Eit underhaldande spark til totalitarisme, autoritetar og feigingar.
Zuzanna Mauréry spelar godt i rolla som klasseforstandaren.
Foto: Fidalgo
Drama, komedie
Regi: Jan Hrebejk
Klasseforstanderen
(orig. tittel: Ucitelka)
Med: Zuzanna Mauréry, Csongor Kassai, Martin
Havelka
Det er tidleg 80-tal i Tsjekkoslovakia. På ein barneskule i Bratislava skal elevane i 6. klasse få ny klasseforstandar: den ved fyrste augekast hyggelege enka Maria Drazdechova (Mauréry). Kvifor ho vil vita kva alle foreldra til borna jobbar med, kjem fort fram. Om ikkje ho får utført tenester etter hennar behov, straffar ho elevane med dårlege karakterar. Fleire merkar seg dette, men kva kan dei gjera for å bevisa kva ho driv med? Særleg sidan ho i tillegg er i det kommunistiske, allrådande partilaget på skulen?
Kameratsleg
Ein Lada sig gjennom sluddet. Parkas og dyffeljakker hutlar seg frå gata og inn i gangane på skulebygget. Tidskoloritten er vakkert gjennomført og unngår å spela på vestlege oppfatningar om at alt er grått i austblokka. Utover denne fargerike nyanseringa er det ikkje mykje glorifisering og det tyskarane kallar ostalgie – nostalgi for kommunisttida. Dette gjennomsyrande regimet er nesten ikkje råd å førestilla seg i praksis, men filmskapar Hrebejk gjer ein god jobb med å skildre det. Så tek også Klasseforstanderen utgangspunkt i ei sann historie, og hadde ikkje det vore opplyst om i starten, kunne eg ha tenkt at ein del var overdrive. Men om du blandar ein dose statsregime med ein dose kjipt kvinnemenneske og tilset ein dose feige kollegaer og foreldre, så får du ei god suppe.
Fy deg
Om eit system tillet seg å verta misbrukt, så blir det det. Og dumme sauer er kanskje den største trugselen i alle samfunn. Hrebejk har vore innom same tematikken i den finfine Divided We Fall (2000), der han retta same peikefingeren mot dei som stod og lét forfølgingane av dei slovakiske jødane under andre verdskrig skje. Ikkje heller då gjer han dette på ein surmaga måte, tvert imot er filmane hans lette, ledige og humoristiske. I tilfelle som Klasseforstanderen går humoren ofte over i frustrasjon – Zuzanna Mauréry i rolla som Maria Drazdechova spelar så bra at eg får lyst å dryla til henne. Då har ho vel lukkast, skulle ein tru.
Ein kan ikkje kalla filmen nokon djup kritisk analyse av verken system eller menneske. Men det er underhaldande å sjå ein smånaiv, velmeinande påminnar om at ein skal heia på dei som torer gå mot straumen, og at det skal straffa seg å utnytta andre.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama, komedie
Regi: Jan Hrebejk
Klasseforstanderen
(orig. tittel: Ucitelka)
Med: Zuzanna Mauréry, Csongor Kassai, Martin
Havelka
Det er tidleg 80-tal i Tsjekkoslovakia. På ein barneskule i Bratislava skal elevane i 6. klasse få ny klasseforstandar: den ved fyrste augekast hyggelege enka Maria Drazdechova (Mauréry). Kvifor ho vil vita kva alle foreldra til borna jobbar med, kjem fort fram. Om ikkje ho får utført tenester etter hennar behov, straffar ho elevane med dårlege karakterar. Fleire merkar seg dette, men kva kan dei gjera for å bevisa kva ho driv med? Særleg sidan ho i tillegg er i det kommunistiske, allrådande partilaget på skulen?
Kameratsleg
Ein Lada sig gjennom sluddet. Parkas og dyffeljakker hutlar seg frå gata og inn i gangane på skulebygget. Tidskoloritten er vakkert gjennomført og unngår å spela på vestlege oppfatningar om at alt er grått i austblokka. Utover denne fargerike nyanseringa er det ikkje mykje glorifisering og det tyskarane kallar ostalgie – nostalgi for kommunisttida. Dette gjennomsyrande regimet er nesten ikkje råd å førestilla seg i praksis, men filmskapar Hrebejk gjer ein god jobb med å skildre det. Så tek også Klasseforstanderen utgangspunkt i ei sann historie, og hadde ikkje det vore opplyst om i starten, kunne eg ha tenkt at ein del var overdrive. Men om du blandar ein dose statsregime med ein dose kjipt kvinnemenneske og tilset ein dose feige kollegaer og foreldre, så får du ei god suppe.
Fy deg
Om eit system tillet seg å verta misbrukt, så blir det det. Og dumme sauer er kanskje den største trugselen i alle samfunn. Hrebejk har vore innom same tematikken i den finfine Divided We Fall (2000), der han retta same peikefingeren mot dei som stod og lét forfølgingane av dei slovakiske jødane under andre verdskrig skje. Ikkje heller då gjer han dette på ein surmaga måte, tvert imot er filmane hans lette, ledige og humoristiske. I tilfelle som Klasseforstanderen går humoren ofte over i frustrasjon – Zuzanna Mauréry i rolla som Maria Drazdechova spelar så bra at eg får lyst å dryla til henne. Då har ho vel lukkast, skulle ein tru.
Ein kan ikkje kalla filmen nokon djup kritisk analyse av verken system eller menneske. Men det er underhaldande å sjå ein smånaiv, velmeinande påminnar om at ein skal heia på dei som torer gå mot straumen, og at det skal straffa seg å utnytta andre.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.