Alltid Almodóvar
Pedro Almodóvar skildrar spanske traume slik berre han kan.
Pedro Almodóvar er oppteken av sterke fargar. Milena Smit og Penelope Cruz spelar hovudrollene.
Foto: Ymer Media
Drama
Regi: Pedro Almodóvar
Parallelle mødre (Orig.tit.: Madres paralelas)
Med: Penélope Cruz, Milena Smit, Israel Elejalde
Kinofilm
Fotografen Janis (Cruz) freistar finne restane av oldefaren, som i likskap med mange tusen andre blei avretta og kasta i ei umarkert massegrav i startgropa av diktaturet til Franco. Etter kjekke netter med ein rettsantropolog ligg ho på fødestova. Ho deler rom med tenåringen Ana (Smit), som ikkje gler seg til å bli åleinemor.
Båe nurka må til observasjon når dei er nyfødde. Ei stund etter fødslane seier venninna til Janis at ungen ser stadig meir «etnisk» ut. Skal tru kven som er mora?
Smerte og såpe
Almodóvar er Almodóvar. Han er god. Den spanske krumtappen slepp unna med mykje eg plar klaga på. Praten går ustanseleg. All informasjon og alle poeng blir sagt høgt. Alberto Iglesias smør på med strykarar. Manuset bognar av sprø vendingar eg veit kjem, à la såpeopera.
Den klare biletkvaliteten høyrer til same sjanger. Alt er melodramatisk. Alt er greitt. I aukande grad gjennom filmen overtyder den kastiljanske kolossen meg. Faste følgesveinar hjelper, med spesielt fint spel av Penélope Cruz og Rossy de Palma. Kombinasjonen av familieforviklingar frå samtida og den historiske spanske smerta sit som eit skot. På tampen kjem tårene.
Familiar i fargar
Den historiske tyngda slår. I første scene kjem det fram at statsminister Mariano Rajoy vil hindre folk i å minnest at familien blei drepne av fascistar. Forbodet mot minne står sterkt i Spania. Parallellen mellom forviklingar i notid og at mange diktatur stal borna til folk frå venstresida, er ein berebjelke i Parallelle mødre. Ein babycall i skurrande svartkvitt er eit hint saman med klassiske familiefoto. Men no sprakar fargane. Almodóvar elskar fargar. Knapt eit bilete manglar djupe, blodraude element eller gryande grønt fullt av håp.
Kulissane er pertentleg pakka av smakfulle detaljar med meining. Han krydrar både visuelt og i manuset med små og store skeive vink. Har du sett den kubanske filmen Jordbær og sjokolade, veit du verdien av ein jordbæris. Regissøren bryt sosiale strukturar. Han utfordrar kva ein familie kan vere, men legg vekt på kor viktig familie er. Familiefotoa frå den fremste filmskaparen i Spania dei siste tiåra har sprengkraft. I klassisk almodóvarsk stil målar han eit fargerikt bilete av Spania og skuggane historia kastar. Etter sterke Smerte og ære er spanjolen framleis i storform.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Pedro Almodóvar
Parallelle mødre (Orig.tit.: Madres paralelas)
Med: Penélope Cruz, Milena Smit, Israel Elejalde
Kinofilm
Fotografen Janis (Cruz) freistar finne restane av oldefaren, som i likskap med mange tusen andre blei avretta og kasta i ei umarkert massegrav i startgropa av diktaturet til Franco. Etter kjekke netter med ein rettsantropolog ligg ho på fødestova. Ho deler rom med tenåringen Ana (Smit), som ikkje gler seg til å bli åleinemor.
Båe nurka må til observasjon når dei er nyfødde. Ei stund etter fødslane seier venninna til Janis at ungen ser stadig meir «etnisk» ut. Skal tru kven som er mora?
Smerte og såpe
Almodóvar er Almodóvar. Han er god. Den spanske krumtappen slepp unna med mykje eg plar klaga på. Praten går ustanseleg. All informasjon og alle poeng blir sagt høgt. Alberto Iglesias smør på med strykarar. Manuset bognar av sprø vendingar eg veit kjem, à la såpeopera.
Den klare biletkvaliteten høyrer til same sjanger. Alt er melodramatisk. Alt er greitt. I aukande grad gjennom filmen overtyder den kastiljanske kolossen meg. Faste følgesveinar hjelper, med spesielt fint spel av Penélope Cruz og Rossy de Palma. Kombinasjonen av familieforviklingar frå samtida og den historiske spanske smerta sit som eit skot. På tampen kjem tårene.
Familiar i fargar
Den historiske tyngda slår. I første scene kjem det fram at statsminister Mariano Rajoy vil hindre folk i å minnest at familien blei drepne av fascistar. Forbodet mot minne står sterkt i Spania. Parallellen mellom forviklingar i notid og at mange diktatur stal borna til folk frå venstresida, er ein berebjelke i Parallelle mødre. Ein babycall i skurrande svartkvitt er eit hint saman med klassiske familiefoto. Men no sprakar fargane. Almodóvar elskar fargar. Knapt eit bilete manglar djupe, blodraude element eller gryande grønt fullt av håp.
Kulissane er pertentleg pakka av smakfulle detaljar med meining. Han krydrar både visuelt og i manuset med små og store skeive vink. Har du sett den kubanske filmen Jordbær og sjokolade, veit du verdien av ein jordbæris. Regissøren bryt sosiale strukturar. Han utfordrar kva ein familie kan vere, men legg vekt på kor viktig familie er. Familiefotoa frå den fremste filmskaparen i Spania dei siste tiåra har sprengkraft. I klassisk almodóvarsk stil målar han eit fargerikt bilete av Spania og skuggane historia kastar. Etter sterke Smerte og ære er spanjolen framleis i storform.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Den klare biletkvaliteten høyrer til. Alt er melodramatisk. Alt er greitt.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.