Gledeleg gjensyn
Downton Abbey, the movie, speler ut heile rollegalleriet og er akkura det fansen vil ha.
Tenarskapen i Downton Abbey likar ikkje å bli sette til side av tenarane kongen har med seg til godset.
Foto: United International Pictures
Drama
Regi: Michael Engler
Downton Abbey
Med: Hugh Bonneville, Maggie Smith
Har du ikkje sett TV-serien Downton Abbey, er denne filmen verdilaus. Er du derimot ein av dei som såg soga om familien Crawley og tenarane deira, kan du flytte inn att i det ferdig møblerte universet – og kose deg. TV-serien, som gjekk over seks sesongar frå 2010 til 2015, var ei utilslørt hyllest til det britiske aristokratiet, men med sensibilitet for tenarskapet.
Det er i desse downstairs-rollefigurane ein får noko som liknar kritikk av denne tida, sjølv om det heile først og fremst er estetisert overflate. Hovudingrediensen i Downton Abbey er og var tidskoloritten: all pompen og prakta, dei store salane og dei snirklete trappene, den konstante tedrikkinga og det interne intrigespelet. Plottet er berre krydder. Det er kulturell nostalgi som er motoren.
Filmen plukkar opp att tråden frå 1927. Downton-huset skal få det britiske kongeparet på besøk, og alt må skine. Stort meir er det ikkje å seie om handlinga. Det er møtet med det mangslungne persongalleriet som gjer filmen fornøyeleg. Og den beste karakteren er framleis Violet Crawley (Smith), enkegrevinne, matriark og mor til lord Grantham (Bonneville). Stadig på ferde for å sikre familiearven serverer ho replikkar som «Machiavelli hadde mange kvalitetar». Elles er solidariteten hjå tenarane, som denne gong blir spelte ut over sidelinja av kongehusets eigen stab. At dei hemnar seg på «sine eigne» og ikkje det undertrykkande aristokratiet, er ironisk, men talande for det Downton Abbey handlar om. Ei svunnen tid då alle, sjølv dei nede på den hierarkiske stigen, aksepterte rolla si av di Storbritannia er den største nasjonen. Og bakom dette syng brexit.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Michael Engler
Downton Abbey
Med: Hugh Bonneville, Maggie Smith
Har du ikkje sett TV-serien Downton Abbey, er denne filmen verdilaus. Er du derimot ein av dei som såg soga om familien Crawley og tenarane deira, kan du flytte inn att i det ferdig møblerte universet – og kose deg. TV-serien, som gjekk over seks sesongar frå 2010 til 2015, var ei utilslørt hyllest til det britiske aristokratiet, men med sensibilitet for tenarskapet.
Det er i desse downstairs-rollefigurane ein får noko som liknar kritikk av denne tida, sjølv om det heile først og fremst er estetisert overflate. Hovudingrediensen i Downton Abbey er og var tidskoloritten: all pompen og prakta, dei store salane og dei snirklete trappene, den konstante tedrikkinga og det interne intrigespelet. Plottet er berre krydder. Det er kulturell nostalgi som er motoren.
Filmen plukkar opp att tråden frå 1927. Downton-huset skal få det britiske kongeparet på besøk, og alt må skine. Stort meir er det ikkje å seie om handlinga. Det er møtet med det mangslungne persongalleriet som gjer filmen fornøyeleg. Og den beste karakteren er framleis Violet Crawley (Smith), enkegrevinne, matriark og mor til lord Grantham (Bonneville). Stadig på ferde for å sikre familiearven serverer ho replikkar som «Machiavelli hadde mange kvalitetar». Elles er solidariteten hjå tenarane, som denne gong blir spelte ut over sidelinja av kongehusets eigen stab. At dei hemnar seg på «sine eigne» og ikkje det undertrykkande aristokratiet, er ironisk, men talande for det Downton Abbey handlar om. Ei svunnen tid då alle, sjølv dei nede på den hierarkiske stigen, aksepterte rolla si av di Storbritannia er den største nasjonen. Og bakom dette syng brexit.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Den beste rollefiguren er framleis Violet Crawley, enkegrevinne og matriark.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.