Fabelaktige Farhadi
Det er alltid grunn til å gle seg når det kjem ein ny Asghar Farhadi-film. Med En helt innfrir han endå ein gong forventningane.
Kjærastane Farkondeh og Rahim blir spela av høvesvis Seher Goldust og Amir Jadidi.
Foto: Ymer Media AS / Duchili
Drama
Regi: Asghar Farhadi
En helt (Orig. tittel: Ghahreman)
Med: Amir Jadidi, Fereshteh Sadre Orafaiy, Mohsen Tanabandeh, Saher Goldust
Kinofilm
Rahim (Jadidi) er ute på permisjon frå gjeldsfengselet då kjærasten, Farkondeh (Goldust), finn ei veske med gullmyntar. Her har han sjansen til å betala lånehai Bahram (Tanabandeh) tilbake gjelda og verta ein fri mann igjen. Men kva er prisen for fridom?
Dramatisk
Nadir og Simin – en separasjon (2011), Fortiden (2013), Salgsmannen (2016), til og med den svakaste av filmane hans, Men alle vet (2018)... Dette er berre dei mest kjende filmane til regissør Asghar Farhadi. Det eg prøver å seia, er vel at du har ein kjekk jobb framfor deg dersom du ikkje kjenner til han. Og du må gjerne starta med den nyaste filmen, for En helt har alle element som gjer at den iranske regissøren aldri vert kjedeleg, inkludert eit utruleg snedig lydspor.
Måten han kombinerer menneskelege forhold, både amorøse, mellommenneskelege og familiære, med aktuelle problemstillingar i samfunnet på, og særleg – på sitt aller beste – det iranske samfunnet, gjer han til ein filmskapar av rang.
Dramadosane kjem som perler på ei snor, noko som for denne filmmeldaren gjorde at eg sjeldan har vore meir tissetrengd på ei pressevisning – ein kan jo ikkje sjå vekk eit augeblikk, i frykt for å gå glipp av noko. Handlinga er framoverlent utan å verta hektisk og tilbakelent utan å dvela unødvendig.
Delt helt
Tittelen En helt er utvilsamt ladd, og Rahim vaklar konstant mellom å vere helt og å vere feiging. Og fint balanserande på melodramastreken ramlar det ned komplikasjonar, mest i form av dei etter kvart universelle utfordringane som ligg i sosiale medium.
Éin ting er fake news, ein annan er dei mange ulike versjonane av sanninga som endrar seg frå person til person, frå éin synsvinkel til ein annan. Gråsona imellom kan like gjerne vera fasiten, men når også fasiten er flytande, vert det dårleg med både heltar og skurkar.
Det høge spelet får meg til å vri meg i setet, og ein del av situasjonane kan eg vanskeleg sjå for meg at eg ville løyst slik Rahim driv på. Farhadi gjer jobben sin med å upartisk framstilla ulike scenario der både eg og Rahim må ta stilling til håplause dilemma, og eg må krabba audmjukt ned frå den høge moralske hesten min og innsjå at kanskje ikkje alt var så svartkvitt likevel. For ein regissør, for ein film! Eg veit iallfall kven som er helten min.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Asghar Farhadi
En helt (Orig. tittel: Ghahreman)
Med: Amir Jadidi, Fereshteh Sadre Orafaiy, Mohsen Tanabandeh, Saher Goldust
Kinofilm
Rahim (Jadidi) er ute på permisjon frå gjeldsfengselet då kjærasten, Farkondeh (Goldust), finn ei veske med gullmyntar. Her har han sjansen til å betala lånehai Bahram (Tanabandeh) tilbake gjelda og verta ein fri mann igjen. Men kva er prisen for fridom?
Dramatisk
Nadir og Simin – en separasjon (2011), Fortiden (2013), Salgsmannen (2016), til og med den svakaste av filmane hans, Men alle vet (2018)... Dette er berre dei mest kjende filmane til regissør Asghar Farhadi. Det eg prøver å seia, er vel at du har ein kjekk jobb framfor deg dersom du ikkje kjenner til han. Og du må gjerne starta med den nyaste filmen, for En helt har alle element som gjer at den iranske regissøren aldri vert kjedeleg, inkludert eit utruleg snedig lydspor.
Måten han kombinerer menneskelege forhold, både amorøse, mellommenneskelege og familiære, med aktuelle problemstillingar i samfunnet på, og særleg – på sitt aller beste – det iranske samfunnet, gjer han til ein filmskapar av rang.
Dramadosane kjem som perler på ei snor, noko som for denne filmmeldaren gjorde at eg sjeldan har vore meir tissetrengd på ei pressevisning – ein kan jo ikkje sjå vekk eit augeblikk, i frykt for å gå glipp av noko. Handlinga er framoverlent utan å verta hektisk og tilbakelent utan å dvela unødvendig.
Delt helt
Tittelen En helt er utvilsamt ladd, og Rahim vaklar konstant mellom å vere helt og å vere feiging. Og fint balanserande på melodramastreken ramlar det ned komplikasjonar, mest i form av dei etter kvart universelle utfordringane som ligg i sosiale medium.
Éin ting er fake news, ein annan er dei mange ulike versjonane av sanninga som endrar seg frå person til person, frå éin synsvinkel til ein annan. Gråsona imellom kan like gjerne vera fasiten, men når også fasiten er flytande, vert det dårleg med både heltar og skurkar.
Det høge spelet får meg til å vri meg i setet, og ein del av situasjonane kan eg vanskeleg sjå for meg at eg ville løyst slik Rahim driv på. Farhadi gjer jobben sin med å upartisk framstilla ulike scenario der både eg og Rahim må ta stilling til håplause dilemma, og eg må krabba audmjukt ned frå den høge moralske hesten min og innsjå at kanskje ikkje alt var så svartkvitt likevel. For ein regissør, for ein film! Eg veit iallfall kven som er helten min.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Farhadi gjer jobben sin med å upartisk framstilla ulike scenario.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?