar. Han utfordrar kva ein familie kan vere, men legg vekt på kor viktig familie er. Familiefotoa frå den fremste filmskaparen i Spania dei siste tiåra har sprengkraft. I klassisk almodóvarsk stil målar han eit fargerikt bilete av Spania og skuggane historia kastar. Etter sterke Smerte og ære er spanjolen framleis i storform.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Den klare biletkvaliteten høyrer til. Alt er melodramatisk. Alt er greitt.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen