KI-krig og fred
Det gjer godt å sjå visuelt storslagen science fiction frå USA utanfor dei kjende seriekonsepta.
John David Washington som den tidlegare spesialagenten Joshua og Madeleine Yuna Voyles som Alphie.
20th Century Studios
Sci-fi / thriller / action / drama
Regi: Gareth Edwards
The Creator
Med: John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Allison Janney, Gemma Chan
Kinofilm
Etter ein atomeksplosjon i Los Angeles har USA i 2065 forbode kunstig intelligens. I staten Det nye Asia, som strekker seg frå Nepal til Thailandbukta, lever derimot såkalla simulantar og folk side om side, medan USA jaktar den nær myteomspunne KI-nestoren Nimrata, som står bak dei avanserte menneskeliknande robotane.
Joshua (Washington) er ein elitesoldat som mistar den gravide kona og kjelda si (Chan) på hemmeleg oppdrag hjå fienden. Når oberst Howell (Janney) tek han med på nytt tokt for å finne eit kunstig intelligent våpen, finn Joshua simulanten Alphie (Voyles), som kanskje er sjølve nøkkelen. Dei to blir ein duo på flukt frå dei fleste.
Elegant estetikk
Tonen i bileta er stoffleg og mjuk. Det gamle og det nye står godt saman. Metallisk Robocop-estetikk, betong og maskiner glir inn i frodige strøk filma i Thailand med grøne knausar og vassbøflar. Produksjonsdesignen er framifrå.
Filmskaparen Gareth Edwards var sist å sjå som regissør av Star Wars-kapittelet Rogue One: A Star Wars Story. Eit sentralt element her er Nomade, ei blanding av eit dronebombefly og Dødsstjerna frå Star Wars i USAs teneste. Han har jamvel med ein kamikazevariant av R2D2.
Tankane går like mykje til Vietnamkrigen i Edwards’ The Creator. Edwards har nemnt Apokalypse nå! som inspirasjonskjelde. Det ser ein. Joshua og Alphie ferdast i usikkert søraustasiatisk landskap. Kven som er på den rette sida, er ikkje lett å seie. Lokale sivile er som vanleg offer i krig.
Vekslande nivå
Kan kunstig intelligens vere verre enn menneskeætta? Vi anar kjapt at ein tale om det gode mot det vonde i starten er ei grov forenkling. Det forstår til og med ein teknologiskeptisk filmmeldar. The Creator står ikkje på same side som til dømes Terminator-filmane, med frykt for at maskinene skal ta over. Krigsretorikk og fiendebilete er kanskje den største trusselen. Gråsonene er godt formidla.
John David Washington har vist skarpe takter som skodespelar med lun framtoning i storfilmar som Tenet og BlacKkKlansman. Han og dyktige, unge Madeleine Yuna Voyles har ein god dynamikk. Dialogen er diverre no og då dårleg skriven, spesielt når linene blir leverte av perifere soldatar. I overkant kjende frasar går igjen, knytte til militærspråk som er fast inventar i krigsfilmar, men òg i romantiske delar. Kjensletunge scener med heile makta til komponist Hans Zimmer bak seg, kan bli litt mykje. Heldigvis kjem ein velplassert snutt av Radiohead og fleire rundar forfriskande malaysisk pop. For ikkje å snakke om artige innslag med dyr som har uventa roller i kampscener.
I den endelause straumen av storfilmar frå USA som går inn i kjende konsept, er det roande å sjå at det framleis finst folk som skriv originale manus, lausrivne frå dei dominerande universa. Gareth Edwards treffer med tematikken. Han vaklar litt i praten, men har skapt eit visuelt uttrykk som i all i prakt kler kinolerretet så det monar. Då blir det kjekk underhaldning.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sci-fi / thriller / action / drama
Regi: Gareth Edwards
The Creator
Med: John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Allison Janney, Gemma Chan
Kinofilm
Etter ein atomeksplosjon i Los Angeles har USA i 2065 forbode kunstig intelligens. I staten Det nye Asia, som strekker seg frå Nepal til Thailandbukta, lever derimot såkalla simulantar og folk side om side, medan USA jaktar den nær myteomspunne KI-nestoren Nimrata, som står bak dei avanserte menneskeliknande robotane.
Joshua (Washington) er ein elitesoldat som mistar den gravide kona og kjelda si (Chan) på hemmeleg oppdrag hjå fienden. Når oberst Howell (Janney) tek han med på nytt tokt for å finne eit kunstig intelligent våpen, finn Joshua simulanten Alphie (Voyles), som kanskje er sjølve nøkkelen. Dei to blir ein duo på flukt frå dei fleste.
Elegant estetikk
Tonen i bileta er stoffleg og mjuk. Det gamle og det nye står godt saman. Metallisk Robocop-estetikk, betong og maskiner glir inn i frodige strøk filma i Thailand med grøne knausar og vassbøflar. Produksjonsdesignen er framifrå.
Filmskaparen Gareth Edwards var sist å sjå som regissør av Star Wars-kapittelet Rogue One: A Star Wars Story. Eit sentralt element her er Nomade, ei blanding av eit dronebombefly og Dødsstjerna frå Star Wars i USAs teneste. Han har jamvel med ein kamikazevariant av R2D2.
Tankane går like mykje til Vietnamkrigen i Edwards’ The Creator. Edwards har nemnt Apokalypse nå! som inspirasjonskjelde. Det ser ein. Joshua og Alphie ferdast i usikkert søraustasiatisk landskap. Kven som er på den rette sida, er ikkje lett å seie. Lokale sivile er som vanleg offer i krig.
Vekslande nivå
Kan kunstig intelligens vere verre enn menneskeætta? Vi anar kjapt at ein tale om det gode mot det vonde i starten er ei grov forenkling. Det forstår til og med ein teknologiskeptisk filmmeldar. The Creator står ikkje på same side som til dømes Terminator-filmane, med frykt for at maskinene skal ta over. Krigsretorikk og fiendebilete er kanskje den største trusselen. Gråsonene er godt formidla.
John David Washington har vist skarpe takter som skodespelar med lun framtoning i storfilmar som Tenet og BlacKkKlansman. Han og dyktige, unge Madeleine Yuna Voyles har ein god dynamikk. Dialogen er diverre no og då dårleg skriven, spesielt når linene blir leverte av perifere soldatar. I overkant kjende frasar går igjen, knytte til militærspråk som er fast inventar i krigsfilmar, men òg i romantiske delar. Kjensletunge scener med heile makta til komponist Hans Zimmer bak seg, kan bli litt mykje. Heldigvis kjem ein velplassert snutt av Radiohead og fleire rundar forfriskande malaysisk pop. For ikkje å snakke om artige innslag med dyr som har uventa roller i kampscener.
I den endelause straumen av storfilmar frå USA som går inn i kjende konsept, er det roande å sjå at det framleis finst folk som skriv originale manus, lausrivne frå dei dominerande universa. Gareth Edwards treffer med tematikken. Han vaklar litt i praten, men har skapt eit visuelt uttrykk som i all i prakt kler kinolerretet så det monar. Då blir det kjekk underhaldning.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Produksjonsdesignen er framifrå.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?