Døden på Reykjavik S
Slump får grimme følgjer i vellaga dopdrama.
Hovudrollene vert spelte av Sif Halldórsdóttir og Alfrun Laufeyjardóttir.
Foto: Another World Entertainment
DRAMA
Regi: Baldvin Zophoníasson
Let Me Fall (orig.tittel: Lof mér ad falla)
Med: Elín Sif Halldórsdóttir, Eyrún Björk Jakobsdóttir, Thorsteinn Bachmann
Smarte Magnea (Halldórsdóttir) er femten og skulkar skulen for å vere saman med den eldre Stella (Jakobsdóttir). Dei vankar i tvilsame krinsar. Festar med mykje dop går føre seg medan foreldra anar fred og ingen fare. Alt eskalerer fortare enn du kan seie himmel og helvete. Likevel ber filmen nyansar.
Sobre svik
Etter ti minutt veit ein at det ikkje gjekk bra med Magnea. Tidshoppa er flittige, men enkle. Spørsmålet er kvifor det gjekk så gale. Forklaringa finn ein i ei blanding av slump og årsaker. Magnea har snille foreldre som vil det beste for henne, sjølv om mora seier på spøk til faren at ho ser ut som «ei britisk hore på Kanariøyane». Jenta har ingen openberre grunnar til å sikte mot avgrunnen. Tittelen tyder noko nær «vilje til å falle», men rus fører fort ut i sårbare situasjonar med fare for svik og overgrep. Skurkar finst av skiten sort, men ho er ikkje gløymd av alle. Filmen er basert på intervju med pårørande til folk som har hamna utpå. Mykje verkar uforklarleg. Ambivalens andsynes både hovudperson, vener og familie er eit sunt trekk.
Dystert drama
Elín Sif Halldórsdóttir spelar hovudrolla sårbart, sjarmerande og meiningslaust spenningssøkjande. Regissøren Baldvin Zophoníasson har sans for detaljar, og nært kamera og dust ljos ser det vene i det vonde. I nokre klipp køyrer kameraet gradvis inn mot eit forstyrrande bilete medan dramaet rundt utartar og får ein mørkare dimensjon. Historia er utprega urban, utan å gni inn det særmerkt islandske. Narrativt held han seg innanfor tilgjengeleg drama utan kunstnariske krumspring.
Den klingande norske tittelen Let Me Fall følgjer opp dramaet Life in a Fishbowl. Kvinner som seksuelle objekt er igjen ei mørkeside hjå filmskaparen. Medan Island fauk mot rikdom, gjekk nokon tapt. Zophoníasson vinn fram og hausta igjen fleire Edda-prisar, Islands Amanda. Han kopierer suksessoppskrifta med kvinner som leikar med elden i eit land med sosiale sprik. Estetisk sans og samansette slutningar knytte til tragiske lagnader er ei forklaring på at han lukkast.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA
Regi: Baldvin Zophoníasson
Let Me Fall (orig.tittel: Lof mér ad falla)
Med: Elín Sif Halldórsdóttir, Eyrún Björk Jakobsdóttir, Thorsteinn Bachmann
Smarte Magnea (Halldórsdóttir) er femten og skulkar skulen for å vere saman med den eldre Stella (Jakobsdóttir). Dei vankar i tvilsame krinsar. Festar med mykje dop går føre seg medan foreldra anar fred og ingen fare. Alt eskalerer fortare enn du kan seie himmel og helvete. Likevel ber filmen nyansar.
Sobre svik
Etter ti minutt veit ein at det ikkje gjekk bra med Magnea. Tidshoppa er flittige, men enkle. Spørsmålet er kvifor det gjekk så gale. Forklaringa finn ein i ei blanding av slump og årsaker. Magnea har snille foreldre som vil det beste for henne, sjølv om mora seier på spøk til faren at ho ser ut som «ei britisk hore på Kanariøyane». Jenta har ingen openberre grunnar til å sikte mot avgrunnen. Tittelen tyder noko nær «vilje til å falle», men rus fører fort ut i sårbare situasjonar med fare for svik og overgrep. Skurkar finst av skiten sort, men ho er ikkje gløymd av alle. Filmen er basert på intervju med pårørande til folk som har hamna utpå. Mykje verkar uforklarleg. Ambivalens andsynes både hovudperson, vener og familie er eit sunt trekk.
Dystert drama
Elín Sif Halldórsdóttir spelar hovudrolla sårbart, sjarmerande og meiningslaust spenningssøkjande. Regissøren Baldvin Zophoníasson har sans for detaljar, og nært kamera og dust ljos ser det vene i det vonde. I nokre klipp køyrer kameraet gradvis inn mot eit forstyrrande bilete medan dramaet rundt utartar og får ein mørkare dimensjon. Historia er utprega urban, utan å gni inn det særmerkt islandske. Narrativt held han seg innanfor tilgjengeleg drama utan kunstnariske krumspring.
Den klingande norske tittelen Let Me Fall følgjer opp dramaet Life in a Fishbowl. Kvinner som seksuelle objekt er igjen ei mørkeside hjå filmskaparen. Medan Island fauk mot rikdom, gjekk nokon tapt. Zophoníasson vinn fram og hausta igjen fleire Edda-prisar, Islands Amanda. Han kopierer suksessoppskrifta med kvinner som leikar med elden i eit land med sosiale sprik. Estetisk sans og samansette slutningar knytte til tragiske lagnader er ei forklaring på at han lukkast.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.