Arbeidarkjærleik
Norwegian Dream er eit kjærkome polsk-norsk drama som handlar om retten til ryddige arbeidstilhøve og til å elske kven ein vil.
Robert flyttar frå Polen til Noreg for å arbeide på laksefabrikk. Der forelskar han seg i norske Ivar, eit forhold han må halde skjult.
Foto: Storytelling
Drama
Regi: Leiv Igor Devold
Norwegian Dream
Med: Hubert Milkowski, Karl Bekele Steinland, Jakub Sierenberg
Kinofilm
Nitten år gamle polske Robert (Milkowski) kjem til Noreg for å jobbe med laks. Han bur trongt i lag med andre polske arbeidarar. Arbeidet med å foredle fisk er eit slit med tallause like rørsler i høgt tempo kvar dag. Norske Ivar (Steinland) er mentor for Robert, som ser at kollegaen blir gjord narr av i homofobisk og rasistisk stil. Sjølv verkar Robert å vere fascinert av Ivar, som er annleis.
Nye nyansar
Polsknorske Leiv Igor Devold er den rette mannen ved roret på denne historia frå Noreg i dag. Hans første heilaftans spelefilm kjem etter fleire kortfilmar som blandar polsk og norsk. Devold teiknar ingen glansbilete. Korkje machomiljø med arbeidarar frå Polen eller norske leiarar i mellomstore oppdrettsføretak som ikkje likar fagrørsler, slepp unna.
Jamvel kjem eit stikk til kreative, urbane miljø som ikkje ser eigne fordommar. At alle kan klage, er eit godt teikn for filmen. Jamt over er det ikkje overdrivne skurkar i filmen, men menneske med motivasjonar ein kan forstå. Det vantar ikkje på refleksjonsnivå hjå dei polske arbeidarane, og fleire bifigurar gjev breidde.
Ein fråverande norsk majoritet som nyt godt av ulikskap, bør òg sjå sin plass i biletet, sjølv om ein ikkje bur på Frøya.
Tette trådar
Devold legg vekt på miljøskildring og nyansar, men òg klare meldingar. Norwegian Dream er sosialrealisme med eit tydeleg narrativ og driv, men med ei klassisk kjærleikshistorie i sentrum. Hubert Milkowski i hovudrolla og Karl Bekele Steinland som Ivar ber filmen godt.
Milkowski spelar subtilt og sterkt med eit perfekt oppsyn for rolla. Steinland spelar flott på andre strengar med eit vinnande, mildt vesen med evne til å bite frå seg når figuren hans står på krava om arbeidsrett og fri kjærleik.
Filmen tek tak i minst tre tematiske trådar som fortener kvar sin film. Heldigvis har Devold fletta dei tett og godt saman. Han meistrar balanse mellom ulike miljø og held på krafta i forteljinga om folk som ber på fleire draumar. Norwegian Dream er ein kjærkomen film frå ei stemme vi lyt setje pris på.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Leiv Igor Devold
Norwegian Dream
Med: Hubert Milkowski, Karl Bekele Steinland, Jakub Sierenberg
Kinofilm
Nitten år gamle polske Robert (Milkowski) kjem til Noreg for å jobbe med laks. Han bur trongt i lag med andre polske arbeidarar. Arbeidet med å foredle fisk er eit slit med tallause like rørsler i høgt tempo kvar dag. Norske Ivar (Steinland) er mentor for Robert, som ser at kollegaen blir gjord narr av i homofobisk og rasistisk stil. Sjølv verkar Robert å vere fascinert av Ivar, som er annleis.
Nye nyansar
Polsknorske Leiv Igor Devold er den rette mannen ved roret på denne historia frå Noreg i dag. Hans første heilaftans spelefilm kjem etter fleire kortfilmar som blandar polsk og norsk. Devold teiknar ingen glansbilete. Korkje machomiljø med arbeidarar frå Polen eller norske leiarar i mellomstore oppdrettsføretak som ikkje likar fagrørsler, slepp unna.
Jamvel kjem eit stikk til kreative, urbane miljø som ikkje ser eigne fordommar. At alle kan klage, er eit godt teikn for filmen. Jamt over er det ikkje overdrivne skurkar i filmen, men menneske med motivasjonar ein kan forstå. Det vantar ikkje på refleksjonsnivå hjå dei polske arbeidarane, og fleire bifigurar gjev breidde.
Ein fråverande norsk majoritet som nyt godt av ulikskap, bør òg sjå sin plass i biletet, sjølv om ein ikkje bur på Frøya.
Tette trådar
Devold legg vekt på miljøskildring og nyansar, men òg klare meldingar. Norwegian Dream er sosialrealisme med eit tydeleg narrativ og driv, men med ei klassisk kjærleikshistorie i sentrum. Hubert Milkowski i hovudrolla og Karl Bekele Steinland som Ivar ber filmen godt.
Milkowski spelar subtilt og sterkt med eit perfekt oppsyn for rolla. Steinland spelar flott på andre strengar med eit vinnande, mildt vesen med evne til å bite frå seg når figuren hans står på krava om arbeidsrett og fri kjærleik.
Filmen tek tak i minst tre tematiske trådar som fortener kvar sin film. Heldigvis har Devold fletta dei tett og godt saman. Han meistrar balanse mellom ulike miljø og held på krafta i forteljinga om folk som ber på fleire draumar. Norwegian Dream er ein kjærkomen film frå ei stemme vi lyt setje pris på.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.