I overkant guffen
Det trengst ikkje skummel musikk for å gjera Richard Ramirez skummel.
Seriemordar Richard Ramirez.
Foto: Netflix
Sannkrim
Regi: Tiller Russell
Night Stalker: Jakten på en seriemorder
Med: politi og pårørande frå saka
Netflix (4 episodar)
Det er Los Angeles sommaren 1984, og i dei varme nettene lèt folk dører og vindauge stå ulåste. Det kjem dei til å slutta med for all ettertid. Etter nokre tilsynelatande ikkje-relaterte brutale mord byrjar det å demre for politietterforskarane at dei kan ha med same gjerningsperson å gjera.
Ikkje i dag?
Eg kjenner på ein ørliten krim-fatigue, men klarar eg sjå vekk? Nei, eg gjer jo ikkje det. Mennesket sluttar aldri å verta tiltrekt av tragedie og kaos. Og kaos er kanskje det som prega Los Angeles på midten av åttitalet. Dette var same året som byen hausta sommar-OL, og interessant nok er det joggeskoa til gjerningspersonen som til slutt klarer å samla politistyrkane om at dette måtte vera ein seriemordar.
Som med andre seriemordarsaker nokre tiår tilbake er det fascinerande kor dårleg kommunikasjon det var mellom dei ulike politikontora og etterforskingsavdelingane. Noko ekstra spesielt med Night Stalker-saka er også at det var så mange overlevande vitne som skildra han ganske så likt og ganske så overtydande. Med dagens teknologi ville neppe Richard Ramirez gått under radaren så lenge. Kanskje til og med så kort at han ikkje hadde rokke å gjera alt som gav han det fengande kallenamnet. Me kan kanskje vera kritiske til dagens mediefråtsing i det morbide, men det var på ingen måte betre i gamle dagar.
Overdrive
Ved å tona ned dei makabre detaljane og heller fokusera på offera og kven dei var, er dagens dekning av slike saker meir «sympatisk» – om det er rette ordet. Det er faktisk mogleg å laga sannkrim som ikkje så til dei grader matar seriemordarmytologiseringa. At ein ikkje har godt av for store doser krim, trur eg også er trygt å seia. Og her synst eg at Night Stalker: Jakten på en seriemorder spelar opp det groteske unødig. Me treng ikkje gjentekne bilete frå den blodige åstaden for å skjøna at det han gjorde var forferdeleg. Særleg dei utdregne sekvensane med skummel musikk er skjemmande for ein god sannkrim.
Eg er meir interessert i etterforskinga og kva som vart gjort. Politietterforskarane Frank Salerno og Gil Carillo vert filma sittande i ein bar med whiskyglas i hand og Gud rundt halsen, nok som gjer at dei verkar klisjéaktig harde og heltemodige. Det blir så amerikansk. Eg hadde føretrekt endå meir om bakgrunnen til det stakkarslege, skadde menneskesinnet som var Ramirez før han gjorde det han gjorde.
Noko som aldri sluttar overraska meg, er damer som oppsøkjer slike som Ramirez i fengsel. Det at han hadde noko filmstjernevakkert over seg, kan då ikkje få ein til å gløyma ein mann som har voldteke og drepe små barn, gamle menn og kvinner og utført dei mest ufine overgrep med dei eklaste metodar? Den serien vil eg gjerne sjå. Og apropos ingenting: Mannen min og Ramirez er begge fødde skotårsdagen 29. februar 1960. Det er skummelt, det!
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sannkrim
Regi: Tiller Russell
Night Stalker: Jakten på en seriemorder
Med: politi og pårørande frå saka
Netflix (4 episodar)
Det er Los Angeles sommaren 1984, og i dei varme nettene lèt folk dører og vindauge stå ulåste. Det kjem dei til å slutta med for all ettertid. Etter nokre tilsynelatande ikkje-relaterte brutale mord byrjar det å demre for politietterforskarane at dei kan ha med same gjerningsperson å gjera.
Ikkje i dag?
Eg kjenner på ein ørliten krim-fatigue, men klarar eg sjå vekk? Nei, eg gjer jo ikkje det. Mennesket sluttar aldri å verta tiltrekt av tragedie og kaos. Og kaos er kanskje det som prega Los Angeles på midten av åttitalet. Dette var same året som byen hausta sommar-OL, og interessant nok er det joggeskoa til gjerningspersonen som til slutt klarer å samla politistyrkane om at dette måtte vera ein seriemordar.
Som med andre seriemordarsaker nokre tiår tilbake er det fascinerande kor dårleg kommunikasjon det var mellom dei ulike politikontora og etterforskingsavdelingane. Noko ekstra spesielt med Night Stalker-saka er også at det var så mange overlevande vitne som skildra han ganske så likt og ganske så overtydande. Med dagens teknologi ville neppe Richard Ramirez gått under radaren så lenge. Kanskje til og med så kort at han ikkje hadde rokke å gjera alt som gav han det fengande kallenamnet. Me kan kanskje vera kritiske til dagens mediefråtsing i det morbide, men det var på ingen måte betre i gamle dagar.
Overdrive
Ved å tona ned dei makabre detaljane og heller fokusera på offera og kven dei var, er dagens dekning av slike saker meir «sympatisk» – om det er rette ordet. Det er faktisk mogleg å laga sannkrim som ikkje så til dei grader matar seriemordarmytologiseringa. At ein ikkje har godt av for store doser krim, trur eg også er trygt å seia. Og her synst eg at Night Stalker: Jakten på en seriemorder spelar opp det groteske unødig. Me treng ikkje gjentekne bilete frå den blodige åstaden for å skjøna at det han gjorde var forferdeleg. Særleg dei utdregne sekvensane med skummel musikk er skjemmande for ein god sannkrim.
Eg er meir interessert i etterforskinga og kva som vart gjort. Politietterforskarane Frank Salerno og Gil Carillo vert filma sittande i ein bar med whiskyglas i hand og Gud rundt halsen, nok som gjer at dei verkar klisjéaktig harde og heltemodige. Det blir så amerikansk. Eg hadde føretrekt endå meir om bakgrunnen til det stakkarslege, skadde menneskesinnet som var Ramirez før han gjorde det han gjorde.
Noko som aldri sluttar overraska meg, er damer som oppsøkjer slike som Ramirez i fengsel. Det at han hadde noko filmstjernevakkert over seg, kan då ikkje få ein til å gløyma ein mann som har voldteke og drepe små barn, gamle menn og kvinner og utført dei mest ufine overgrep med dei eklaste metodar? Den serien vil eg gjerne sjå. Og apropos ingenting: Mannen min og Ramirez er begge fødde skotårsdagen 29. februar 1960. Det er skummelt, det!
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.