Guten og guden
Her er ei ugild hylling av ein vedunderleg drivande dokumentarfilm om sjølvaste Diego Maradona.
Maradona på veg inn til kamp på Sao Paolo stadion.
Foto: Alfredo Capozzi
Lytt til artikkelen:
Dokumentarfilm
Regi: Asif Kapadia
Diego Maradona
Med: Diego Armando Maradona, Claudia Villafañe, Fernando Signorini
Eg har elska Diego Armando Maradona sidan eg var åtte år og i Italia under VM i fotball i 1986. Kjærleik gjer blind, og alle skavankane og skandalane til den største fotballspelaren i verdshistoria svekkjer ikkje kjensla. Eg er endelaust positiv til denne filmen. At Asif Kapadia er regissør, haussar opp forventingane meir. Han er den i vår tid som best handsamar arkivmateriale om superstjerner for å laga engasjerande dokumentarfilmar.
Å skape film
For dei som har sett dokumentarfilmane Kapadia har laga om soulsongaren Amy Winehouse og Formel 1-fenomenet Ayrton Senna, er Diego Maradona meir av det same. Godt er det. Vi får eineståande arkivmateriale utan forteljarstemme, tilsett nokre relevante intervju. Frå første sekund rasar filmen av garde. Opningsscena er intens. Ein bil med Maradona fer i full fart gjennom napolitanske gater mot velkomsten på San Paolo stadion femte juli i 1984. Scena er Senna verdig. Samstundes passerer karrieren fram til denne dagen hektisk revy: fattig barndom, Argentinos Juniors, Boca Juniors, Barcelona og eit VM. Alt på få minutt. Så kjem to timar om tida i Napoli, inkludert VM i 1986, ei todelt tid og strålande sigrar og nitriste nedturar. Tiåra etter Napoli får nokre minutt til slutt. Til saman blir det to timar og ni minutt som fyk unna. Filmskaparen har tatt radikale, modige og gode val.
Då Emir Kusturica laga Maradona, tenkte at han at verdas beste subjekt gjorde regi overflødig. Filmen blei ei samling scener med gode venner der Kusturica solar seg i glansen av Diego og får festa eit par herlege seansar på film. Kunst er det ikkje. Kapadia, derimot, held strukturen stramt i taumane. At Maradona føretekkjer kameratfilmen, talar Kapadia si sak.
Ikaros i dag
Maradona tar feil. Som ein ekte gud feilar han ofte. Det er filmstoff. Tida i Napoli er ei rik kjelde til konfliktar som sklir rett inn i manus. Camorra og kokain, grenselaus kjærleik og utruskap, forførande finter, messianske mirakel og fall frå nåde. Tittelen er lengre enn Amy og Senna for å spegle skiljet mellom den leikne guten Diego og den mytiske mannen Maradona. Kona og trenaren målber kontrasten. Den doble rolla og det stjernestatusen gjer med vanlege folk med uvanlege talent, er kjernen i prosjektet til Kapadia. Tematikken er heilt lik dei to førre filmane. Saman er dei ein trilogi om vår tid, knytt til farar ved heider, om store figurar som flyr høgt og brenn seg på sola som Ikaros før dei døyr. Utruleg nok er Diego framleis med oss.
Då eg brukte Maradona som døme for å forklare omgrepet «forgude» for ein argentinsk kamerat, sa han: «Men Maradona er jo ein Gud.» Moderne fotball og stjernedyrking er sjuke saker. Sjølv kan eg ikkje stå imot. Eg vil nyte innspurten i Copa América og sjå Diego Maradona igjen. Å oppleve det andre målet mot England i kvartfinalen i 1986 med argentinsk kommentator i kinosalen, er stort.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
Dokumentarfilm
Regi: Asif Kapadia
Diego Maradona
Med: Diego Armando Maradona, Claudia Villafañe, Fernando Signorini
Eg har elska Diego Armando Maradona sidan eg var åtte år og i Italia under VM i fotball i 1986. Kjærleik gjer blind, og alle skavankane og skandalane til den største fotballspelaren i verdshistoria svekkjer ikkje kjensla. Eg er endelaust positiv til denne filmen. At Asif Kapadia er regissør, haussar opp forventingane meir. Han er den i vår tid som best handsamar arkivmateriale om superstjerner for å laga engasjerande dokumentarfilmar.
Å skape film
For dei som har sett dokumentarfilmane Kapadia har laga om soulsongaren Amy Winehouse og Formel 1-fenomenet Ayrton Senna, er Diego Maradona meir av det same. Godt er det. Vi får eineståande arkivmateriale utan forteljarstemme, tilsett nokre relevante intervju. Frå første sekund rasar filmen av garde. Opningsscena er intens. Ein bil med Maradona fer i full fart gjennom napolitanske gater mot velkomsten på San Paolo stadion femte juli i 1984. Scena er Senna verdig. Samstundes passerer karrieren fram til denne dagen hektisk revy: fattig barndom, Argentinos Juniors, Boca Juniors, Barcelona og eit VM. Alt på få minutt. Så kjem to timar om tida i Napoli, inkludert VM i 1986, ei todelt tid og strålande sigrar og nitriste nedturar. Tiåra etter Napoli får nokre minutt til slutt. Til saman blir det to timar og ni minutt som fyk unna. Filmskaparen har tatt radikale, modige og gode val.
Då Emir Kusturica laga Maradona, tenkte at han at verdas beste subjekt gjorde regi overflødig. Filmen blei ei samling scener med gode venner der Kusturica solar seg i glansen av Diego og får festa eit par herlege seansar på film. Kunst er det ikkje. Kapadia, derimot, held strukturen stramt i taumane. At Maradona føretekkjer kameratfilmen, talar Kapadia si sak.
Ikaros i dag
Maradona tar feil. Som ein ekte gud feilar han ofte. Det er filmstoff. Tida i Napoli er ei rik kjelde til konfliktar som sklir rett inn i manus. Camorra og kokain, grenselaus kjærleik og utruskap, forførande finter, messianske mirakel og fall frå nåde. Tittelen er lengre enn Amy og Senna for å spegle skiljet mellom den leikne guten Diego og den mytiske mannen Maradona. Kona og trenaren målber kontrasten. Den doble rolla og det stjernestatusen gjer med vanlege folk med uvanlege talent, er kjernen i prosjektet til Kapadia. Tematikken er heilt lik dei to førre filmane. Saman er dei ein trilogi om vår tid, knytt til farar ved heider, om store figurar som flyr høgt og brenn seg på sola som Ikaros før dei døyr. Utruleg nok er Diego framleis med oss.
Då eg brukte Maradona som døme for å forklare omgrepet «forgude» for ein argentinsk kamerat, sa han: «Men Maradona er jo ein Gud.» Moderne fotball og stjernedyrking er sjuke saker. Sjølv kan eg ikkje stå imot. Eg vil nyte innspurten i Copa América og sjå Diego Maradona igjen. Å oppleve det andre målet mot England i kvartfinalen i 1986 med argentinsk kommentator i kinosalen, er stort.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Vi får eineståande arkivmateriale utan forteljarstemme, tilsett nokre relevante intervju.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.