Lebensraum under pergolaen
Av og til er det naudsynt å bruka orda «sterk» og «skakande».
Kommandant Rudolf Höss og kona Hedwig strevar etter å byggje opp eit draumeliv for seg og familien i ein villa med stor hage, og konsentrasjonsleiren Auschwitz som næraste nabo.
Foto: A24 / Access Entertainment / FILM4
Drama
Regi: Jonathan Glazer
The Zone of Interest
Med: Christian Friedel, Sandra Hüller, Freya Kreutzkam
Kinofilm
Frå 1940 til 1943 var Rudolf Höss (Friedel) tilsett som kommandant i konsentrasjonsleiren Auschwitz, der han hadde hovudansvaret for utrydding av jødar. Han og kona Hedwig (Hüller) og fem ungar bur i ein flott villa med tenestefolk, vegg i vegg med leiren. Der går dagane sin vande gang, sjølv om dei har utfordringar som familiar flest. Huff.
Sjølvpisk
Regissør Jonathan Glazer spyr ikkje ut filmar, og når han omsider kjem med ein ny, er det ikkje lett å føreseia kva stil og tema han tek for seg. Engelskmannen stod for ein av mine favorittar på tidleg 2000-tal, gangsterfilmen Sexy Beast (2000), og eg såg nyleg Under the skin (2013) – ein slags alienthriller av overnaturleg karakter, så ulik den før nemnde at eg aldri ville gjetta det var same opphavsperson.
Og så kjem altså dette rolege, historiske dramaet, basert på ei historie av Martin Amis, rett nok med gjenkjennelege grafiske og musikalske grep. Under the skin var tydeleg ein metafor for framandgjering og utanforskap, på same måte som The Zone of Interest tydeleg symboliserer kva menneska er villige til å sjå gjennom fingrane med. Filmen baserer seg på historiske personar, men handlar det ikkje eigentleg om oss sjølve? Det vrir seg i magen av tanken.
«Går det an å få ein knyttneve i magen i sakte film?»
Kvardagsnazisten
Også nazistane var gode foreldre, eller tenkte at det var slitsamt å flytta heim når ein hadde slått seg ned ein plass, eller følte frustrasjon over å skifta jobb når dei meistra den dei hadde.
Psykopatar i barndomen plagar gjerne dyr, men Hitler elska hunden sin, også Rudolf i filmen elskar dyr. Det er liksom noko forsonande i at ein er glad i dyr, då har ein utvikla empati. Kva skjer når menneske blir rekna som mindre viktige enn dyr? Dehumanisering er kanskje det farlegaste eit menneske kan stå overfor. Når Rudolf forhandlar om krematorieomnar, blir kroppane omtala som «ladningar», det heile dreiar seg om betre yting og effektivisering.
Og kva gjer mor og kona Hedwig oppi alt dette? Ho ordnar i huset, kommanderer tenestefolka rundt og kosar seg i hagen som ho sjølv har planlagt. I bakgrunnen høyrest geværskot og skrik, akkurat lågt nok til å ikkje forstyrra idyllen.
Banial
Er The Zone of Interest genial eller banal? Du skal vera god for å ikkje tenka på Arnulf Øverland sine ord om å ikkje tola så inderleg vel. Det handlar nok ikkje om 1-prosenten i verda, dei som er så rike at dei kan kjøpa seg vekk frå alle suter og sorger, sjølv om eg helst vil at det er dei regissør Glazer meiner.
Og særleg Sandra Hüller i rolla som Hedwig balanserer godt det smålege og likevel forståelege i det å ha kome frå små kår til endeleg å få ein del av kaka, kor langt inne det sit å skulla gje det frå seg.
Går det an å få ein knyttneve i magen i sakte film? Det blir ikkje trykt på dei store kjenslemessige knappane, lydsporet får ikkje tårene til å strøyma – det er heilskapen og det ekkelt menneskelege som skakar mest. Eg kan jo håpa på at det kjem ei røys briljante filmar i 2024, men det vil overraska meg om dei kjem til å vippa The Zone of Interest ut av topp ti-lista, for å seia det slik. For ein film!
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Jonathan Glazer
The Zone of Interest
Med: Christian Friedel, Sandra Hüller, Freya Kreutzkam
Kinofilm
Frå 1940 til 1943 var Rudolf Höss (Friedel) tilsett som kommandant i konsentrasjonsleiren Auschwitz, der han hadde hovudansvaret for utrydding av jødar. Han og kona Hedwig (Hüller) og fem ungar bur i ein flott villa med tenestefolk, vegg i vegg med leiren. Der går dagane sin vande gang, sjølv om dei har utfordringar som familiar flest. Huff.
Sjølvpisk
Regissør Jonathan Glazer spyr ikkje ut filmar, og når han omsider kjem med ein ny, er det ikkje lett å føreseia kva stil og tema han tek for seg. Engelskmannen stod for ein av mine favorittar på tidleg 2000-tal, gangsterfilmen Sexy Beast (2000), og eg såg nyleg Under the skin (2013) – ein slags alienthriller av overnaturleg karakter, så ulik den før nemnde at eg aldri ville gjetta det var same opphavsperson.
Og så kjem altså dette rolege, historiske dramaet, basert på ei historie av Martin Amis, rett nok med gjenkjennelege grafiske og musikalske grep. Under the skin var tydeleg ein metafor for framandgjering og utanforskap, på same måte som The Zone of Interest tydeleg symboliserer kva menneska er villige til å sjå gjennom fingrane med. Filmen baserer seg på historiske personar, men handlar det ikkje eigentleg om oss sjølve? Det vrir seg i magen av tanken.
«Går det an å få ein knyttneve i magen i sakte film?»
Kvardagsnazisten
Også nazistane var gode foreldre, eller tenkte at det var slitsamt å flytta heim når ein hadde slått seg ned ein plass, eller følte frustrasjon over å skifta jobb når dei meistra den dei hadde.
Psykopatar i barndomen plagar gjerne dyr, men Hitler elska hunden sin, også Rudolf i filmen elskar dyr. Det er liksom noko forsonande i at ein er glad i dyr, då har ein utvikla empati. Kva skjer når menneske blir rekna som mindre viktige enn dyr? Dehumanisering er kanskje det farlegaste eit menneske kan stå overfor. Når Rudolf forhandlar om krematorieomnar, blir kroppane omtala som «ladningar», det heile dreiar seg om betre yting og effektivisering.
Og kva gjer mor og kona Hedwig oppi alt dette? Ho ordnar i huset, kommanderer tenestefolka rundt og kosar seg i hagen som ho sjølv har planlagt. I bakgrunnen høyrest geværskot og skrik, akkurat lågt nok til å ikkje forstyrra idyllen.
Banial
Er The Zone of Interest genial eller banal? Du skal vera god for å ikkje tenka på Arnulf Øverland sine ord om å ikkje tola så inderleg vel. Det handlar nok ikkje om 1-prosenten i verda, dei som er så rike at dei kan kjøpa seg vekk frå alle suter og sorger, sjølv om eg helst vil at det er dei regissør Glazer meiner.
Og særleg Sandra Hüller i rolla som Hedwig balanserer godt det smålege og likevel forståelege i det å ha kome frå små kår til endeleg å få ein del av kaka, kor langt inne det sit å skulla gje det frå seg.
Går det an å få ein knyttneve i magen i sakte film? Det blir ikkje trykt på dei store kjenslemessige knappane, lydsporet får ikkje tårene til å strøyma – det er heilskapen og det ekkelt menneskelege som skakar mest. Eg kan jo håpa på at det kjem ei røys briljante filmar i 2024, men det vil overraska meg om dei kjem til å vippa The Zone of Interest ut av topp ti-lista, for å seia det slik. For ein film!
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.