Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Dronning Vil-ikkje

Ei god historie treng ikkje alltid vera historisk korrekt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Saoirse Ronan spelar glimrande i rolla som Mary.

Saoirse Ronan spelar glimrande i rolla som Mary.

Foto: Liam Daniel / Universal

Saoirse Ronan spelar glimrande i rolla som Mary.

Saoirse Ronan spelar glimrande i rolla som Mary.

Foto: Liam Daniel / Universal

2791
20190503
2791
20190503

Historisk drama

Regi: Josie Rourke

Mary Queen of Scots

Med: Saoirse Ronan, Margot Robbins, James McArdle

I 1561 vender unge Mary Stuart (Ronan) tilbake til Skottland etter å ha hatt størstedelen av oppveksten i Frankrike. Ho tek rettmessig over krona frå halvbroren, kong James (McArdle), men målet er å regjera over heile Britannia og verta arvtakar etter dronning Elizabeth (Robbins), som per no berre styrer som overhovud over Skottland.

Ikkje heilt

Korleis historia endar, veit dei fleste – Mary Stuart mista hovudet. Som filmen viser, mista ho på mange måtar hovudet opptil fleire gongar opp mot endelykta i 1587. Ho klarte aldri å oppnå den maktstatusen ho drøymde om, heller ikkje som katolsk martyr, som var det siste forsøket hennar på å påverka omdømet sitt. Kanskje historia kunne sett annleis ut om ho berre hadde halde seg på godfot med dei mektige herrane og mektigast av alle, dronning Elizabeth.

Og her lyt ein svelgja nokre klyper salt og berre lata ein del detaljar stå opne. Mary Queen of Scots vil heller vera ein underhaldande film enn ei dønn korrekt gjengjeving av alt som skjedde. Var den andre ektemannen hennar og far til arveprinsen verkeleg homofil? Og var det verkeleg eit så fargerikt fellesskap som hoffet i filmen framstiller det? Ingen av delane er direkte usant, då mykje tyder på at lord Darnley hadde affærar med menn og det var mange svarte i England på denne tida. Men den største kunstnariske fridomen ligg i at dei to dronningane faktisk møttest ansikt til ansikt. For det gjorde dei altså aldri.

Queenie

Så gjer det noko? For meg er det mest avgjerande at regissør Josie Rourke, saman med manusforfattar Beau Willimon, har klart å levandegjera dronning Mary og visa ein samansett personlegdom som ein kan både beundra og forakta for mange forhasta avgjersler og innfall. I lys av aukande islamofobi er det også særs interessant å bli påmint kor intenst hatet mellom enkelte protestantar og katolikkar var, og korleis religion blir brukt i maktkamp, då som i dag.

Men best av alt er framstillingane av dei to dronningane: Saoirse Ronan som Mary er knallgod, men eg seier som eg har sagt ein del gongar no: Margot Robbins! Ho er fabelaktig! Mange har portrettert dronning Elizabeth, men denne tolkinga ligg heilt i toppsjiktet. Ikkje sidan Elizabeth (1998) med Cate Blanchett har eg vore så fascinert over Jomfrudronninga. Kanskje med unntak av Miranda Richardsons briljante humortolking i Blackadder II (1986). Alle slags manus, drama og triks blir tomme utan at hovudpersonane fungerer, og i Mary Queen of Scots er dei formidable.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historisk drama

Regi: Josie Rourke

Mary Queen of Scots

Med: Saoirse Ronan, Margot Robbins, James McArdle

I 1561 vender unge Mary Stuart (Ronan) tilbake til Skottland etter å ha hatt størstedelen av oppveksten i Frankrike. Ho tek rettmessig over krona frå halvbroren, kong James (McArdle), men målet er å regjera over heile Britannia og verta arvtakar etter dronning Elizabeth (Robbins), som per no berre styrer som overhovud over Skottland.

Ikkje heilt

Korleis historia endar, veit dei fleste – Mary Stuart mista hovudet. Som filmen viser, mista ho på mange måtar hovudet opptil fleire gongar opp mot endelykta i 1587. Ho klarte aldri å oppnå den maktstatusen ho drøymde om, heller ikkje som katolsk martyr, som var det siste forsøket hennar på å påverka omdømet sitt. Kanskje historia kunne sett annleis ut om ho berre hadde halde seg på godfot med dei mektige herrane og mektigast av alle, dronning Elizabeth.

Og her lyt ein svelgja nokre klyper salt og berre lata ein del detaljar stå opne. Mary Queen of Scots vil heller vera ein underhaldande film enn ei dønn korrekt gjengjeving av alt som skjedde. Var den andre ektemannen hennar og far til arveprinsen verkeleg homofil? Og var det verkeleg eit så fargerikt fellesskap som hoffet i filmen framstiller det? Ingen av delane er direkte usant, då mykje tyder på at lord Darnley hadde affærar med menn og det var mange svarte i England på denne tida. Men den største kunstnariske fridomen ligg i at dei to dronningane faktisk møttest ansikt til ansikt. For det gjorde dei altså aldri.

Queenie

Så gjer det noko? For meg er det mest avgjerande at regissør Josie Rourke, saman med manusforfattar Beau Willimon, har klart å levandegjera dronning Mary og visa ein samansett personlegdom som ein kan både beundra og forakta for mange forhasta avgjersler og innfall. I lys av aukande islamofobi er det også særs interessant å bli påmint kor intenst hatet mellom enkelte protestantar og katolikkar var, og korleis religion blir brukt i maktkamp, då som i dag.

Men best av alt er framstillingane av dei to dronningane: Saoirse Ronan som Mary er knallgod, men eg seier som eg har sagt ein del gongar no: Margot Robbins! Ho er fabelaktig! Mange har portrettert dronning Elizabeth, men denne tolkinga ligg heilt i toppsjiktet. Ikkje sidan Elizabeth (1998) med Cate Blanchett har eg vore så fascinert over Jomfrudronninga. Kanskje med unntak av Miranda Richardsons briljante humortolking i Blackadder II (1986). Alle slags manus, drama og triks blir tomme utan at hovudpersonane fungerer, og i Mary Queen of Scots er dei formidable.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Men best av alt er framstillingane av dei to dronningane.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis