Iransk film, altså!
Av og til er det herleg å generalisera: Uten skyld føyer seg inn i rekka over særs sjåverdige filmar frå Iran.
Maryam Moghadam spelar enka Mina. Den døve dottera vert spelt av Avin Poor Raoufi.
Foto: Storytelling Media
Drama
Regi: Behtash Sanaeeha
Uten skyld (Orig. tittel: Ghasideyeh gave sefid)
Med: Maryam Moghadam, Alireza Sani Far, Avin Poor Raoufi
Kinofilm
Etter at mannen blir uskuldig avretta, har Mina (Moghadem) nokre mildt sagt steile utfordringar framfor seg og den døve dottera Bita (Raoufi). Når Reza (Far) dukkar opp på døra, får ho stygge blikk av naboane, men også pengar som Reza skulda den døde mannen hennar. Det viser seg etter kvart at han står i skuld på meir enn økonomisk vis.
Kyr og skaut
I Koranen er den kvite kua eit symbol for ein uskuldig person dømd til døden. Det er ikkje noko rettssystem som går inn for ein praksis der uskuldige mistar livet, men i Iran blir dødsstraff samtidig sett på som ein menneskerett. I alle fall i følgje dommarkollegaen til Reza.
Det skortar ikkje på problemstillingar som er vanskelege å få hovudet sitt rundt i Uten skyld. Vesle Bita, fantastisk spela av Avin Poor Raoufi, elskar film og ser helst gamle iranske filmar. Det er frustrerande å sjå klipp frå syttitalet der kvinnene går utan skaut og dansar i gatene. Bita påpeikar det aldri, heller ikkje mora eller andre i filmen, men som sjåar blir sidestillinga nærast sjokkerande. Særleg når ein observerer Minas resignerte reaksjon på uretten som blir gjort mot henne. Éin ting er eit rettsvesen som knapt vedkjenner at dei har gjort henne til enke ved ein feil, ein annan ting er samfunnet som driv moralsk fordømming for dei mest uskuldige handlingar. Det er til å riva seg i håret over. Eller skautet, då.
Skråinnblikk
Det er ikkje noko nytt at dei er fremst i verda, men dei siste vekene har det verkeleg vore iransk filmfest med både Veien videre (regi: Panah Panahi) og En helt (regi: Asghar Farhadi). Og så kjem Uten skyld og berre stadfestar festen: Her er så mykje som skjer, så rask framdrift og kjenslemessige hopp og fabelaktig skodespel.
Det underliggande hemnaspektet ligg stadig og lurar under overflata, for ikkje å seia heilt oppi dagen, men overskuggar ikkje det meir sympatiske rettferdsaspektet. Og noko som er vanskeleg ikkje å påpeika, er at det ikkje er fritt for element av såpeopera. Ein del store avgjerder vert tekne omtrent utan at det vert kommentert eingong, nesten på grensa til påfallande. Men mest av alt sørgjer det for at handlinga aldri vert kjedeleg, og kanskje fleire filmskaparar kunne lært noko av denne effektiviteten i historieforteljing?
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Behtash Sanaeeha
Uten skyld (Orig. tittel: Ghasideyeh gave sefid)
Med: Maryam Moghadam, Alireza Sani Far, Avin Poor Raoufi
Kinofilm
Etter at mannen blir uskuldig avretta, har Mina (Moghadem) nokre mildt sagt steile utfordringar framfor seg og den døve dottera Bita (Raoufi). Når Reza (Far) dukkar opp på døra, får ho stygge blikk av naboane, men også pengar som Reza skulda den døde mannen hennar. Det viser seg etter kvart at han står i skuld på meir enn økonomisk vis.
Kyr og skaut
I Koranen er den kvite kua eit symbol for ein uskuldig person dømd til døden. Det er ikkje noko rettssystem som går inn for ein praksis der uskuldige mistar livet, men i Iran blir dødsstraff samtidig sett på som ein menneskerett. I alle fall i følgje dommarkollegaen til Reza.
Det skortar ikkje på problemstillingar som er vanskelege å få hovudet sitt rundt i Uten skyld. Vesle Bita, fantastisk spela av Avin Poor Raoufi, elskar film og ser helst gamle iranske filmar. Det er frustrerande å sjå klipp frå syttitalet der kvinnene går utan skaut og dansar i gatene. Bita påpeikar det aldri, heller ikkje mora eller andre i filmen, men som sjåar blir sidestillinga nærast sjokkerande. Særleg når ein observerer Minas resignerte reaksjon på uretten som blir gjort mot henne. Éin ting er eit rettsvesen som knapt vedkjenner at dei har gjort henne til enke ved ein feil, ein annan ting er samfunnet som driv moralsk fordømming for dei mest uskuldige handlingar. Det er til å riva seg i håret over. Eller skautet, då.
Skråinnblikk
Det er ikkje noko nytt at dei er fremst i verda, men dei siste vekene har det verkeleg vore iransk filmfest med både Veien videre (regi: Panah Panahi) og En helt (regi: Asghar Farhadi). Og så kjem Uten skyld og berre stadfestar festen: Her er så mykje som skjer, så rask framdrift og kjenslemessige hopp og fabelaktig skodespel.
Det underliggande hemnaspektet ligg stadig og lurar under overflata, for ikkje å seia heilt oppi dagen, men overskuggar ikkje det meir sympatiske rettferdsaspektet. Og noko som er vanskeleg ikkje å påpeika, er at det ikkje er fritt for element av såpeopera. Ein del store avgjerder vert tekne omtrent utan at det vert kommentert eingong, nesten på grensa til påfallande. Men mest av alt sørgjer det for at handlinga aldri vert kjedeleg, og kanskje fleire filmskaparar kunne lært noko av denne effektiviteten i historieforteljing?
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.