Film: «Det meste fungerer utruleg godt i Drømmer.»
Ella Øverbye og Selome Emnetu i hovudrollene som Johanne og Johanna.
Foto: Arthaus
Drama
Regi: Dag Johan Haugerud
Drømmer
Med: Ella Øverbye, Selome Emnetu, Anne Marit Jacobsen, Ane Dahl Torp
Kinofilm
Vidaregåande-elev Johanne (Øverbye) er sikker på at ho har treft sin sjeleven og livspartnar når den nye fransklæraren Johanna (Emnetu) dukkar opp. Som med all kjærleik så er det ikkje rett fram, og til slutt må ho fortelja om opphenget sitt til mor (Torp) og mormor (Jacobsen).
Elsk
Som i Sex, den fyrste filmen i trilogien til Dag Johan Haugerud (Kjærlighet har premiere seinare i år), startar Drømmer med funderingar, denne gongen ikkje frå vaksne menn, men frå ei tenåringsjente. Dei noko pompøse orda sagt høgst oppriktig får meg fyrst til å tenka på Kaja Gunnufsen, for så å hoppa rett over i Lillebjørn Nilsen. «Alt jeg har og er, faller ned og vaskes bort av regnet.»
Det er så 16–17-årsaktig. Du er den einaste som på ekte har skjønt noko som helst, og alle andre er ganske ordinære og ignorante samanlikna med deg. Det er så gjenkjenneleg at eg får lyst å grina og le om einannan. Eg ler ikkje av Johanne, så håplaust ung og naiv, men reaksjonane til mor og mormor og dei mange feiltolkingane og misforståingane som oppstår i hovudet på dei alle tre, eigentleg. Det er så mange godt skildra situasjonar at eg blir rørt berre av handverket. Eg trur eg elskar denne filmen.
Klasse
Manusforfattar og regissør Dag Johan Haugerud har denne gongen teke eit steg vekk frå drabantbyestetikken og skildrar Oslo sentrum som Joachim Trier gjer det i filmane sine, berre etter mitt syn mindre pretensiøst, men med den same kjærleiken til hovudstaden. Gåturane Johanne tek frå nabolaget sitt med gamle bygardar ein stad (eg vil tippa det er på middelklasse-austkanten) gjennom det meir rufsete Grønland og over til kapitalisthøgborga Barcode – det er som ei reise i eit nytt Oslo.
Det er mindre arbeidarklasse over Drømmer enn dei andre filmane til Haugerud, og åleinemor-tematikken er klar, men ikkje gjord eit stort nummer av. Mor–dotter-dynamikken får meir plass. Ein nydeleg illustrasjon på dette er at mor Kristin klandrar mor si for å alltid få henne til å kjenna seg dum.
Det heile starta med at dei var på kino og såg Flashdance då Kristin var ti år, og ho fekk klar beskjed om kva for ein skitfilm dette var, endå ho elska den filmen. Eg ler høgt av at begge har så rett, og det er akkurat sånne velskrivne, velframførte scener som gjer Drømmer til ein unikt underhaldande og klok film.
Full pott
Dei tre generasjonane som blir representerte så makelaust av Øverbye, Torp og Jacobsen, har meir til felles enn som skil dei, og slik er det gjerne oftare enn me trur. Tilliten dei må ha til kvarandre, blir stadig prøvd, og kompromissa er mange, slik livet er.
Livet rommar også uendeleg med gråsoner, og akkurat som i Det er meg du vil ha (2014) har ikkje Dag Johan Haugerud berøringsangst. Det er alltid djupt urovekkande å måtta ta stilling til om noko er eit overgrep eller ikkje når mindreårige inngår forhold til vaksne, men han meistrar denne balansegangen – med uvurderleg hjelp av Ella Øverbye og Selome Emnetu som Johanne og Johanna.
Det meste fungerer utruleg godt i Drømmer – skodespel, musikk, klipping, foto, dialog. For ei lukke at Kjærlighet snart har premiere. Spørsmålet er om begeistringa mi kan overgåast, det skal nesten halda hardt.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Dag Johan Haugerud
Drømmer
Med: Ella Øverbye, Selome Emnetu, Anne Marit Jacobsen, Ane Dahl Torp
Kinofilm
Vidaregåande-elev Johanne (Øverbye) er sikker på at ho har treft sin sjeleven og livspartnar når den nye fransklæraren Johanna (Emnetu) dukkar opp. Som med all kjærleik så er det ikkje rett fram, og til slutt må ho fortelja om opphenget sitt til mor (Torp) og mormor (Jacobsen).
Elsk
Som i Sex, den fyrste filmen i trilogien til Dag Johan Haugerud (Kjærlighet har premiere seinare i år), startar Drømmer med funderingar, denne gongen ikkje frå vaksne menn, men frå ei tenåringsjente. Dei noko pompøse orda sagt høgst oppriktig får meg fyrst til å tenka på Kaja Gunnufsen, for så å hoppa rett over i Lillebjørn Nilsen. «Alt jeg har og er, faller ned og vaskes bort av regnet.»
Det er så 16–17-årsaktig. Du er den einaste som på ekte har skjønt noko som helst, og alle andre er ganske ordinære og ignorante samanlikna med deg. Det er så gjenkjenneleg at eg får lyst å grina og le om einannan. Eg ler ikkje av Johanne, så håplaust ung og naiv, men reaksjonane til mor og mormor og dei mange feiltolkingane og misforståingane som oppstår i hovudet på dei alle tre, eigentleg. Det er så mange godt skildra situasjonar at eg blir rørt berre av handverket. Eg trur eg elskar denne filmen.
Klasse
Manusforfattar og regissør Dag Johan Haugerud har denne gongen teke eit steg vekk frå drabantbyestetikken og skildrar Oslo sentrum som Joachim Trier gjer det i filmane sine, berre etter mitt syn mindre pretensiøst, men med den same kjærleiken til hovudstaden. Gåturane Johanne tek frå nabolaget sitt med gamle bygardar ein stad (eg vil tippa det er på middelklasse-austkanten) gjennom det meir rufsete Grønland og over til kapitalisthøgborga Barcode – det er som ei reise i eit nytt Oslo.
Det er mindre arbeidarklasse over Drømmer enn dei andre filmane til Haugerud, og åleinemor-tematikken er klar, men ikkje gjord eit stort nummer av. Mor–dotter-dynamikken får meir plass. Ein nydeleg illustrasjon på dette er at mor Kristin klandrar mor si for å alltid få henne til å kjenna seg dum.
Det heile starta med at dei var på kino og såg Flashdance då Kristin var ti år, og ho fekk klar beskjed om kva for ein skitfilm dette var, endå ho elska den filmen. Eg ler høgt av at begge har så rett, og det er akkurat sånne velskrivne, velframførte scener som gjer Drømmer til ein unikt underhaldande og klok film.
Full pott
Dei tre generasjonane som blir representerte så makelaust av Øverbye, Torp og Jacobsen, har meir til felles enn som skil dei, og slik er det gjerne oftare enn me trur. Tilliten dei må ha til kvarandre, blir stadig prøvd, og kompromissa er mange, slik livet er.
Livet rommar også uendeleg med gråsoner, og akkurat som i Det er meg du vil ha (2014) har ikkje Dag Johan Haugerud berøringsangst. Det er alltid djupt urovekkande å måtta ta stilling til om noko er eit overgrep eller ikkje når mindreårige inngår forhold til vaksne, men han meistrar denne balansegangen – med uvurderleg hjelp av Ella Øverbye og Selome Emnetu som Johanne og Johanna.
Det meste fungerer utruleg godt i Drømmer – skodespel, musikk, klipping, foto, dialog. For ei lukke at Kjærlighet snart har premiere. Spørsmålet er om begeistringa mi kan overgåast, det skal nesten halda hardt.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?