Dronning Vil-ikkje
Ei god historie treng ikkje alltid vera historisk korrekt.
Saoirse Ronan spelar glimrande i rolla som Mary.
Foto: Liam Daniel / Universal
Historisk drama
Regi: Josie Rourke
Mary Queen of Scots
Med: Saoirse Ronan, Margot Robbins, James McArdle
I 1561 vender unge Mary Stuart (Ronan) tilbake til Skottland etter å ha hatt størstedelen av oppveksten i Frankrike. Ho tek rettmessig over krona frå halvbroren, kong James (McArdle), men målet er å regjera over heile Britannia og verta arvtakar etter dronning Elizabeth (Robbins), som per no berre styrer som overhovud over Skottland.
Ikkje heilt
Korleis historia endar, veit dei fleste – Mary Stuart mista hovudet. Som filmen viser, mista ho på mange måtar hovudet opptil fleire gongar opp mot endelykta i 1587. Ho klarte aldri å oppnå den maktstatusen ho drøymde om, heller ikkje som katolsk martyr, som var det siste forsøket hennar på å påverka omdømet sitt. Kanskje historia kunne sett annleis ut om ho berre hadde halde seg på godfot med dei mektige herrane og mektigast av alle, dronning Elizabeth.
Og her lyt ein svelgja nokre klyper salt og berre lata ein del detaljar stå opne. Mary Queen of Scots vil heller vera ein underhaldande film enn ei dønn korrekt gjengjeving av alt som skjedde. Var den andre ektemannen hennar og far til arveprinsen verkeleg homofil? Og var det verkeleg eit så fargerikt fellesskap som hoffet i filmen framstiller det? Ingen av delane er direkte usant, då mykje tyder på at lord Darnley hadde affærar med menn og det var mange svarte i England på denne tida. Men den største kunstnariske fridomen ligg i at dei to dronningane faktisk møttest ansikt til ansikt. For det gjorde dei altså aldri.
Queenie
Så gjer det noko? For meg er det mest avgjerande at regissør Josie Rourke, saman med manusforfattar Beau Willimon, har klart å levandegjera dronning Mary og visa ein samansett personlegdom som ein kan både beundra og forakta for mange forhasta avgjersler og innfall. I lys av aukande islamofobi er det også særs interessant å bli påmint kor intenst hatet mellom enkelte protestantar og katolikkar var, og korleis religion blir brukt i maktkamp, då som i dag.
Men best av alt er framstillingane av dei to dronningane: Saoirse Ronan som Mary er knallgod, men eg seier som eg har sagt ein del gongar no: Margot Robbins! Ho er fabelaktig! Mange har portrettert dronning Elizabeth, men denne tolkinga ligg heilt i toppsjiktet. Ikkje sidan Elizabeth (1998) med Cate Blanchett har eg vore så fascinert over Jomfrudronninga. Kanskje med unntak av Miranda Richardsons briljante humortolking i Blackadder II (1986). Alle slags manus, drama og triks blir tomme utan at hovudpersonane fungerer, og i Mary Queen of Scots er dei formidable.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Historisk drama
Regi: Josie Rourke
Mary Queen of Scots
Med: Saoirse Ronan, Margot Robbins, James McArdle
I 1561 vender unge Mary Stuart (Ronan) tilbake til Skottland etter å ha hatt størstedelen av oppveksten i Frankrike. Ho tek rettmessig over krona frå halvbroren, kong James (McArdle), men målet er å regjera over heile Britannia og verta arvtakar etter dronning Elizabeth (Robbins), som per no berre styrer som overhovud over Skottland.
Ikkje heilt
Korleis historia endar, veit dei fleste – Mary Stuart mista hovudet. Som filmen viser, mista ho på mange måtar hovudet opptil fleire gongar opp mot endelykta i 1587. Ho klarte aldri å oppnå den maktstatusen ho drøymde om, heller ikkje som katolsk martyr, som var det siste forsøket hennar på å påverka omdømet sitt. Kanskje historia kunne sett annleis ut om ho berre hadde halde seg på godfot med dei mektige herrane og mektigast av alle, dronning Elizabeth.
Og her lyt ein svelgja nokre klyper salt og berre lata ein del detaljar stå opne. Mary Queen of Scots vil heller vera ein underhaldande film enn ei dønn korrekt gjengjeving av alt som skjedde. Var den andre ektemannen hennar og far til arveprinsen verkeleg homofil? Og var det verkeleg eit så fargerikt fellesskap som hoffet i filmen framstiller det? Ingen av delane er direkte usant, då mykje tyder på at lord Darnley hadde affærar med menn og det var mange svarte i England på denne tida. Men den største kunstnariske fridomen ligg i at dei to dronningane faktisk møttest ansikt til ansikt. For det gjorde dei altså aldri.
Queenie
Så gjer det noko? For meg er det mest avgjerande at regissør Josie Rourke, saman med manusforfattar Beau Willimon, har klart å levandegjera dronning Mary og visa ein samansett personlegdom som ein kan både beundra og forakta for mange forhasta avgjersler og innfall. I lys av aukande islamofobi er det også særs interessant å bli påmint kor intenst hatet mellom enkelte protestantar og katolikkar var, og korleis religion blir brukt i maktkamp, då som i dag.
Men best av alt er framstillingane av dei to dronningane: Saoirse Ronan som Mary er knallgod, men eg seier som eg har sagt ein del gongar no: Margot Robbins! Ho er fabelaktig! Mange har portrettert dronning Elizabeth, men denne tolkinga ligg heilt i toppsjiktet. Ikkje sidan Elizabeth (1998) med Cate Blanchett har eg vore så fascinert over Jomfrudronninga. Kanskje med unntak av Miranda Richardsons briljante humortolking i Blackadder II (1986). Alle slags manus, drama og triks blir tomme utan at hovudpersonane fungerer, og i Mary Queen of Scots er dei formidable.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Men best av alt er framstillingane av dei to dronningane.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.