«For eit oppkome av fikse idear! Eg diggar alt som kjem ramlande.»
Camilla Godø Krohn spelar hovudrolla som 18 år gamle Ebba i debutlangfilmen til Johanna Pyykkö. Radoslav Vladimirov spelar Vladimir, ein mann Ebba finn medvitslaus i hamna.
Foto: Ymer Media / Oslo Pictures / Eye
Drama
Regi: Johanna Pyykkö
Min fantastiske
fremmede
Med: Camilla Godø Krohn, Radoslav Vladimirov, Laila Goody
Kinofilm
Knallgod dårleg idé
Johanna Pyykkö har teke eit høgst vellukka steg frå kort til lang.
Attenårige Ebba (Krohn) jobbar som vaskehjelp og bur i kjellaren til eit velståande par utanfor Oslo. Utanfor hamneområdet etter jobb finn ho ein forslått mann (Vladimirov) liggande på fortauet. Har har tydeleg mista hukommelsen. Kva er betre enn å ta han med seg heim og lata som han er kjærasten hennar?
Stakkar
Alt frå fyrste scene etablerer Ebba seg som kjipt misunneleg, der ho knabbar småsaker frå ei bursdagsfeiring i ein av kontorbygningane ho vaskar i. Det fortset opp i villaen som ho no skal passa på for sommaren, der ho ser bort mot ungdommane som har heimefest hos naboen – ei klam misunning som dei fleste kan ha kjent på, men som er så utiltalande observert at ingen vil vedkjenna seg det.
Ebba kjem frå fattigare kår sjølv, med oppvekst i blokk, hardtarbeidande mor og ei syster med Downs som ho ofte må ta seg av, utvilsamt eit slags klasseskilje frå nabolaget ho no bur i og gjerne vil høyra til.
Her må det nemnast at filmen er ei slags fortsetjing av kortfilmen Min søster danser (2020), utan at han er noko anna enn bakteppet og karakterane. For det er ingenting kortfilm-dregen-ut-til-langfilm-aktig over Min fantastiske fremmede, berre så det er klart.
«Av alle ting får eg assosiasjonar til åttitalsklassikaren Jakten på Susan.»
Oslo-syndromet
Av alle ting får eg assosiasjonar til åttitalsklassikaren Jakten på Susan (1985). Rosanna Arquette blir forveksla med Madonna, eit fall gjer at ho mistar hukommelsen og søt musikk oppstår mellom ho og Aidan Quinn. Bland denne med ein dæsj Stephen King og Misery (1990), så har du, vel, eigentleg på ingen måtar Min fantastiske fremmede, men det er unekteleg ein guffen undertone og eit underhaldningsaspekt som tangerer begge dei nemnde filmane.
Samtidig er den norske sommarkjensla sterkt til stades, og Oslo ser ut som ei einaste lang sommarnatt gjennom den dyktige fotografen til Pyykkö, Torbjørn Sundal Holen, så stemninga kjennest liksom lett trass i den absurde dosen stockholmssyndrom på toppen av det heile.
Min fantastiske fremmede (forfilm)
Idefix
Svenskfødde, finskætta, norskbusette Pyykkö debuterer som langfilmregissør og har sjølv skrive manus (saman med Jørgen Færøy Flasnes). For eit oppkome av fikse idear! Eg diggar alt som kjem ramlande, uventa og fullstendig uføreseieleg, eit lastebillass av innfall. Av og til skjer det så snåle ting at eg lurar på om det er meininga at det skal vera eit av dei mange innbilte scenarioa som kjem og går, for så å gå over i ei ny retning som gjer at eg igjen klør meg i hovudet mens eg kosar meg, kneggar og sit med open munn om ein annan.
