JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Frykt og fordomar

Alex Garland kroppsleggjer effektivt trøblete mannsroller i ny skrekkfilm.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jessie Buckley spelar hovudrolla som Harper.

Jessie Buckley spelar hovudrolla som Harper.

Foto: Stockwell

Jessie Buckley spelar hovudrolla som Harper.

Jessie Buckley spelar hovudrolla som Harper.

Foto: Stockwell

2549
20220603
2549
20220603

Drama / Skrekk

Regi: Alex Garland

Men

Med: Jessie Buckley, Rory
Kinnear, Paapa Essiedu
Kinofilm

Harper (Buckley) kjem til eit stort gamalt herskapshus i landlege England. Den rart joviale Geoffrey (Kinnear) leiger ut huset. Klipp frå fortida visar at mannen til Harper tok livet av seg då ho ville skilje seg. Landsbyen ho har søkt tilflukt i etter traumet, viser seg å by på mang ein møkkamann.

Kinnearorama

Jessie Buckley er gnistrande som Harper. Figuren er trygg på eigne verdiar, men når redsla snik seg inn, kjem tvitydige kjensler til syne i andletet. Rory Kinnear spelar alle mennene i byen. Med ei mengd ulike variantar av sminke, parykkar og kostyme tek han ulike former.

Kinnear er god. Han får openbert spele på fleire strengar. Alle har noko ekkelt ved seg, sjølv om nokre kan verke meir keitete enn vondsinna i byrjinga. Masker fell etter kvart, trur vi. Det er slett ikkje klart kva som skjer på ekte. Minne, mareritt og monstrøse hendingar heng saman.

Regissøren Alex Garland lèt oss tolka sjølve. Etter ryggsekkturistkritikken eller -hyllinga i boka The Beach (1996) har han hatt hell med science-fiction i Ex-Machina (2014) og Annihilation (2018). Overnaturlege element får bra med plass i Men òg, sjølv om bileta av natur og landskap er det mest visuelt slåande lenge. Fargebruken er sterk. Spesialeffektane kjem tidsnok til sin grufulle rett med såkalla kroppsskrekk.

Brexitskrekk

Sjangeren tru får vi frampeik. Einsam idyll i store hus plar rakne. Store vindauge med staseleg utsikt gjev mindre glede om nokon ser inn. Ein kniv vil neppe bli brukt berre til grapefrukt. Du må ikkje vere presteson for å tenke at ei kvinne som et eit eple frå eit tre, kan sjå syndig ut i enkelte augo. Alt eskalerer til blodige scener som ikkje passar for dei lettskremde.

Tematisk grev filmen i problem knytte til kjønnsideal. Landsbyen ligg i den britiske bakevja. Harper er ei moderne kvinne frå London. Men er eit skrekkeksempel på eit anna Storbritannia, der menn er menn, stemmer for brexit og helst skuldar på ein «sigøynar».

Her er det opp til kvar enkelt om Garland går i si eiga felle av fordommar mot rurale England, eller om han tek giftige mannsroller på kornet. Eg er tvisynt. Frykta til Harper for menn som ikkje taklar å bli avviste, er uansett truverdig og forståeleg. Men er skummel, stilig og aktuell.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama / Skrekk

Regi: Alex Garland

Men

Med: Jessie Buckley, Rory
Kinnear, Paapa Essiedu
Kinofilm

Harper (Buckley) kjem til eit stort gamalt herskapshus i landlege England. Den rart joviale Geoffrey (Kinnear) leiger ut huset. Klipp frå fortida visar at mannen til Harper tok livet av seg då ho ville skilje seg. Landsbyen ho har søkt tilflukt i etter traumet, viser seg å by på mang ein møkkamann.

Kinnearorama

Jessie Buckley er gnistrande som Harper. Figuren er trygg på eigne verdiar, men når redsla snik seg inn, kjem tvitydige kjensler til syne i andletet. Rory Kinnear spelar alle mennene i byen. Med ei mengd ulike variantar av sminke, parykkar og kostyme tek han ulike former.

Kinnear er god. Han får openbert spele på fleire strengar. Alle har noko ekkelt ved seg, sjølv om nokre kan verke meir keitete enn vondsinna i byrjinga. Masker fell etter kvart, trur vi. Det er slett ikkje klart kva som skjer på ekte. Minne, mareritt og monstrøse hendingar heng saman.

Regissøren Alex Garland lèt oss tolka sjølve. Etter ryggsekkturistkritikken eller -hyllinga i boka The Beach (1996) har han hatt hell med science-fiction i Ex-Machina (2014) og Annihilation (2018). Overnaturlege element får bra med plass i Men òg, sjølv om bileta av natur og landskap er det mest visuelt slåande lenge. Fargebruken er sterk. Spesialeffektane kjem tidsnok til sin grufulle rett med såkalla kroppsskrekk.

Brexitskrekk

Sjangeren tru får vi frampeik. Einsam idyll i store hus plar rakne. Store vindauge med staseleg utsikt gjev mindre glede om nokon ser inn. Ein kniv vil neppe bli brukt berre til grapefrukt. Du må ikkje vere presteson for å tenke at ei kvinne som et eit eple frå eit tre, kan sjå syndig ut i enkelte augo. Alt eskalerer til blodige scener som ikkje passar for dei lettskremde.

Tematisk grev filmen i problem knytte til kjønnsideal. Landsbyen ligg i den britiske bakevja. Harper er ei moderne kvinne frå London. Men er eit skrekkeksempel på eit anna Storbritannia, der menn er menn, stemmer for brexit og helst skuldar på ein «sigøynar».

Her er det opp til kvar enkelt om Garland går i si eiga felle av fordommar mot rurale England, eller om han tek giftige mannsroller på kornet. Eg er tvisynt. Frykta til Harper for menn som ikkje taklar å bli avviste, er uansett truverdig og forståeleg. Men er skummel, stilig og aktuell.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis