Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Ein film om oss alle

Oss to er ei ærleg påminning om at alle som skal leva lenge, skal verta gamle.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Martine Chevallier og Barbara Sukowa som Mado og Nina i ei uvanleg kjærleikshistorie.

Martine Chevallier og Barbara Sukowa som Mado og Nina i ei uvanleg kjærleikshistorie.

Martine Chevallier og Barbara Sukowa som Mado og Nina i ei uvanleg kjærleikshistorie.

Martine Chevallier og Barbara Sukowa som Mado og Nina i ei uvanleg kjærleikshistorie.

2370
20200828
2370
20200828

Kinofilm

Regi: Filippo Meneghetti

Oss to (Orig. tittel: Deux)

Med: Barbara Sukowa, Martine Chevallier, Léa Drucker

Dei to pensjonerte damene madame Dorn (Sukowa) og madame Girard (Chevallier) bur overfor kvarandre i same korridor, men har ikkje fortalt familien at dei har vore elskarar i årevis. Når madame Girard, Mado, får slag, vert planane ho og madame Dorn, Nina, har, totalt endra.

Vendinga

Etter visninga av Oss to følte eg at eg hadde sett ein essensiell film. Den tilsynelatande smålåtne historia om to gamle kvinner får ikkje dei store marknadsføringsflatene frå kinoen og kan såleis gå under radaren. Nokon ungdomsappell kan ein heller ikkje seia han har. Men for godt vaksne som er i ferd med å føla alderdommen sjølv eller via sine eigne foreldre, oppsummerer filmen på mange måtar dette med overgangen frå å vere eit autonomt menneske til å verte redusert til ein umyndiggjort pasient. Frå å ha nesten i overkant interessante framtidsutsikter, vert Mado ved eit slag, bokstaveleg talt, eit umælande, rullestolbunde vesen utan noko ho skulle sagt. Og på den andre sida står Nina, kvinna som har elska henne i alle desse åra då Mado skjulte kven ho eigentleg ville vera med, for å skåna ein heilt normalt trongsynt familie i eit heilt normalt liberalt samfunn. Kjærleiken deira har ingen legitimitet lenger. For alt familien veit, er Nina berre ein rar, slitsam nabo.

Om oss

I ei scene sit Mado på sjukeheimen medan dei rundt henne spelar bingo. Sjølv om eg er ein stor fan av bingo, tenkjer eg likevel: for ein triviell, meiningslaus syssel alle skal trugast inn i der dei sit. Kva skjer med personlegdomen når du hamnar på heim? Ho skulle snart flytta til Roma med Nina, jo! Systemet er nok annleis her i landet enn i Frankrike, men det seier mykje om korleis me standardiserer eldreomsorg på ein til tider uverdig måte.

Det heile er sydd særs fint saman, utan feilplassert strykarmusikk og unødig sentimentalitet, men med originale audiovisuelle effektar som hevar Oss to endå eit hakk over «berre eit drama om gamlingar». Og sjølv om ikkje alle ber på ein dramatisk løyndom som Mados, handlar filmen til sist ikkje om berre dei to, men før eller seinare i livet oss alle.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kinofilm

Regi: Filippo Meneghetti

Oss to (Orig. tittel: Deux)

Med: Barbara Sukowa, Martine Chevallier, Léa Drucker

Dei to pensjonerte damene madame Dorn (Sukowa) og madame Girard (Chevallier) bur overfor kvarandre i same korridor, men har ikkje fortalt familien at dei har vore elskarar i årevis. Når madame Girard, Mado, får slag, vert planane ho og madame Dorn, Nina, har, totalt endra.

Vendinga

Etter visninga av Oss to følte eg at eg hadde sett ein essensiell film. Den tilsynelatande smålåtne historia om to gamle kvinner får ikkje dei store marknadsføringsflatene frå kinoen og kan såleis gå under radaren. Nokon ungdomsappell kan ein heller ikkje seia han har. Men for godt vaksne som er i ferd med å føla alderdommen sjølv eller via sine eigne foreldre, oppsummerer filmen på mange måtar dette med overgangen frå å vere eit autonomt menneske til å verte redusert til ein umyndiggjort pasient. Frå å ha nesten i overkant interessante framtidsutsikter, vert Mado ved eit slag, bokstaveleg talt, eit umælande, rullestolbunde vesen utan noko ho skulle sagt. Og på den andre sida står Nina, kvinna som har elska henne i alle desse åra då Mado skjulte kven ho eigentleg ville vera med, for å skåna ein heilt normalt trongsynt familie i eit heilt normalt liberalt samfunn. Kjærleiken deira har ingen legitimitet lenger. For alt familien veit, er Nina berre ein rar, slitsam nabo.

Om oss

I ei scene sit Mado på sjukeheimen medan dei rundt henne spelar bingo. Sjølv om eg er ein stor fan av bingo, tenkjer eg likevel: for ein triviell, meiningslaus syssel alle skal trugast inn i der dei sit. Kva skjer med personlegdomen når du hamnar på heim? Ho skulle snart flytta til Roma med Nina, jo! Systemet er nok annleis her i landet enn i Frankrike, men det seier mykje om korleis me standardiserer eldreomsorg på ein til tider uverdig måte.

Det heile er sydd særs fint saman, utan feilplassert strykarmusikk og unødig sentimentalitet, men med originale audiovisuelle effektar som hevar Oss to endå eit hakk over «berre eit drama om gamlingar». Og sjølv om ikkje alle ber på ein dramatisk løyndom som Mados, handlar filmen til sist ikkje om berre dei to, men før eller seinare i livet oss alle.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

Foto: Aage Storløkken / Aktuell / NTB

Feature

Samfunn i vidvinkel

Fotografia frå bildebladet Aktuell utgjer ein mektig kavalkade frå glansdagane til sosialdemokratiet, skriv Kjartan Fløgstad.

KjartanFløgstad
I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

Foto: Aage Storløkken / Aktuell / NTB

Feature

Samfunn i vidvinkel

Fotografia frå bildebladet Aktuell utgjer ein mektig kavalkade frå glansdagane til sosialdemokratiet, skriv Kjartan Fløgstad.

KjartanFløgstad
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis