Eit hundeliv i helvete
Dogman målar eit mørkt bilete av Sør-Italia ved hjelp av overtydelege metaforar.
Marcello (Marcello Fonte) driv ein hundesalong med annan business på si.
Foto: Tour de Force
Drama
Regi: Matteo Garrone
Dogman
Med: Marcello Fonte, Edoardo Pesce
Den vesle mannen blir kasta til hundane. Dogman er eit lågmælt krimdrama som ikkje skyggar unna den sosialrealistiske parabelen som tittelen alluderer. Den seinaste filmen til Matteo Garrone (Gomorrah) er lagd til eit karrig og sosialt utarma Sør-Italia.
I ein liten landsby driv spedbygde Marcello (Fonte) ein pussig hundesalong. Kontrasten er stor til den andre delen av verksemda. Innimellom stell og vask av hundar, langar Marcello narkotika. Det har ført han i eit lagnadsfellesskap med narkomane Simone (Pesce), ein uføreseieleg og farleg muskelbunt omtalt av lokalbefolkninga som ein «galen hund».
Det er nok hundemetaforar i Dogman, nokre av dei overtydelege. Det er til dømes tydeleg at styrketilhøvet mellom Marcello og Simone har ein autoritær–underdanig dimensjon, men kven lograr med halen og lyder ordre blindt? Marcello lurer seg sjølv til å tru at han kan kontrollere Simone, av di det er han som har «godbitane». Men filmen tar ei dramatisk vending då Simone gjer eit lovbrot som får enorme konsekvensar for Marcello.
Kvifor Marcello handlar som han gjer i det påfølgjande etterspelet, held fram med å vere eit psykologisk mysterium. Men så har kan hende filmskaparen Garrone ein historisk baktanke med denne analogien: fascismen.
Dogman spriker for mykje som forteljing. Marcellos relasjon til dottera får til dømes aldri den tyngda han burde hatt. Filmen blir redda av strålande skodespel, særleg frå hovudrolleinnehavar Marcello Fonte. Det ekspressive andletet hans mot slutten summerer opp kva pris han har betalt for å vere ein tøffel.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Matteo Garrone
Dogman
Med: Marcello Fonte, Edoardo Pesce
Den vesle mannen blir kasta til hundane. Dogman er eit lågmælt krimdrama som ikkje skyggar unna den sosialrealistiske parabelen som tittelen alluderer. Den seinaste filmen til Matteo Garrone (Gomorrah) er lagd til eit karrig og sosialt utarma Sør-Italia.
I ein liten landsby driv spedbygde Marcello (Fonte) ein pussig hundesalong. Kontrasten er stor til den andre delen av verksemda. Innimellom stell og vask av hundar, langar Marcello narkotika. Det har ført han i eit lagnadsfellesskap med narkomane Simone (Pesce), ein uføreseieleg og farleg muskelbunt omtalt av lokalbefolkninga som ein «galen hund».
Det er nok hundemetaforar i Dogman, nokre av dei overtydelege. Det er til dømes tydeleg at styrketilhøvet mellom Marcello og Simone har ein autoritær–underdanig dimensjon, men kven lograr med halen og lyder ordre blindt? Marcello lurer seg sjølv til å tru at han kan kontrollere Simone, av di det er han som har «godbitane». Men filmen tar ei dramatisk vending då Simone gjer eit lovbrot som får enorme konsekvensar for Marcello.
Kvifor Marcello handlar som han gjer i det påfølgjande etterspelet, held fram med å vere eit psykologisk mysterium. Men så har kan hende filmskaparen Garrone ein historisk baktanke med denne analogien: fascismen.
Dogman spriker for mykje som forteljing. Marcellos relasjon til dottera får til dømes aldri den tyngda han burde hatt. Filmen blir redda av strålande skodespel, særleg frå hovudrolleinnehavar Marcello Fonte. Det ekspressive andletet hans mot slutten summerer opp kva pris han har betalt for å vere ein tøffel.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.