JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

For ei galen, galen verd!

Igjen syner Bergen Internasjonale Filmfestival at han ikkje berre er den største, men også den viktigaste her i landet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Filmen til Charlie Luckock er visuelt slåande og dokumenterer mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika.

Filmen til Charlie Luckock er visuelt slåande og dokumenterer mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika.

Filmen til Charlie Luckock er visuelt slåande og dokumenterer mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika.

Filmen til Charlie Luckock er visuelt slåande og dokumenterer mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika.

3052
20201016
3052
20201016

Bergen internasjonale filmfestival

7.–18. oktober 2020

Å møte verda gjennom filmfotografens linse er opplysande, men ofte også sørgjeleg deprimerande. Kva er det vi gjer med den vakre kloden vår? Og med kvarandre? I dokumentar- og spelefilmar får vi innblikk i mykje av galskapen og vondskapen som rår. Og sjølv om kvar film kanskje berre syner ein liten flik, meir enn anar vi at mykje av dette skjer overalt.

Koronaen har ikkje fått stoppe Biff 2020. Festivalen har tvert om blitt utvida ved at mange av filmane også kan sjåast på nettet, og såleis blir tilgjengelege for publikum over heile landet. Dette er meint som ei løysing på dei avgrensingane koronaen set, men vil samstundes gi eit stort publikum høve til å sjå ei rad viktige filmar som aldri kjem på kino eller TV.

Fleire av statane i det tidlegare Sovjetsamveldet får filmatisk merksemd på denne festivalen, men god reklame er det ikkje. Welcome to Chechnya (regi: David France) gir eit skremmande bilete av korleis alle «skeive» i den muslimske republikken Tsjetsjenia blir hersa med, fengsla og torturerte av politi og styresmakter. Tek ikkje maktapparatet hand om dei på brutalt vis, står ofte familien parat til å gjere ende på dei i namnet til æra.

I Usbekistan er det håp om betre tider etter at den brutale diktatoren Islam Karimov døydde. Det ligg òg ei oppmuntring i den uslitelege syskenkjærleiken Dilya syner i sin mangeårige kamp for å få bror sin fri frå urettvis fengsling i landets strengaste og verste fengsel. Only the Devil Lives Without Hope (regi: Magnus Gertten) skildrar kampen hennar og syner kor langt styresmaktene kunne gå for å overvake, undertrykkje og slå ned all politisk motstand.

Så mykje håp er det ikkje i fiksjonsfilmen Atlantis (regi: Valentin Vasianovitsj) heller. Han skildrar Ukraina i 2025, eitt år etter at krigen mot Russland tok slutt. Denne postapokalyptiske filmen tek oss med til landskap som er omgjorde til giftsumpar og fulle av ueksploderte miner. Hovudpersonen jobbar for ein organisasjon som leiter etter likrestar for å identifisere dei og få dei i jorda på verdig vis. Dette arbeidet gir ei viss meining, og forholdet til ein kvinneleg kollega blir eit lyspunkt i alt det dystre.

Etter denne tristessen gjer det godt å sjå Our Oceans: A Journey of Discovery (regi: Charlie Luckock), som på visuelt slåande vis dokumenterer det spektakulære mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika. Men filmen minner oss også på korleis forsøpling er i ferd med å gjere uoppretteleg skade på denne naturrikdommen.

Heilt fri for lyfta peikefingrar er truleg berre den norsk-amerikanske produksjonen Gunda, ein poetisk og herleg dokumentar i svartkvitt om purka Gunda og ungane hennar. Filmen syner berre eit griseliv, fullt av grynt og fritt for menneskerøyster, men aukar absolutt ikkje appetitten på svinekjøt.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Bergen internasjonale filmfestival

7.–18. oktober 2020

Å møte verda gjennom filmfotografens linse er opplysande, men ofte også sørgjeleg deprimerande. Kva er det vi gjer med den vakre kloden vår? Og med kvarandre? I dokumentar- og spelefilmar får vi innblikk i mykje av galskapen og vondskapen som rår. Og sjølv om kvar film kanskje berre syner ein liten flik, meir enn anar vi at mykje av dette skjer overalt.

Koronaen har ikkje fått stoppe Biff 2020. Festivalen har tvert om blitt utvida ved at mange av filmane også kan sjåast på nettet, og såleis blir tilgjengelege for publikum over heile landet. Dette er meint som ei løysing på dei avgrensingane koronaen set, men vil samstundes gi eit stort publikum høve til å sjå ei rad viktige filmar som aldri kjem på kino eller TV.

Fleire av statane i det tidlegare Sovjetsamveldet får filmatisk merksemd på denne festivalen, men god reklame er det ikkje. Welcome to Chechnya (regi: David France) gir eit skremmande bilete av korleis alle «skeive» i den muslimske republikken Tsjetsjenia blir hersa med, fengsla og torturerte av politi og styresmakter. Tek ikkje maktapparatet hand om dei på brutalt vis, står ofte familien parat til å gjere ende på dei i namnet til æra.

I Usbekistan er det håp om betre tider etter at den brutale diktatoren Islam Karimov døydde. Det ligg òg ei oppmuntring i den uslitelege syskenkjærleiken Dilya syner i sin mangeårige kamp for å få bror sin fri frå urettvis fengsling i landets strengaste og verste fengsel. Only the Devil Lives Without Hope (regi: Magnus Gertten) skildrar kampen hennar og syner kor langt styresmaktene kunne gå for å overvake, undertrykkje og slå ned all politisk motstand.

Så mykje håp er det ikkje i fiksjonsfilmen Atlantis (regi: Valentin Vasianovitsj) heller. Han skildrar Ukraina i 2025, eitt år etter at krigen mot Russland tok slutt. Denne postapokalyptiske filmen tek oss med til landskap som er omgjorde til giftsumpar og fulle av ueksploderte miner. Hovudpersonen jobbar for ein organisasjon som leiter etter likrestar for å identifisere dei og få dei i jorda på verdig vis. Dette arbeidet gir ei viss meining, og forholdet til ein kvinneleg kollega blir eit lyspunkt i alt det dystre.

Etter denne tristessen gjer det godt å sjå Our Oceans: A Journey of Discovery (regi: Charlie Luckock), som på visuelt slåande vis dokumenterer det spektakulære mangfaldet i havet langs kysten av Sør-Afrika. Men filmen minner oss også på korleis forsøpling er i ferd med å gjere uoppretteleg skade på denne naturrikdommen.

Heilt fri for lyfta peikefingrar er truleg berre den norsk-amerikanske produksjonen Gunda, ein poetisk og herleg dokumentar i svartkvitt om purka Gunda og ungane hennar. Filmen syner berre eit griseliv, fullt av grynt og fritt for menneskerøyster, men aukar absolutt ikkje appetitten på svinekjøt.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er journalist og forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis