Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Almodóvar vender tilbake

Med Smerte og ære har fargeklatten Pedro Almodóvar laga sin beste film på mange år.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Filmregissøren Salvador Mallo (Antonio Banderas) saman med Mercedes (Nora Navas).

Filmregissøren Salvador Mallo (Antonio Banderas) saman med Mercedes (Nora Navas).

Foto: Manolo Pavón / Norsk Filmdistribusjon / El Deseo

Filmregissøren Salvador Mallo (Antonio Banderas) saman med Mercedes (Nora Navas).

Filmregissøren Salvador Mallo (Antonio Banderas) saman med Mercedes (Nora Navas).

Foto: Manolo Pavón / Norsk Filmdistribusjon / El Deseo

2833
20190927
2833
20190927

Drama

Regi: Pedro Almodóvar

Smerte og ære

Med: Antonio Banderas, Penelope Cruz

Salvador Mallo (Banderas), hovudpersonen i Pedro Almodóvars nye film, er ein eldre, litt matlei filmskapar. Han bur i eit stilreint, herskapeleg husvære i Madrid. Der har han isolert seg frå omverda, på grunn av dels kroppslege smerter, dels psykologiske. Framfor å jobbe med nye prosjekt har Salvador begynt å mimre om fortida og barndommen.

Med ein visuelt distinkt stil – sterke fargar og kitschelement, for å nemne noko – og tilbakevendande tema og motiv, har spanske Pedro Almodóvar fargelagt internasjonal film sidan debutfilmen (1980). Medan Spania vakna til live etter det undertrykkande Franco-regimet, starta Almodóvar frigjeringsprosjektet sitt: å lage film om dei skranglete typane i samfunnet, anten dei er kvinner på randa av nervøst samanbrot eller homofile og transseksuelle.

Personleg

Ein Almodóvar-film kjennest alltid personleg. Men Smerte og ære er nok det næraste han har vore ei samansmelting av eige liv og fiksjon. Det er openbert at filmen har klare sjølvbiografiske trekk – ein aldrande, homofil regissør i Madrid. Fortolka av Antonio Banderas blir karakteren Salvador Mallo også ein eigen figur. Banderas er strålande i rolla: komisk, melankolsk og nostalgisk, gjerne i éi og same scene.

Som i alle Almodóvar-filmar er plottet vanskeleg å gjengi utan å gå for mange vegar. På sitt beste, som her, evnar regissøren å dra handlinga i fleire retningar, men likevel snøre det elegant saman. Den finstemte rytmen gjer at filmen berre skjer med deg. Smerte og ære er ein meditasjon over aldring der humor og tristesse er uløyseleg knytte saman. I ei hysterisk scene sniffar Salvador kokain medan han snakkar i telefonen med ein fullsett kinosal som nettopp har sett Sabor, Salvadors åttitalsklassikar. I ein annan lekker montasje erkjenner Salvador at han ber til Gud når han har mykje smerte, men blir ateist så fort smerta avtar.

Melodramatikaren

Almodóvar elskar melodrama, men dei siste filmane hans har mangla ein emosjonell kjerne. Her treffer han blink. Ei barndomsskildring fortald i tilbakeblikk viser oppveksten til den unge Salvador på landsbygda. Den dominerande og eigenrådige mora (Cruz) har store forventingar til sonen. Vi får også dei første innblikka i kjensler og lyster som er vanskelege å forstå. Vi får høyre historia om ein tapt kjærleik, men også om kjærleiken til filmmediet, som i Salvadors ord er det som «gir livet meining». Den vakre sluttscena med ein finurlege metatvist illustrerer dette betre enn noko.

Sondre Åkervik

Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Pedro Almodóvar

Smerte og ære

Med: Antonio Banderas, Penelope Cruz

Salvador Mallo (Banderas), hovudpersonen i Pedro Almodóvars nye film, er ein eldre, litt matlei filmskapar. Han bur i eit stilreint, herskapeleg husvære i Madrid. Der har han isolert seg frå omverda, på grunn av dels kroppslege smerter, dels psykologiske. Framfor å jobbe med nye prosjekt har Salvador begynt å mimre om fortida og barndommen.

Med ein visuelt distinkt stil – sterke fargar og kitschelement, for å nemne noko – og tilbakevendande tema og motiv, har spanske Pedro Almodóvar fargelagt internasjonal film sidan debutfilmen (1980). Medan Spania vakna til live etter det undertrykkande Franco-regimet, starta Almodóvar frigjeringsprosjektet sitt: å lage film om dei skranglete typane i samfunnet, anten dei er kvinner på randa av nervøst samanbrot eller homofile og transseksuelle.

Personleg

Ein Almodóvar-film kjennest alltid personleg. Men Smerte og ære er nok det næraste han har vore ei samansmelting av eige liv og fiksjon. Det er openbert at filmen har klare sjølvbiografiske trekk – ein aldrande, homofil regissør i Madrid. Fortolka av Antonio Banderas blir karakteren Salvador Mallo også ein eigen figur. Banderas er strålande i rolla: komisk, melankolsk og nostalgisk, gjerne i éi og same scene.

Som i alle Almodóvar-filmar er plottet vanskeleg å gjengi utan å gå for mange vegar. På sitt beste, som her, evnar regissøren å dra handlinga i fleire retningar, men likevel snøre det elegant saman. Den finstemte rytmen gjer at filmen berre skjer med deg. Smerte og ære er ein meditasjon over aldring der humor og tristesse er uløyseleg knytte saman. I ei hysterisk scene sniffar Salvador kokain medan han snakkar i telefonen med ein fullsett kinosal som nettopp har sett Sabor, Salvadors åttitalsklassikar. I ein annan lekker montasje erkjenner Salvador at han ber til Gud når han har mykje smerte, men blir ateist så fort smerta avtar.

Melodramatikaren

Almodóvar elskar melodrama, men dei siste filmane hans har mangla ein emosjonell kjerne. Her treffer han blink. Ei barndomsskildring fortald i tilbakeblikk viser oppveksten til den unge Salvador på landsbygda. Den dominerande og eigenrådige mora (Cruz) har store forventingar til sonen. Vi får også dei første innblikka i kjensler og lyster som er vanskelege å forstå. Vi får høyre historia om ein tapt kjærleik, men også om kjærleiken til filmmediet, som i Salvadors ord er det som «gir livet meining». Den vakre sluttscena med ein finurlege metatvist illustrerer dette betre enn noko.

Sondre Åkervik

Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Smerte og ære er ein meditasjon over aldring der humor og tristesse er uløyseleg knytte saman.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB

Ordskifte
ThorbjørnJagland

Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon

«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis