Jordnær romodyssé
Ad Astra reiser langt ut i rommet, men tematikken og bodskapen er godt planta på planeten vår.
Astronauten Roy (Brad Pitt) reiser gjennom solsystemet for å løyse eit mysterium.
Foto: Twentieth Century Fox
Sci-fi
Regi: James Gray
Ad Astra
Med: Brad Pitt, Tommy Lee Jones
I denne store, sveipande science fiction-filmen skal vi heilt til utkanten av solsystemet vårt. Helten vår, astronauten Roy McBride (Pitt), er ein mann på konstant flukt frå seg sjølv. Tidleg i livet mista han faren, Clifford McBride (Lee Jones), også han astronaut. Limaprosjektet skulle reise til Neptun for å starte eit søk etter intelligent liv. Men romskipet forsvann. Og alle trudde McBride senior var død. Det var før Nasa begynte å få merkelege elektroniske signal som kan truge livet på jorda. Signala kjem etter alt å dømme frå «avdøde» McBride. Oppdraget som Roy får i hende, er like kaldt som verdsrommet: Faren må stoppast koste kva det koste vil.
Rom-apokalypse nå!
Regissør James Gray har laga eit nedstrippa sci-fi-drama som graviterer rundt eit far–son-tilhøve. Her er fleire nikk til sjangerklassikarar som 2001: En romodyssé og Solaris og meir moderne sci-fi-verk som Gravity, Interstellar. Men det fremste førelegget tar han frå ein annan type film: Francis Ford Coppolas krigsepos Apokalypse nå!, der hovudpersonen gjennom heile filmen jaktar på general Kurtz inne i den dampande vietnamesiske jungelen. Clifford McBride er nær like mytisk som Kurtz, og Ad Astra tar seg god tid til å skildre det uunngåelege møtet mellom far og son. Det gjer ikkje møtet mindre spennande, forstyrrande eller eksistensielt. Framfor alt er det hjarteskjerande, forsterka av komponist Max Richters strykartunge musikk.
Og så må vi snakke om Tommy Lee Jones, ein av Hollywoods verkelege nestorar. Han briljerer som emosjonelt fråverande far. Like godt frå det kjem ikkje Brad Pitt. Brukt på rett måte hevdar Pitt plassen sin blant dei største skodespelarane i sin generasjon, men i ein film så fokusert på nyansane i andletet til hovudkarakteren, kjem uttrykket hans til kort. I staden lèt regissør Gray ei mykje brukt forteljarstemme skildre sjelelivet hans.
Åleine, saman
Som ein slags blockbuster er likevel Ad Astra ein forfriskande sjangerfilm som tør å vere grandios både tematisk og teknisk. Her er fleire vakre, stemningssetjande scener. Filmfotoet og tablåa er upåklagelege. Og slutten unngår sentimentaliteten til for eksempel Interstellar. Anten det er liv der ute eller ei, er svaret like skremmande. Beskjeden frå Gray er likevel klar: Det vi har, er kvarandre, her på jorda.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sci-fi
Regi: James Gray
Ad Astra
Med: Brad Pitt, Tommy Lee Jones
I denne store, sveipande science fiction-filmen skal vi heilt til utkanten av solsystemet vårt. Helten vår, astronauten Roy McBride (Pitt), er ein mann på konstant flukt frå seg sjølv. Tidleg i livet mista han faren, Clifford McBride (Lee Jones), også han astronaut. Limaprosjektet skulle reise til Neptun for å starte eit søk etter intelligent liv. Men romskipet forsvann. Og alle trudde McBride senior var død. Det var før Nasa begynte å få merkelege elektroniske signal som kan truge livet på jorda. Signala kjem etter alt å dømme frå «avdøde» McBride. Oppdraget som Roy får i hende, er like kaldt som verdsrommet: Faren må stoppast koste kva det koste vil.
Rom-apokalypse nå!
Regissør James Gray har laga eit nedstrippa sci-fi-drama som graviterer rundt eit far–son-tilhøve. Her er fleire nikk til sjangerklassikarar som 2001: En romodyssé og Solaris og meir moderne sci-fi-verk som Gravity, Interstellar. Men det fremste førelegget tar han frå ein annan type film: Francis Ford Coppolas krigsepos Apokalypse nå!, der hovudpersonen gjennom heile filmen jaktar på general Kurtz inne i den dampande vietnamesiske jungelen. Clifford McBride er nær like mytisk som Kurtz, og Ad Astra tar seg god tid til å skildre det uunngåelege møtet mellom far og son. Det gjer ikkje møtet mindre spennande, forstyrrande eller eksistensielt. Framfor alt er det hjarteskjerande, forsterka av komponist Max Richters strykartunge musikk.
Og så må vi snakke om Tommy Lee Jones, ein av Hollywoods verkelege nestorar. Han briljerer som emosjonelt fråverande far. Like godt frå det kjem ikkje Brad Pitt. Brukt på rett måte hevdar Pitt plassen sin blant dei største skodespelarane i sin generasjon, men i ein film så fokusert på nyansane i andletet til hovudkarakteren, kjem uttrykket hans til kort. I staden lèt regissør Gray ei mykje brukt forteljarstemme skildre sjelelivet hans.
Åleine, saman
Som ein slags blockbuster er likevel Ad Astra ein forfriskande sjangerfilm som tør å vere grandios både tematisk og teknisk. Her er fleire vakre, stemningssetjande scener. Filmfotoet og tablåa er upåklagelege. Og slutten unngår sentimentaliteten til for eksempel Interstellar. Anten det er liv der ute eller ei, er svaret like skremmande. Beskjeden frå Gray er likevel klar: Det vi har, er kvarandre, her på jorda.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Ad Astra ein forfriskande sjangerfilm som tør å vere grandios.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.