Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Gaukereiret

Ein stilrein skrekkfilm frå Irland grev i naturen med eit ekkelt kunstig univers.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gemma og Tom har ikkje hellet med seg i bustadjakta.

Gemma og Tom har ikkje hellet med seg i bustadjakta.

Gemma og Tom har ikkje hellet med seg i bustadjakta.

Gemma og Tom har ikkje hellet med seg i bustadjakta.

2209
20200522
2209
20200522

SKREKKFILM

Regi: Lorcan Finnegan

Vivarium

Med: Imogen Poots, Jesse Eisenberg
Kinofilm

Gemma (Poots) og typen Tom (Eisenberg) skal finne seg ein heim i den grotesk dyre irske bustadmarknaden. Ein stivt smilande eigedomsmeklar tek dei på tur til ein absurd straumlinjeforma forstad. Alt er så karikert at dei må le. Låtten sit snart fast i halsen, når dei slit med å finne vegen ut av den einsformige labyrinten. Tenk å bli fanga i forstaden!

Regissør Lorcan Finnegan etablerer tematikken fint. Gemma lèt borna ho er lærar for, leike at dei er tre, medan Tom syslar som gartnar og gravlegg ein fugleunge som er sparka ut av reiret av ein gauk. Dei levande opningsbileta får fort ein kunstig kontrast. Kva menneskelege trekk kjem naturleg fram i djupt unaturlege omgjevnadar? Ein saknar tidsnok dei tidlege rytmane av rocksteady frå Dandy Livingstone og Desmond Dekker. Tittelen viser at nokon kjem til å vere isolerte og bli eksperimenterte med. Har du nyleg vore innestengd i eit stort sosialt eksperiment, skal du vera glad du ikkje var i eit vivarium. Ein blir fort litt galen. Det er heilt naturleg.

Psykologi

Finnegan har nemnt inspirasjonskjelder frå David Attenborough via René Magritte til The Twilight Zone. Mange vil òg lure på, undervegs, om vi finn ein dose The Matrix eller The Truman Show. Denne filmen er laga i mindre skala, men Finnegan har skapt eit stilreint univers av ein styggeleg strigla normal. Det kjem råkande dryp av mørk humor. Stort sett sit ein med ei tilsikta kjensle av uro. Ein framand krabat skapar sinne og avsky, som ein galen gaukunge. Uhygga i heimen er djup. Manuset verkar stadig meir funne opp av Ernst Jentsch og Sigmund Freud med idear frå «Das Unheimliche». Den nye figuren er unaturlig og skummelt framand. Som skrekkfilm kjennest Vivarium annleis. Han slår ikkje dei beste frå USA om dagen, men er eit friskt, kvalmande pust. Er du klar for asosial angst, ekkel uro og postapokalyptisk einsemd med tomme gater, er det på tide å vitje kinoen.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

SKREKKFILM

Regi: Lorcan Finnegan

Vivarium

Med: Imogen Poots, Jesse Eisenberg
Kinofilm

Gemma (Poots) og typen Tom (Eisenberg) skal finne seg ein heim i den grotesk dyre irske bustadmarknaden. Ein stivt smilande eigedomsmeklar tek dei på tur til ein absurd straumlinjeforma forstad. Alt er så karikert at dei må le. Låtten sit snart fast i halsen, når dei slit med å finne vegen ut av den einsformige labyrinten. Tenk å bli fanga i forstaden!

Regissør Lorcan Finnegan etablerer tematikken fint. Gemma lèt borna ho er lærar for, leike at dei er tre, medan Tom syslar som gartnar og gravlegg ein fugleunge som er sparka ut av reiret av ein gauk. Dei levande opningsbileta får fort ein kunstig kontrast. Kva menneskelege trekk kjem naturleg fram i djupt unaturlege omgjevnadar? Ein saknar tidsnok dei tidlege rytmane av rocksteady frå Dandy Livingstone og Desmond Dekker. Tittelen viser at nokon kjem til å vere isolerte og bli eksperimenterte med. Har du nyleg vore innestengd i eit stort sosialt eksperiment, skal du vera glad du ikkje var i eit vivarium. Ein blir fort litt galen. Det er heilt naturleg.

Psykologi

Finnegan har nemnt inspirasjonskjelder frå David Attenborough via René Magritte til The Twilight Zone. Mange vil òg lure på, undervegs, om vi finn ein dose The Matrix eller The Truman Show. Denne filmen er laga i mindre skala, men Finnegan har skapt eit stilreint univers av ein styggeleg strigla normal. Det kjem råkande dryp av mørk humor. Stort sett sit ein med ei tilsikta kjensle av uro. Ein framand krabat skapar sinne og avsky, som ein galen gaukunge. Uhygga i heimen er djup. Manuset verkar stadig meir funne opp av Ernst Jentsch og Sigmund Freud med idear frå «Das Unheimliche». Den nye figuren er unaturlig og skummelt framand. Som skrekkfilm kjennest Vivarium annleis. Han slår ikkje dei beste frå USA om dagen, men er eit friskt, kvalmande pust. Er du klar for asosial angst, ekkel uro og postapokalyptisk einsemd med tomme gater, er det på tide å vitje kinoen.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø
Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis