JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Kalak: «Norske Emil Johnsen ber hovudrolla glitrande med stundom sår framtoning som naiv innflyttar.»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Karina (Berda Larsen) lèt seg ikkje tulle med av den sjølvmedlidande dansken Jan (Emil Johnsen).

Karina (Berda Larsen) lèt seg ikkje tulle med av den sjølvmedlidande dansken Jan (Emil Johnsen).

Foto: Mer Film

Karina (Berda Larsen) lèt seg ikkje tulle med av den sjølvmedlidande dansken Jan (Emil Johnsen).

Karina (Berda Larsen) lèt seg ikkje tulle med av den sjølvmedlidande dansken Jan (Emil Johnsen).

Foto: Mer Film

2852
20240419
2852
20240419

Arvesynda

Balansekunstnaren Isabella Eklöf har laga solid film av debutromanen til Kim Leine.

Drama

Regi: Isabella Eklöf

Kalak

Med: Emil Johnsen, Asta August, Berda Larsen, Connie Kristoffersen
Kinofilm

Sjukepleiaren Jan (Johnsen) bur i Nuuk på Grønland i 1999 med kona Lærke (August) og to born. Danske Jan freistar passe inn i grønlandske miljø. Han verkar open og grei, men noko skurrar med utruskap og rus. Når han snik i medisinskapet på jobben, ligg noko av forklaringa i motviljen han har mot å opne breva frå den kreftsjuke faren.

Tvisynet

Kim Leine har skrive manus til filmatiseringa av den sjølvbiografiske romanen hans. Kim er no Jan. Han er ikkje eit enkelt offer hjå den skarpe og talentrike regissøren Isabella Eklöf. Både her og i debuten Holiday (2018) vinglar komplekse hovudfigurar mellom rovdyr og folk som fortener meir enn antihelten vår gjev. Jan har traume frå overgrep i ungdomen. Vakne grønlandske kvinner poengterer at det ikkje gjev frikort. Fleire ber smerte. Jan famlar. At filmen ber blikket hans, skapar skjør sympati.

Norske Emil Johnsen ber hovudrolla glitrande med mild og stundom sår framtoning som naiv innflyttar som stolt stotrar sine grønlandske gloser. Svenske Asta August treffer perfekt med si tolking av raust undrande Lærke. Blant fleire solide biroller skil to seg ut. Berda Larsen er sterk som den tøffe og direkte Karina, som ikkje lèt seg tulle med av ein sjølvmedlidande danske. Connie Kristoffersen er forvitneleg som trygg kollega.

Kalak (forfilm)

Klartenkt

Grønland er samansett skildra. Vi får flotte scener av ulike miljø i Nuuk og aust i Kulusuk, anten familiestunder eller festlege lag på lokalet. Det er fullt av flotte fjes. Eklöf er utanfrå, men syner omhug for folka ho har fått møte på filminnspelinga, sjølv om ho ikkje vik frå sosiale problem. Handhalde kamera gjev ei direkte, dels dokumentarisk stemning i skildringar av sosiale lag. Den særs grovkorna biletkvaliteten bidreg til å plassere oss drygt tjue år tilbake. Stilen passar. Han bryt heilt med det reine, glatte uttrykket i stabile tablå frå tyrkiske Syden i Holiday.

Ord frå faren vitnar om ein sjølvtilfreds levemann som omtalar overgrepa sine som seksuell frigjering. Når han skriv om Grønland med ord som «oppdagingar» og «verdas ende», gjev det ein klang av overgrep frå kolonimakta Danmark. Eklöf skapar elegant assosiasjonar mellom ulike overgrep.

Tittelen er eit grønlandsk omgrep som etter høvet kan brukast som bra eller dårleg. Det passar godt på Jan. Når det gjeld sjølve filmen, er nemninga kalak heilt klart positivt ladd, takk vere ein av dei verkeleg framstormande skandinaviske regissørane.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Arvesynda

Balansekunstnaren Isabella Eklöf har laga solid film av debutromanen til Kim Leine.

Drama

Regi: Isabella Eklöf

Kalak

Med: Emil Johnsen, Asta August, Berda Larsen, Connie Kristoffersen
Kinofilm

Sjukepleiaren Jan (Johnsen) bur i Nuuk på Grønland i 1999 med kona Lærke (August) og to born. Danske Jan freistar passe inn i grønlandske miljø. Han verkar open og grei, men noko skurrar med utruskap og rus. Når han snik i medisinskapet på jobben, ligg noko av forklaringa i motviljen han har mot å opne breva frå den kreftsjuke faren.

Tvisynet

Kim Leine har skrive manus til filmatiseringa av den sjølvbiografiske romanen hans. Kim er no Jan. Han er ikkje eit enkelt offer hjå den skarpe og talentrike regissøren Isabella Eklöf. Både her og i debuten Holiday (2018) vinglar komplekse hovudfigurar mellom rovdyr og folk som fortener meir enn antihelten vår gjev. Jan har traume frå overgrep i ungdomen. Vakne grønlandske kvinner poengterer at det ikkje gjev frikort. Fleire ber smerte. Jan famlar. At filmen ber blikket hans, skapar skjør sympati.

Norske Emil Johnsen ber hovudrolla glitrande med mild og stundom sår framtoning som naiv innflyttar som stolt stotrar sine grønlandske gloser. Svenske Asta August treffer perfekt med si tolking av raust undrande Lærke. Blant fleire solide biroller skil to seg ut. Berda Larsen er sterk som den tøffe og direkte Karina, som ikkje lèt seg tulle med av ein sjølvmedlidande danske. Connie Kristoffersen er forvitneleg som trygg kollega.

Kalak (forfilm)

Klartenkt

Grønland er samansett skildra. Vi får flotte scener av ulike miljø i Nuuk og aust i Kulusuk, anten familiestunder eller festlege lag på lokalet. Det er fullt av flotte fjes. Eklöf er utanfrå, men syner omhug for folka ho har fått møte på filminnspelinga, sjølv om ho ikkje vik frå sosiale problem. Handhalde kamera gjev ei direkte, dels dokumentarisk stemning i skildringar av sosiale lag. Den særs grovkorna biletkvaliteten bidreg til å plassere oss drygt tjue år tilbake. Stilen passar. Han bryt heilt med det reine, glatte uttrykket i stabile tablå frå tyrkiske Syden i Holiday.

Ord frå faren vitnar om ein sjølvtilfreds levemann som omtalar overgrepa sine som seksuell frigjering. Når han skriv om Grønland med ord som «oppdagingar» og «verdas ende», gjev det ein klang av overgrep frå kolonimakta Danmark. Eklöf skapar elegant assosiasjonar mellom ulike overgrep.

Tittelen er eit grønlandsk omgrep som etter høvet kan brukast som bra eller dårleg. Det passar godt på Jan. Når det gjeld sjølve filmen, er nemninga kalak heilt klart positivt ladd, takk vere ein av dei verkeleg framstormande skandinaviske regissørane.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis