Kven, kva, kvifor
Fritt fall er ein av dei filmane du ikkje legg frå deg så snart du har forlate kinosalen.
Samuel, Sandra og den elleve år gamle son deira har budd avsides i fjella det siste året, før faren døyr i eit fall.
Foto: Another World Entertainment
Drama
Regi: Justine Triet
Fritt fall (orig.tittel: Anatomie d’une chute)
Med: Sandra Hüller, Milo Machado Graner, Swann Arlaud
Kinofilm
Etter ein tur med hunden finn den unge sonen, Daniel (Graner), faren omkommen tilsynelatande etter eit fall frå det høge sveitserhuset deira i Alpane. Kan det ha vore mora Sandra (Hüller) som dytta han? Kva vil forsvarsadvokat Vincent (Arlaud) koma opp med, og kva vil rettssaka konkludera med? Og vil konklusjonen nødvendigvis vera svaret på gåta?
Språking
Sjølv om det introduksjonsvis kan høyrast ut som ein krim, og sjølv om det på overflata også kan skildrast som eit rettsdrama, så er Fritt fall meir vanskeleg å definera så lettvint som nokon av desse. Filmen er til dømes fri for klassiske krimgrep som lada musikk og rask klypping, sjølv om ingenting av den grunn verkar tilfeldig.
Den naturlege framdrifta gjer at det kjennest som å vera vitne til eit forløp som det kanskje kunne fortona seg for «vanlege folk», noko som sjølvsagt er tilfellet i dei fleste tilfella. For korleis ser eigentleg ein kriminell ut når det er snakk om ein mogleg familietragedie som her?
For å gje dette tvisynet ansikt kunne regissøren knapt valt ein betre skodespelar enn Sandra Hüller. Eg kjenner ho best frå den fabelaktige Min pappa Toni Erdmann (2016), og ho er neppe teken ut tilfeldig. Berre at dei brukar språkforvirringa som kjem med å la ein tysk skodespelar spela i ein fransk film der ho for det meste snakkar engelsk – nemnde eg at ingenting er tilfeldig her?
Skulding
Sonen Daniel har nedsett synsfunksjon etter ei ulukke – kven kan skuldast for ulukka? Er det eit motiv at faren, altså den no omkomne ektemannen til mor Sandra, var skuldig? Og kva er forhistoria til Sandra og advokaten eigentleg? Sjølv om Fritt fall ikkje framstår som ein film med open slutt, så er i grunnen heile filmen open frå ende til annan – og langt inn i framtida.
Sjølv om Daniel berre er ein slags bifigur, vert det klarare og klarare at dette barnet har mykje på sine smale skuldrer. Og for ein skodespelar (og pianospelar) unge Milo Machado Graner er! Det er i sanning ein skodespelarfilm, Fritt fall, inkludert hunden, som til tider er så overtydande at ein kan lura på om han faktisk er ein skodespelar. Og: Eg et hatten til næraste person som går med hatt, viss ikkje Sandra Hüller vinn minst éin Oscar i år, anten for denne eller for The Zone of Interest, som har premiere seinare denne månaden.
Tru og vita
Kjem det noka løysing på denne krimgåta i Fritt fall? I den grad filmen har så mange retningar, har han iallfall konklusjon på éi av dei. Eg kan ikkje anna enn å vera litt kryptisk her. Men eg vil på det sterkaste tilrå ein kinotur, og finn gjerne nokon å diskutera filmen med.
To og ein halv time er i drygaste laget langt, men verdt det uansett. Dette er ein av dei filmane som heng i deg lenge etter du har sett han. «Å tru er å bestemma seg for noko», seier advokatvenen på eit tidspunkt. Det same kan seiast om rettssaker, kanskje særleg ei slik som den som er skildra i Fritt fall.
