Blomar i sprekkene
Dokumentarfilmen om Billie Holiday er ikkje eit glansbilete, og bra er det.
Jazzsongar Billie Holiday fotografert på klubben Downbeat i New York i februar 1947.
Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images / NTB
Dokumentarfilm
Regi: James Erskine
Billie
Med: Billie Holiday og ein haug med jazzstjerner
Lady Day levde hardt dei 44 år ho fekk. Den unge songfuglen frå Baltimore gjennomgjekk ein epoke i historia prega av mangel på grenser – rusmiddel, rasisme og sexisme flaut fritt i USA medan Billie Holiday bergtok publikum i alle leirar.
Ueinsarta
Regissør James Erskine har valt eit interessant grep som ramme for ein elles ganske lineær og streit dokumentarfilm. På slutten av syttitalet arbeidde journalist Linda Kuehl med ein biografi om Holiday (eller Eleanora Fagan, som ho eigentleg heitte). Då Kuehl brått døydde, etterlét ho seg haugar med lydopptak der ho intervjuar folk som stod Holiday nær: musikarar, familie og vener.
Kuehls nærast naive tilnærming til intervjuobjekta gjer at dei slappar av, og dei deler viljug vekk både eitt og hitt. Dei har totalt motstridande oppfatningar av ymse hendingar, og karakteristikkane av Holiday sprikar i alle retningar. Akkurat det er frigjerande å sjå på.
Ein del dokumentarfilmar om førebiletlege utøvarar av kva det måtte vera, har ein tendens til å verta noko blankskurte, det er berre plass til éin versjon. Billie Holiday framstår som samansett og komplisert, på godt og vondt, akkurat slik dei aller fleste menneske er, og kanskje spesielt eit menneske med ein bakgrunn som hennar.
Fruktene
Lydspora ligg over mykje flott biletmateriale, både film og foto. Det er slåande at då ho som 14-åring opptredde for fyrste gong i New York, ser ho ut som ei godt vaksen dame. Og jammen måtte ho møta vaksenlivet i ein fei. Er det løye ho heiv seg på narkotika då ho fekk det tilbydd?
For ikkje å snakka om den handsaminga ho vart utsett for som vokalist med kvite Artie Shaw då dei turnerte i sørstatane. Ein av kjenningsmelodiane hennar, «Strange Fruit», handlar då også om synet av svarte som etter lynsjingar vart hengde i trea. Framføringa i filmen får håret til å stritta på armane.
Grepet med å bruka intervjua til Kuehl som forteljarspor er som sagt interessant. Men når Erskine prøver å snika inn litt spekulering i korleis Kuehl sjølv døydde, blandar han unødig inn sannkrimelement som vert hengande malplassert i lufta.
Eg vil likevel seia at dette kan du berre sjå vekk frå, og heller nyta denne heilstøypte dokumentaren om eit ikkje heilstøypt menneske.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentarfilm
Regi: James Erskine
Billie
Med: Billie Holiday og ein haug med jazzstjerner
Lady Day levde hardt dei 44 år ho fekk. Den unge songfuglen frå Baltimore gjennomgjekk ein epoke i historia prega av mangel på grenser – rusmiddel, rasisme og sexisme flaut fritt i USA medan Billie Holiday bergtok publikum i alle leirar.
Ueinsarta
Regissør James Erskine har valt eit interessant grep som ramme for ein elles ganske lineær og streit dokumentarfilm. På slutten av syttitalet arbeidde journalist Linda Kuehl med ein biografi om Holiday (eller Eleanora Fagan, som ho eigentleg heitte). Då Kuehl brått døydde, etterlét ho seg haugar med lydopptak der ho intervjuar folk som stod Holiday nær: musikarar, familie og vener.
Kuehls nærast naive tilnærming til intervjuobjekta gjer at dei slappar av, og dei deler viljug vekk både eitt og hitt. Dei har totalt motstridande oppfatningar av ymse hendingar, og karakteristikkane av Holiday sprikar i alle retningar. Akkurat det er frigjerande å sjå på.
Ein del dokumentarfilmar om førebiletlege utøvarar av kva det måtte vera, har ein tendens til å verta noko blankskurte, det er berre plass til éin versjon. Billie Holiday framstår som samansett og komplisert, på godt og vondt, akkurat slik dei aller fleste menneske er, og kanskje spesielt eit menneske med ein bakgrunn som hennar.
Fruktene
Lydspora ligg over mykje flott biletmateriale, både film og foto. Det er slåande at då ho som 14-åring opptredde for fyrste gong i New York, ser ho ut som ei godt vaksen dame. Og jammen måtte ho møta vaksenlivet i ein fei. Er det løye ho heiv seg på narkotika då ho fekk det tilbydd?
For ikkje å snakka om den handsaminga ho vart utsett for som vokalist med kvite Artie Shaw då dei turnerte i sørstatane. Ein av kjenningsmelodiane hennar, «Strange Fruit», handlar då også om synet av svarte som etter lynsjingar vart hengde i trea. Framføringa i filmen får håret til å stritta på armane.
Grepet med å bruka intervjua til Kuehl som forteljarspor er som sagt interessant. Men når Erskine prøver å snika inn litt spekulering i korleis Kuehl sjølv døydde, blandar han unødig inn sannkrimelement som vert hengande malplassert i lufta.
Eg vil likevel seia at dette kan du berre sjå vekk frå, og heller nyta denne heilstøypte dokumentaren om eit ikkje heilstøypt menneske.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Å utvikle søvnframkallande tomatar ved hjelp av genmodifisering er kanskje ikkje å forbetre evolusjonen, skriv Siri Helle.
Foto: Frank May / NTB
Genteknologi til kva bruk?
Teknologi som endrar gen, er komen for å bli. Men treng vi han i matproduksjonen?
Betlehemsstjerna.
Foto via Wikimedia Commons
2024 eller 2031 etter Kristus?
Når blei Jesus fødd? Kva er utgangspunktet for tidsrekninga vår?
Teikning: May Linn Clement
«Jan Ansgar har levd lenge i trua på at han kan finne mandelen like godt som alle andre.»
Foto: Flamme Forlag
Eit dikt om honning
Honningen – flytande, glitrande, gul som sollyset – er både kvardagsleg og heilag.
Fårete blikk: Sjølvsagt ser maten din på deg. Korleis skulle han elles finne vegen til slaktehuset?
Foto: Wikimedia Commons