Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Guten og guden

Her er ei ugild hylling av ein vedunderleg drivande dokumentarfilm om sjølvaste Diego Maradona.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Maradona på veg inn til kamp på Sao Paolo stadion.

Maradona på veg inn til kamp på Sao Paolo stadion.

Foto: Alfredo Capozzi

Maradona på veg inn til kamp på Sao Paolo stadion.

Maradona på veg inn til kamp på Sao Paolo stadion.

Foto: Alfredo Capozzi

3327
20190705
3327
20190705

Lytt til artikkelen:

Dokumentarfilm

Regi: Asif Kapadia

Diego Maradona

Med: Diego Armando Maradona, Claudia Villafañe, Fernando Signorini

Eg har elska Diego Armando Maradona sidan eg var åtte år og i Italia under VM i fotball i 1986. Kjærleik gjer blind, og alle skavankane og skandalane til den største fotballspelaren i verdshistoria svekkjer ikkje kjensla. Eg er endelaust positiv til denne filmen. At Asif Kapadia er regissør, haussar opp forventingane meir. Han er den i vår tid som best handsamar arkivmateriale om superstjerner for å laga engasjerande dokumentarfilmar.

Å skape film

For dei som har sett dokumentarfilmane Kapadia har laga om soulsongaren Amy Winehouse og Formel 1-fenomenet Ayrton Senna, er Diego Maradona meir av det same. Godt er det. Vi får eineståande arkivmateriale utan forteljarstemme, tilsett nokre relevante intervju. Frå første sekund rasar filmen av garde. Opningsscena er intens. Ein bil med Maradona fer i full fart gjennom napolitanske gater mot velkomsten på San Paolo stadion femte juli i 1984. Scena er Senna verdig. Samstundes passerer karrieren fram til denne dagen hektisk revy: fattig barndom, Argentinos Juniors, Boca Juniors, Barcelona og eit VM. Alt på få minutt. Så kjem to timar om tida i Napoli, inkludert VM i 1986, ei todelt tid og strålande sigrar og nitriste nedturar. Tiåra etter Napoli får nokre minutt til slutt. Til saman blir det to timar og ni minutt som fyk unna. Filmskaparen har tatt radikale, modige og gode val.

Då Emir Kusturica laga Maradona, tenkte at han at verdas beste subjekt gjorde regi overflødig. Filmen blei ei samling scener med gode venner der Kusturica solar seg i glansen av Diego og får festa eit par herlege seansar på film. Kunst er det ikkje. Kapadia, derimot, held strukturen stramt i taumane. At Maradona føretekkjer kameratfilmen, talar Kapadia si sak.

Ikaros i dag

Maradona tar feil. Som ein ekte gud feilar han ofte. Det er filmstoff. Tida i Napoli er ei rik kjelde til konfliktar som sklir rett inn i manus. Camorra og kokain, grenselaus kjærleik og utruskap, forførande finter, messianske mirakel og fall frå nåde. Tittelen er lengre enn Amy og Senna for å spegle skiljet mellom den leikne guten Diego og den mytiske mannen Maradona. Kona og trenaren målber kontrasten. Den doble rolla og det stjernestatusen gjer med vanlege folk med uvanlege talent, er kjernen i prosjektet til Kapadia. Tematikken er heilt lik dei to førre filmane. Saman er dei ein trilogi om vår tid, knytt til farar ved heider, om store figurar som flyr høgt og brenn seg på sola som Ikaros før dei døyr. Utruleg nok er Diego framleis med oss.

Då eg brukte Maradona som døme for å forklare omgrepet «forgude» for ein argentinsk kamerat, sa han: «Men Maradona er jo ein Gud.» Moderne fotball og stjernedyrking er sjuke saker. Sjølv kan eg ikkje stå imot. Eg vil nyte innspurten i Copa América og sjå Diego Maradona igjen. Å oppleve det andre målet mot England i kvartfinalen i 1986 med argentinsk kommentator i kinosalen, er stort.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

Dokumentarfilm

Regi: Asif Kapadia

Diego Maradona

Med: Diego Armando Maradona, Claudia Villafañe, Fernando Signorini

Eg har elska Diego Armando Maradona sidan eg var åtte år og i Italia under VM i fotball i 1986. Kjærleik gjer blind, og alle skavankane og skandalane til den største fotballspelaren i verdshistoria svekkjer ikkje kjensla. Eg er endelaust positiv til denne filmen. At Asif Kapadia er regissør, haussar opp forventingane meir. Han er den i vår tid som best handsamar arkivmateriale om superstjerner for å laga engasjerande dokumentarfilmar.

Å skape film

For dei som har sett dokumentarfilmane Kapadia har laga om soulsongaren Amy Winehouse og Formel 1-fenomenet Ayrton Senna, er Diego Maradona meir av det same. Godt er det. Vi får eineståande arkivmateriale utan forteljarstemme, tilsett nokre relevante intervju. Frå første sekund rasar filmen av garde. Opningsscena er intens. Ein bil med Maradona fer i full fart gjennom napolitanske gater mot velkomsten på San Paolo stadion femte juli i 1984. Scena er Senna verdig. Samstundes passerer karrieren fram til denne dagen hektisk revy: fattig barndom, Argentinos Juniors, Boca Juniors, Barcelona og eit VM. Alt på få minutt. Så kjem to timar om tida i Napoli, inkludert VM i 1986, ei todelt tid og strålande sigrar og nitriste nedturar. Tiåra etter Napoli får nokre minutt til slutt. Til saman blir det to timar og ni minutt som fyk unna. Filmskaparen har tatt radikale, modige og gode val.

Då Emir Kusturica laga Maradona, tenkte at han at verdas beste subjekt gjorde regi overflødig. Filmen blei ei samling scener med gode venner der Kusturica solar seg i glansen av Diego og får festa eit par herlege seansar på film. Kunst er det ikkje. Kapadia, derimot, held strukturen stramt i taumane. At Maradona føretekkjer kameratfilmen, talar Kapadia si sak.

Ikaros i dag

Maradona tar feil. Som ein ekte gud feilar han ofte. Det er filmstoff. Tida i Napoli er ei rik kjelde til konfliktar som sklir rett inn i manus. Camorra og kokain, grenselaus kjærleik og utruskap, forførande finter, messianske mirakel og fall frå nåde. Tittelen er lengre enn Amy og Senna for å spegle skiljet mellom den leikne guten Diego og den mytiske mannen Maradona. Kona og trenaren målber kontrasten. Den doble rolla og det stjernestatusen gjer med vanlege folk med uvanlege talent, er kjernen i prosjektet til Kapadia. Tematikken er heilt lik dei to førre filmane. Saman er dei ein trilogi om vår tid, knytt til farar ved heider, om store figurar som flyr høgt og brenn seg på sola som Ikaros før dei døyr. Utruleg nok er Diego framleis med oss.

Då eg brukte Maradona som døme for å forklare omgrepet «forgude» for ein argentinsk kamerat, sa han: «Men Maradona er jo ein Gud.» Moderne fotball og stjernedyrking er sjuke saker. Sjølv kan eg ikkje stå imot. Eg vil nyte innspurten i Copa América og sjå Diego Maradona igjen. Å oppleve det andre målet mot England i kvartfinalen i 1986 med argentinsk kommentator i kinosalen, er stort.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Vi får eineståande arkivmateriale utan forteljarstemme, tilsett nokre relevante intervju.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis