For ei galen, galen verd!
Igjen syner Bergen Internasjonale Filmfestival at han ikkje berre er den største, men også den viktigaste her i landet.
Filmen til Charlie Luckock er visuelt slåande og dokumenterer mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika.
Bergen internasjonale filmfestival
7.–18. oktober 2020
Å møte verda gjennom filmfotografens linse er opplysande, men ofte også sørgjeleg deprimerande. Kva er det vi gjer med den vakre kloden vår? Og med kvarandre? I dokumentar- og spelefilmar får vi innblikk i mykje av galskapen og vondskapen som rår. Og sjølv om kvar film kanskje berre syner ein liten flik, meir enn anar vi at mykje av dette skjer overalt.
Koronaen har ikkje fått stoppe Biff 2020. Festivalen har tvert om blitt utvida ved at mange av filmane også kan sjåast på nettet, og såleis blir tilgjengelege for publikum over heile landet. Dette er meint som ei løysing på dei avgrensingane koronaen set, men vil samstundes gi eit stort publikum høve til å sjå ei rad viktige filmar som aldri kjem på kino eller TV.
Fleire av statane i det tidlegare Sovjetsamveldet får filmatisk merksemd på denne festivalen, men god reklame er det ikkje. Welcome to Chechnya (regi: David France) gir eit skremmande bilete av korleis alle «skeive» i den muslimske republikken Tsjetsjenia blir hersa med, fengsla og torturerte av politi og styresmakter. Tek ikkje maktapparatet hand om dei på brutalt vis, står ofte familien parat til å gjere ende på dei i namnet til æra.
I Usbekistan er det håp om betre tider etter at den brutale diktatoren Islam Karimov døydde. Det ligg òg ei oppmuntring i den uslitelege syskenkjærleiken Dilya syner i sin mangeårige kamp for å få bror sin fri frå urettvis fengsling i landets strengaste og verste fengsel. Only the Devil Lives Without Hope (regi: Magnus Gertten) skildrar kampen hennar og syner kor langt styresmaktene kunne gå for å overvake, undertrykkje og slå ned all politisk motstand.
Så mykje håp er det ikkje i fiksjonsfilmen Atlantis (regi: Valentin Vasianovitsj) heller. Han skildrar Ukraina i 2025, eitt år etter at krigen mot Russland tok slutt. Denne postapokalyptiske filmen tek oss med til landskap som er omgjorde til giftsumpar og fulle av ueksploderte miner. Hovudpersonen jobbar for ein organisasjon som leiter etter likrestar for å identifisere dei og få dei i jorda på verdig vis. Dette arbeidet gir ei viss meining, og forholdet til ein kvinneleg kollega blir eit lyspunkt i alt det dystre.
Etter denne tristessen gjer det godt å sjå Our Oceans: A Journey of Discovery (regi: Charlie Luckock), som på visuelt slåande vis dokumenterer det spektakulære mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika. Men filmen minner oss også på korleis forsøpling er i ferd med å gjere uoppretteleg skade på denne naturrikdommen.
Heilt fri for lyfta peikefingrar er truleg berre den norsk-amerikanske produksjonen Gunda, ein poetisk og herleg dokumentar i svartkvitt om purka Gunda og ungane hennar. Filmen syner berre eit griseliv, fullt av grynt og fritt for menneskerøyster, men aukar absolutt ikkje appetitten på svinekjøt.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Bergen internasjonale filmfestival
7.–18. oktober 2020
Å møte verda gjennom filmfotografens linse er opplysande, men ofte også sørgjeleg deprimerande. Kva er det vi gjer med den vakre kloden vår? Og med kvarandre? I dokumentar- og spelefilmar får vi innblikk i mykje av galskapen og vondskapen som rår. Og sjølv om kvar film kanskje berre syner ein liten flik, meir enn anar vi at mykje av dette skjer overalt.
Koronaen har ikkje fått stoppe Biff 2020. Festivalen har tvert om blitt utvida ved at mange av filmane også kan sjåast på nettet, og såleis blir tilgjengelege for publikum over heile landet. Dette er meint som ei løysing på dei avgrensingane koronaen set, men vil samstundes gi eit stort publikum høve til å sjå ei rad viktige filmar som aldri kjem på kino eller TV.
Fleire av statane i det tidlegare Sovjetsamveldet får filmatisk merksemd på denne festivalen, men god reklame er det ikkje. Welcome to Chechnya (regi: David France) gir eit skremmande bilete av korleis alle «skeive» i den muslimske republikken Tsjetsjenia blir hersa med, fengsla og torturerte av politi og styresmakter. Tek ikkje maktapparatet hand om dei på brutalt vis, står ofte familien parat til å gjere ende på dei i namnet til æra.
I Usbekistan er det håp om betre tider etter at den brutale diktatoren Islam Karimov døydde. Det ligg òg ei oppmuntring i den uslitelege syskenkjærleiken Dilya syner i sin mangeårige kamp for å få bror sin fri frå urettvis fengsling i landets strengaste og verste fengsel. Only the Devil Lives Without Hope (regi: Magnus Gertten) skildrar kampen hennar og syner kor langt styresmaktene kunne gå for å overvake, undertrykkje og slå ned all politisk motstand.
Så mykje håp er det ikkje i fiksjonsfilmen Atlantis (regi: Valentin Vasianovitsj) heller. Han skildrar Ukraina i 2025, eitt år etter at krigen mot Russland tok slutt. Denne postapokalyptiske filmen tek oss med til landskap som er omgjorde til giftsumpar og fulle av ueksploderte miner. Hovudpersonen jobbar for ein organisasjon som leiter etter likrestar for å identifisere dei og få dei i jorda på verdig vis. Dette arbeidet gir ei viss meining, og forholdet til ein kvinneleg kollega blir eit lyspunkt i alt det dystre.
Etter denne tristessen gjer det godt å sjå Our Oceans: A Journey of Discovery (regi: Charlie Luckock), som på visuelt slåande vis dokumenterer det spektakulære mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika. Men filmen minner oss også på korleis forsøpling er i ferd med å gjere uoppretteleg skade på denne naturrikdommen.
Heilt fri for lyfta peikefingrar er truleg berre den norsk-amerikanske produksjonen Gunda, ein poetisk og herleg dokumentar i svartkvitt om purka Gunda og ungane hennar. Filmen syner berre eit griseliv, fullt av grynt og fritt for menneskerøyster, men aukar absolutt ikkje appetitten på svinekjøt.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.