Eg merkar at eg framleis vinglar, fleire dagar etter at eg såg filmen: Kva og kven skal eg tru på? Det eg ikkje vinglar på, er at dette er botnsolid filmskaping, aldeles imponerande stødig regi og klipp og skodespel av ypparste klasse.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Justine Triet
Fritt fall (orig.tittel: Anatomie d’une chute)
Med: Sandra Hüller, Milo Machado Graner, Swann Arlaud
Kinofilm
Etter ein tur med hunden finn den unge sonen, Daniel (Graner), faren omkommen tilsynelatande etter eit fall frå det høge sveitserhuset deira i Alpane. Kan det ha vore mora Sandra (Hüller) som dytta han? Kva vil forsvarsadvokat Vincent (Arlaud) koma opp med, og kva vil rettssaka konkludera med? Og vil konklusjonen nødvendigvis vera svaret på gåta?
Språking
Sjølv om det introduksjonsvis kan høyrast ut som ein krim, og sjølv om det på overflata også kan skildrast som eit rettsdrama, så er Fritt fall meir vanskeleg å definera så lettvint som nokon av desse. Filmen er til dømes fri for klassiske krimgrep som lada musikk og rask klypping, sjølv om ingenting av den grunn verkar tilfeldig.
Den naturlege framdrifta gjer at det kjennest som å vera vitne til eit forløp som det kanskje kunne fortona seg for «vanlege folk», noko som sjølvsagt er tilfellet i dei fleste tilfella. For korleis ser eigentleg ein kriminell ut når det er snakk om ein mogleg familietragedie som her?
For å gje dette tvisynet ansikt kunne regissøren knapt valt ein betre skodespelar enn Sandra Hüller. Eg kjenner ho best frå den fabelaktige Min pappa Toni Erdmann (2016), og ho er neppe teken ut tilfeldig. Berre at dei brukar språkforvirringa som kjem med å la ein tysk skodespelar spela i ein fransk film der ho for det meste snakkar engelsk – nemnde eg at ingenting er tilfeldig her?
Skulding
Sonen Daniel har nedsett synsfunksjon etter ei ulukke – kven kan skuldast for ulukka? Er det eit motiv at faren, altså den no omkomne ektemannen til mor Sandra, var skuldig? Og kva er forhistoria til Sandra og advokaten eigentleg? Sjølv om Fritt fall ikkje framstår som ein film med open slutt, så er i grunnen heile filmen open frå ende til annan – og langt inn i framtida.
Sjølv om Daniel berre er ein slags bifigur, vert det klarare og klarare at dette barnet har mykje på sine smale skuldrer. Og for ein skodespelar (og pianospelar) unge Milo Machado Graner er! Det er i sanning ein skodespelarfilm, Fritt fall, inkludert hunden, som til tider er så overtydande at ein kan lura på om han faktisk er ein skodespelar. Og: Eg et hatten til næraste person som går med hatt, viss ikkje Sandra Hüller vinn minst éin Oscar i år, anten for denne eller for The Zone of Interest, som har premiere seinare denne månaden.
Tru og vita
Kjem det noka løysing på denne krimgåta i Fritt fall? I den grad filmen har så mange retningar, har han iallfall konklusjon på éi av dei. Eg kan ikkje anna enn å vera litt kryptisk her. Men eg vil på det sterkaste tilrå ein kinotur, og finn gjerne nokon å diskutera filmen med.
To og ein halv time er i drygaste laget langt, men verdt det uansett. Dette er ein av dei filmane som heng i deg lenge etter du har sett han. «Å tru er å bestemma seg for noko», seier advokatvenen på eit tidspunkt. Det same kan seiast om rettssaker, kanskje særleg ei slik som den som er skildra i Fritt fall.
Eg merkar at eg framleis vinglar, fleire dagar etter at eg såg filmen: Kva og kven skal eg tru på? Det eg ikkje vinglar på, er at dette er botnsolid filmskaping, aldeles imponerande stødig regi og klipp og skodespel av ypparste klasse.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.