Pyykkö er også klippar, og kortfilmen hennar Manila Lover (2019) er original, stram og med ein herleg driv. På Min fantastiske fremmede har ho fleire med seg på klipp, noko eg skulle ynskja resulterte i endå strammare resultat enn no. Som kanskje blir som å seia at eg gjerne ville hatt ein mindre porsjon, men med alle ingrediensane. Eg har uansett store forventningar til Joanna Pyykkös neste film.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Johanna Pyykkö
Min fantastiske
fremmede
Med: Camilla Godø Krohn, Radoslav Vladimirov, Laila Goody
Kinofilm
Knallgod dårleg idé
Johanna Pyykkö har teke eit høgst vellukka steg frå kort til lang.
Attenårige Ebba (Krohn) jobbar som vaskehjelp og bur i kjellaren til eit velståande par utanfor Oslo. Utanfor hamneområdet etter jobb finn ho ein forslått mann (Vladimirov) liggande på fortauet. Har har tydeleg mista hukommelsen. Kva er betre enn å ta han med seg heim og lata som han er kjærasten hennar?
Stakkar
Alt frå fyrste scene etablerer Ebba seg som kjipt misunneleg, der ho knabbar småsaker frå ei bursdagsfeiring i ein av kontorbygningane ho vaskar i. Det fortset opp i villaen som ho no skal passa på for sommaren, der ho ser bort mot ungdommane som har heimefest hos naboen – ei klam misunning som dei fleste kan ha kjent på, men som er så utiltalande observert at ingen vil vedkjenna seg det.
Ebba kjem frå fattigare kår sjølv, med oppvekst i blokk, hardtarbeidande mor og ei syster med Downs som ho ofte må ta seg av, utvilsamt eit slags klasseskilje frå nabolaget ho no bur i og gjerne vil høyra til.
Her må det nemnast at filmen er ei slags fortsetjing av kortfilmen Min søster danser (2020), utan at han er noko anna enn bakteppet og karakterane. For det er ingenting kortfilm-dregen-ut-til-langfilm-aktig over Min fantastiske fremmede, berre så det er klart.
«Av alle ting får eg assosiasjonar til åttitalsklassikaren Jakten på Susan.»
Oslo-syndromet
Av alle ting får eg assosiasjonar til åttitalsklassikaren Jakten på Susan (1985). Rosanna Arquette blir forveksla med Madonna, eit fall gjer at ho mistar hukommelsen og søt musikk oppstår mellom ho og Aidan Quinn. Bland denne med ein dæsj Stephen King og Misery (1990), så har du, vel, eigentleg på ingen måtar Min fantastiske fremmede, men det er unekteleg ein guffen undertone og eit underhaldningsaspekt som tangerer begge dei nemnde filmane.
Samtidig er den norske sommarkjensla sterkt til stades, og Oslo ser ut som ei einaste lang sommarnatt gjennom den dyktige fotografen til Pyykkö, Torbjørn Sundal Holen, så stemninga kjennest liksom lett trass i den absurde dosen stockholmssyndrom på toppen av det heile.
Min fantastiske fremmede (forfilm)
Idefix
Svenskfødde, finskætta, norskbusette Pyykkö debuterer som langfilmregissør og har sjølv skrive manus (saman med Jørgen Færøy Flasnes). For eit oppkome av fikse idear! Eg diggar alt som kjem ramlande, uventa og fullstendig uføreseieleg, eit lastebillass av innfall. Av og til skjer det så snåle ting at eg lurar på om det er meininga at det skal vera eit av dei mange innbilte scenarioa som kjem og går, for så å gå over i ei ny retning som gjer at eg igjen klør meg i hovudet mens eg kosar meg, kneggar og sit med open munn om ein annan.
Pyykkö er også klippar, og kortfilmen hennar Manila Lover (2019) er original, stram og med ein herleg driv. På Min fantastiske fremmede har ho fleire med seg på klipp, noko eg skulle ynskja resulterte i endå strammare resultat enn no. Som kanskje blir som å seia at eg gjerne ville hatt ein mindre porsjon, men med alle ingrediensane. Eg har uansett store forventningar til Joanna Pyykkös neste film.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?