Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Drama / krim / musikal
Regi: Todd Phillips
Joker: Folie à Deux
Med: Joaquin Phoenix, Lady Gaga, Catherine Keener, Brendan Gleeson
Kinofilm
Jokeren (Phoenix) er tilbake. Arthur Fleck sit inne på ein institusjon for «kriminelle sinnssjuke» etter drapa skildra i storsuksessen Joker (2019). No kjem rettssaka. Er han forstyrra av dobbel personlegdom, eller spelar han roller?
Toppadvokaten Maryanne (Keener) set pengane sine på det første. Den brutale vakta Jackie (Gleeson) set pris på show og tek Arthur med seg til songterapi. Der ventar Lee (Gaga), som er fascinert av kjendisdrapsmannen. Kjærleiken kjem fort.
Undergang i USA
Tematisk går Joker: Folie à Deux i same tralten som sist. USA ser ut som eit søkkande skip. Svolten på skandalar er stor. Sannkrim, jag etter merksemd og stjernedyrking er kopla på valdskultur, utanforskap og ein roten fengselsindustri blanda med tvangsmedisinering på samleband.
Todd Phillips teiknar eit grelt bilde av landet sitt, som verkar som reine gaukereiret. Visuelt går den gilde stilen frå syttitalet att i denne varianten av Gotham. Det kler miljøskildringa.
Kjærleikshistoria er ein litt teit vri på kjærleik ved fyrste blikk frå ein drapsmann, men Joaquin Phoenix er ein stor skodespelar. Andletet er ikonisk og eig kinolerretet. Han er ein av dei store i rekkja av Jokerar, saman med Jack Nicholson og Heath Ledger. Sist vann han Oscar-pris.
Mørk melodi
Lady Gaga beviste for fullt at ho er skodespelar i tillegg til songar med A Star Is Born. Dei to er stort sett dei einaste som syng i filmen. Det gjev eit greitt skilje. Gaga er god, men skin ikkje slik som i gjennombrotet sitt. Glade songar er vridde til tristessen som gjennomsyrar filmen. Valet av låtar strekar under tematikken.
«That’s Entertainment» med Judy Garland er eit døme på signal til publikum om kva filmen handlar om. I tillegg kjem slagerar knytte til Fred Astaire, Frank Sinatra og andre legender frå underhaldningsbransjen.
Hildur Gudnadóttir vann Oscar for førre Joker-film og pregar lydsporet igjen med originalmusikk. At ho skreiv for Tár i mellomtida, vitnar òg om at ho er blant dei fremste komponistane av filmmusikk. Ho har tyngda filmen treng.
Joker: Folie à Deux er heilstøypt og god. Eg ser likevel mørkt på at kvar suksess i USA krev ein oppfølgjar. Manglande mot til å tenkje nytt sit djupt hjå dei mest pengesterke aktørane i filmbransjen, som elles. Mykje er rote i republikken.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Joker: Folie à Deux
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama / krim / musikal
Regi: Todd Phillips
Joker: Folie à Deux
Med: Joaquin Phoenix, Lady Gaga, Catherine Keener, Brendan Gleeson
Kinofilm
Jokeren (Phoenix) er tilbake. Arthur Fleck sit inne på ein institusjon for «kriminelle sinnssjuke» etter drapa skildra i storsuksessen Joker (2019). No kjem rettssaka. Er han forstyrra av dobbel personlegdom, eller spelar han roller?
Toppadvokaten Maryanne (Keener) set pengane sine på det første. Den brutale vakta Jackie (Gleeson) set pris på show og tek Arthur med seg til songterapi. Der ventar Lee (Gaga), som er fascinert av kjendisdrapsmannen. Kjærleiken kjem fort.
Undergang i USA
Tematisk går Joker: Folie à Deux i same tralten som sist. USA ser ut som eit søkkande skip. Svolten på skandalar er stor. Sannkrim, jag etter merksemd og stjernedyrking er kopla på valdskultur, utanforskap og ein roten fengselsindustri blanda med tvangsmedisinering på samleband.
Todd Phillips teiknar eit grelt bilde av landet sitt, som verkar som reine gaukereiret. Visuelt går den gilde stilen frå syttitalet att i denne varianten av Gotham. Det kler miljøskildringa.
Kjærleikshistoria er ein litt teit vri på kjærleik ved fyrste blikk frå ein drapsmann, men Joaquin Phoenix er ein stor skodespelar. Andletet er ikonisk og eig kinolerretet. Han er ein av dei store i rekkja av Jokerar, saman med Jack Nicholson og Heath Ledger. Sist vann han Oscar-pris.
Mørk melodi
Lady Gaga beviste for fullt at ho er skodespelar i tillegg til songar med A Star Is Born. Dei to er stort sett dei einaste som syng i filmen. Det gjev eit greitt skilje. Gaga er god, men skin ikkje slik som i gjennombrotet sitt. Glade songar er vridde til tristessen som gjennomsyrar filmen. Valet av låtar strekar under tematikken.
«That’s Entertainment» med Judy Garland er eit døme på signal til publikum om kva filmen handlar om. I tillegg kjem slagerar knytte til Fred Astaire, Frank Sinatra og andre legender frå underhaldningsbransjen.
Hildur Gudnadóttir vann Oscar for førre Joker-film og pregar lydsporet igjen med originalmusikk. At ho skreiv for Tár i mellomtida, vitnar òg om at ho er blant dei fremste komponistane av filmmusikk. Ho har tyngda filmen treng.
Joker: Folie à Deux er heilstøypt og god. Eg ser likevel mørkt på at kvar suksess i USA krev ein oppfølgjar. Manglande mot til å tenkje nytt sit djupt hjå dei mest pengesterke aktørane i filmbransjen, som elles. Mykje er rote i republikken.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Joker: Folie à Deux
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.