Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Årsbeste frå Brit

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Begge filmmeldarane i Dag og Tid har filmen om Alta-saka av regissør Ole Giæver på topplista.

Begge filmmeldarane i Dag og Tid har filmen om Alta-saka av regissør Ole Giæver på topplista.

Foto: Mer Film

Begge filmmeldarane i Dag og Tid har filmen om Alta-saka av regissør Ole Giæver på topplista.

Begge filmmeldarane i Dag og Tid har filmen om Alta-saka av regissør Ole Giæver på topplista.

Foto: Mer Film

2973
20231222
2973
20231222

Utanom den fantastiske kinobesøksmessige triumfen som Barbenheimer var (Barbie og Oppenheimer hadde premiere samtidig i sommar, ein marknadsføringsstrategi som hanka inn rekordmange publikummarar, både her og utanlands), så har ikkje 2023 vore eit særleg minneverdig kinoår for denne meldaren. Nokre høgdepunkt har det likevel vore – kanskje særleg på den norske fronten.

Norske draumar

Året starta nemleg nydeleg med Ellos eatnuLa elva leve, Ole Giævers fiksjonaliserte film om demonstrasjonane rundt Alta-saka. Ella Marie Hætta gjorde ein strålande innsats, saman med ein haug andre dyktige skodespelarar, og gav eit solid heilskapsinntrykk.

Det same kan seiast om ein film som fekk lite lerretstid, men Runar Gudnasons sjølvbiografiske Eg har ord kom som ei gledeleg overrasking og hadde fortent langt fleire oppsetjingar. Også Norwegian dream av Leiv Igor Devold kan ha gått under radaren, noko som er synd, då filmen tek opp både arbeidsinnvandring og lakseindustri og i det heile er ein interessant spelefilmdebut.

Ubehaget

På topplista mi over norske, og høgt rangert av alle filmar i 2023, kjem den finurlege A Happy Day, regissert av Hisham Zaman, med handling lagd til eit flyktningmottak for ungdomar i Nord-Noreg. «Rett og slett litt magisk», skreiv eg i meldinga mi.

Også i Rimini i Italia har uttalte flyktningutfordringar, og på snedig vis kjem dette ubehageleg godt fram i Rimini, om den avdanka smørsongaren Richie Bravo som sel seksuelle tenester på si. Ulrich Seidl er aldeles på kanten i alt han gjer, og eg både kvir meg og ser fram til oppfølgjaren Sparta, som med litt hell kjem på kino neste år.

Ein anna ubehageleg film, men på ein annan måte, er Return to Seoul, Davy Chous vri på adopsjonsproblematikk og kulturforskjellar. Det er ein solid, underhaldande og tankevekkande film om å finna sin plass i verda. Love Life, Kôji Fukadas vonde og fine film om å mista eit barn, er for så vidt litt i same kategori, så ubehageleg er visst stikkordet for mine favorittar i 2023.

Og så til slutt

Eg har to filmar som utmerka seg på to like måtar: irske The Quiet Girl av Colm Bairèad og danske Resten av livet av Frelle Petersen. I tillegg til å vera fine filmar om såre tema snakkar dei irsk-gælisk og sønderjysk. Eg dånar, det er så fint. Fransk er ikkje like eksotisk, men Saint Omer av Alice Diop er eit særs tilrådeleg rettsdrama, og det franske rettssystemet er definitivt eksotisk.

Og blant alle desse sjåverdige, høgverdige filmane passar Barbie inn – under tvil. Greta Gerwigs sigersgang av ein film er den einaste av overnemnde titlar eg gjekk to gongar og såg på kino. Eg likte ikkje spesielt godt den noko daterte feministiske bodskapen i filmen, men utanom det koste eg meg på ein sånn måte som berre ein skikkeleg glossy, hollywoodsk popcornfilm i kinomørket saman med andre oppstemte publikummarar kan framkalla.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Utanom den fantastiske kinobesøksmessige triumfen som Barbenheimer var (Barbie og Oppenheimer hadde premiere samtidig i sommar, ein marknadsføringsstrategi som hanka inn rekordmange publikummarar, både her og utanlands), så har ikkje 2023 vore eit særleg minneverdig kinoår for denne meldaren. Nokre høgdepunkt har det likevel vore – kanskje særleg på den norske fronten.

Norske draumar

Året starta nemleg nydeleg med Ellos eatnuLa elva leve, Ole Giævers fiksjonaliserte film om demonstrasjonane rundt Alta-saka. Ella Marie Hætta gjorde ein strålande innsats, saman med ein haug andre dyktige skodespelarar, og gav eit solid heilskapsinntrykk.

Det same kan seiast om ein film som fekk lite lerretstid, men Runar Gudnasons sjølvbiografiske Eg har ord kom som ei gledeleg overrasking og hadde fortent langt fleire oppsetjingar. Også Norwegian dream av Leiv Igor Devold kan ha gått under radaren, noko som er synd, då filmen tek opp både arbeidsinnvandring og lakseindustri og i det heile er ein interessant spelefilmdebut.

Ubehaget

På topplista mi over norske, og høgt rangert av alle filmar i 2023, kjem den finurlege A Happy Day, regissert av Hisham Zaman, med handling lagd til eit flyktningmottak for ungdomar i Nord-Noreg. «Rett og slett litt magisk», skreiv eg i meldinga mi.

Også i Rimini i Italia har uttalte flyktningutfordringar, og på snedig vis kjem dette ubehageleg godt fram i Rimini, om den avdanka smørsongaren Richie Bravo som sel seksuelle tenester på si. Ulrich Seidl er aldeles på kanten i alt han gjer, og eg både kvir meg og ser fram til oppfølgjaren Sparta, som med litt hell kjem på kino neste år.

Ein anna ubehageleg film, men på ein annan måte, er Return to Seoul, Davy Chous vri på adopsjonsproblematikk og kulturforskjellar. Det er ein solid, underhaldande og tankevekkande film om å finna sin plass i verda. Love Life, Kôji Fukadas vonde og fine film om å mista eit barn, er for så vidt litt i same kategori, så ubehageleg er visst stikkordet for mine favorittar i 2023.

Og så til slutt

Eg har to filmar som utmerka seg på to like måtar: irske The Quiet Girl av Colm Bairèad og danske Resten av livet av Frelle Petersen. I tillegg til å vera fine filmar om såre tema snakkar dei irsk-gælisk og sønderjysk. Eg dånar, det er så fint. Fransk er ikkje like eksotisk, men Saint Omer av Alice Diop er eit særs tilrådeleg rettsdrama, og det franske rettssystemet er definitivt eksotisk.

Og blant alle desse sjåverdige, høgverdige filmane passar Barbie inn – under tvil. Greta Gerwigs sigersgang av ein film er den einaste av overnemnde titlar eg gjekk to gongar og såg på kino. Eg likte ikkje spesielt godt den noko daterte feministiske bodskapen i filmen, men utanom det koste eg meg på ein sånn måte som berre ein skikkeleg glossy, hollywoodsk popcornfilm i kinomørket saman med andre oppstemte publikummarar kan framkalla.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis