Ikkje sjå denne filmen heime
Mountain er det næraste du kjem ekstremsport utan å gjere det sjølv, og filmen bør opplevast på eit stort lerret.
Filmen har blitt til ei poetisk reise opp – og ned – tindar og toppar.
Foto: Jon Griffiths / Tour de Force
Dokumentar
Regi: Jennifer Peedom
Mountain
Stemme: Willem Defoe
Eit av dei først bileta i Mountain er av fjellklatraren Alex Honnold idet han er i ferd med å gå opp ei stupbratt fjellhylle i Mexico – utan sikring. Kameraet fangar på svimlande vis kjensla av høgda. Vi ser rett ned i avgrunnen, og det er langt. Slike augneblinkar er det mange av i løpet av denne 72 minutt lange dokumentaren om fjellhistoria, men mest om den menneskelege erobringa av fjellet, og galskapen som følgjer med.
Ekstremsport i fjellet har blitt masseturisme og køgåing, som forteljarstemma (Defoe) ytrar ein stad i filmen. Dialogen er ein omarbeidd versjon av Robert Macfarlanes Mountains of the Mind, og filmen har blitt til ei poetisk reise opp – og ned – tindar og toppar. Defoe snakkar mest i korthogde, aforistiske setningar, som at det å gå opp eit fjell snakkar til noko større i oss, vårt eige fjell. Alt er skrudd saman til tonane frå Australian Chamber Orchestra.
Den klassiske musikken bidreg til det brusande adrenalinet av vanvitige, halsbrekkande scener frå fjellområde verda over. Kameraarbeidet er unikt, og kameraet glir og svever på måtar eg ikkje har sett på eit stort lerret.
I sum er ikkje dette ein dokumentar i klassisk forstand, men meir ein kontemplasjon over den forlokkande krafta fjellet har på menneska. Ei slags kunstnarisk utforsking av ekstremsport i fjellet, og ein måte å sjå dette på i ein større samanheng. Ein meditasjon over den korte eksistensen vår i det store spelet.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er skribent og student og fast filmmeldar
i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Jennifer Peedom
Mountain
Stemme: Willem Defoe
Eit av dei først bileta i Mountain er av fjellklatraren Alex Honnold idet han er i ferd med å gå opp ei stupbratt fjellhylle i Mexico – utan sikring. Kameraet fangar på svimlande vis kjensla av høgda. Vi ser rett ned i avgrunnen, og det er langt. Slike augneblinkar er det mange av i løpet av denne 72 minutt lange dokumentaren om fjellhistoria, men mest om den menneskelege erobringa av fjellet, og galskapen som følgjer med.
Ekstremsport i fjellet har blitt masseturisme og køgåing, som forteljarstemma (Defoe) ytrar ein stad i filmen. Dialogen er ein omarbeidd versjon av Robert Macfarlanes Mountains of the Mind, og filmen har blitt til ei poetisk reise opp – og ned – tindar og toppar. Defoe snakkar mest i korthogde, aforistiske setningar, som at det å gå opp eit fjell snakkar til noko større i oss, vårt eige fjell. Alt er skrudd saman til tonane frå Australian Chamber Orchestra.
Den klassiske musikken bidreg til det brusande adrenalinet av vanvitige, halsbrekkande scener frå fjellområde verda over. Kameraarbeidet er unikt, og kameraet glir og svever på måtar eg ikkje har sett på eit stort lerret.
I sum er ikkje dette ein dokumentar i klassisk forstand, men meir ein kontemplasjon over den forlokkande krafta fjellet har på menneska. Ei slags kunstnarisk utforsking av ekstremsport i fjellet, og ein måte å sjå dette på i ein større samanheng. Ein meditasjon over den korte eksistensen vår i det store spelet.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er skribent og student og fast filmmeldar
i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.