Halvgodt og blanda
Det store mysteriet i Knives Out: Er det fugl eller er det fisk?
Forfattaren Harland Thrombley (Christopher Plummer) før han døyr og lèt etter seg ein stor formue.
Foto: Norsk Film Distribusjon
Komedie/krimdrama
Regi: Rian Johnson
Knives Out
Med: Ana de Armas, Daniel Craig, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Don Johnson
Då den steinrike forfattaren Harland Thrombey (Christopher Plummer) tek livet av seg, etterlèt han seg ein feit formue, eit forlagshus, rettane til alle bestseljarane sine og ein stor, grisk familie. Den som ser ut til å koma best ut av det, er den unge heimesjukepleiaren hans, Marta (de Armas). Men var det eigentleg eit sjølvmord?
Knives Out passar dårleg inn i nokon sjanger. Er det farse? Er det krim? Er det komedie? Ei gusjen blanding, spør du meg, men resultatet er betre enn frykta. Det som fyrst verkar som ein glorete Agatha Christie-pastisj, klarar heldigvis å vera finurleg på sitt eige vis. Det reddar likevel på ingen måte filmen frå farsegrepet med ufatteleg irriterande overspelte hovudroller og lystige musikk. Eg skjønar verkeleg ikkje vitsen med desse verkemidla. Og den som toppar blautkaka, er Daniel Craig. Han er usedvanleg lite morosam i rolla som morosam. Den katastrofale sørstatsdialekta, som eg i starten trur er hans forsøk på å høyrast fransk eller belgisk ut for å fortsetja Christie-leflinga, er umogleg å overhøyra. Rolla som den kløktige detektiven Benoit Blanc kunne han med fordel tolka utan å kle seg i tweed, røyka sigar loddrett og mysa med auga.
I dei siste vekene har det kome fleire opplagde storsatsingar, som Martin Scorseses The Irishman og Noah Baumbachs Marriage Story. Desse har gått rett forbi det store lerretet og inn i dei store TV-ane våre heime via Netflix.
Men Knives Out, ein aldeles opplagd rett-til-TV-film, den får ein den delte gleda av å kunna sjå på kino. Han skal ikkje vera lett å forstå seg på, denne populærkulturen. Like lite som kor regissør og manusforfattar Rian Johnson har klart å samla eit sånt knippe av kjendisskodespelarar til eit såpass lite kommersielt prosjekt med såpass lite kunstnarisk verdi samstundes.
Kva har nokon å vinna på denne filmen? Det skal seiast at Knives Out er underhaldande, særleg når ein ser forbi dei før nemnde overflødige komediegrepa: Plottet snur både ein og to gonger, tempoet held seg og det heile er pent filma og pent klipt. Alt som ein søndagsfilm på fjernsynet treng, men heller ikkje noko meir enn det.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Komedie/krimdrama
Regi: Rian Johnson
Knives Out
Med: Ana de Armas, Daniel Craig, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Don Johnson
Då den steinrike forfattaren Harland Thrombey (Christopher Plummer) tek livet av seg, etterlèt han seg ein feit formue, eit forlagshus, rettane til alle bestseljarane sine og ein stor, grisk familie. Den som ser ut til å koma best ut av det, er den unge heimesjukepleiaren hans, Marta (de Armas). Men var det eigentleg eit sjølvmord?
Knives Out passar dårleg inn i nokon sjanger. Er det farse? Er det krim? Er det komedie? Ei gusjen blanding, spør du meg, men resultatet er betre enn frykta. Det som fyrst verkar som ein glorete Agatha Christie-pastisj, klarar heldigvis å vera finurleg på sitt eige vis. Det reddar likevel på ingen måte filmen frå farsegrepet med ufatteleg irriterande overspelte hovudroller og lystige musikk. Eg skjønar verkeleg ikkje vitsen med desse verkemidla. Og den som toppar blautkaka, er Daniel Craig. Han er usedvanleg lite morosam i rolla som morosam. Den katastrofale sørstatsdialekta, som eg i starten trur er hans forsøk på å høyrast fransk eller belgisk ut for å fortsetja Christie-leflinga, er umogleg å overhøyra. Rolla som den kløktige detektiven Benoit Blanc kunne han med fordel tolka utan å kle seg i tweed, røyka sigar loddrett og mysa med auga.
I dei siste vekene har det kome fleire opplagde storsatsingar, som Martin Scorseses The Irishman og Noah Baumbachs Marriage Story. Desse har gått rett forbi det store lerretet og inn i dei store TV-ane våre heime via Netflix.
Men Knives Out, ein aldeles opplagd rett-til-TV-film, den får ein den delte gleda av å kunna sjå på kino. Han skal ikkje vera lett å forstå seg på, denne populærkulturen. Like lite som kor regissør og manusforfattar Rian Johnson har klart å samla eit sånt knippe av kjendisskodespelarar til eit såpass lite kommersielt prosjekt med såpass lite kunstnarisk verdi samstundes.
Kva har nokon å vinna på denne filmen? Det skal seiast at Knives Out er underhaldande, særleg når ein ser forbi dei før nemnde overflødige komediegrepa: Plottet snur både ein og to gonger, tempoet held seg og det heile er pent filma og pent klipt. Alt som ein søndagsfilm på fjernsynet treng, men heller ikkje noko meir enn det.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.