Leve filmen!
CANNES: Den storslagne feiringa av film i Cannes byr på nye og gamle filmfolk av høg rang og rik breidde.
Onsdag låg Pedro Almodóvar (nr. 4 f.v.) best an på kritikarbarometeret i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Med seg på biletet har han Leonardo Sbaraglia (t.v.), Asier Etxeandia, Penelope Cruz, Antonio Banderas og Nora Navas.
Foto: Jean-Paul Pelissier / Reuters / NTB scanpix
Festival de Cannes
Cannes 14.–25. mai
I skrivande stund leiar ringreven Pedro Almodóvar kritikarbarometeret for hovudkonkurransen i Cannes. Etter den dørgande keisame Julieta har spanjolen laga ein meir personleg film enn nokon gong i Dolor y gloria (Smerte og ære). Antonio Banderas gjer ei solid rolle som filmskapar med helseproblem og historier som minner om regissøren sjølv. Heldigvis er filmen smart og mindre irriterande enn sjølvsentrerte metafilmar kan bli. Likevel har han ikkje laga den finaste spanske filmen på festivalen. Det har galisiske Oliver Laxe gjort med O que arde (Det som brenn), ei hylling til naturen med nydelege og brutale bilete frå Galicia. Han vann sist Kritikarveka med magiske Mimosas frå Marokko.
Arvingar
Brasilianske Kleber Mendonça Filho hadde òg suksess sist i Cannes med herlege Aquarius. Hans Bucarau blandar western og science fiction på ein måte som er heilt tydeleg inspirert av filmbølgja cinema novo og rebelske kolonimaktkritiske filmar under sist diktatur, av typen Como Era Gostoso o Meu Francês (Så godt franskmannen min smakte) av Nelson Pereira dos Santos. Bucarau har klare referansar til historiske opprør i Brasil og er eit stilsikkert rop om motstand i dag. Kinesiske Diao Yinan kjenner òg si filmhistorie. Hans Nan fang che zhan de ju hui (Den ville gåsesjøen) er ein film noir med fleire utrulege scener, som kollektive mopedran og masseslagsmål med neonfarga joggesko, samtidig som skuggar hintar til M av Friz Lang.
Ein spennande nykommar er Mati Diop, som blir presentert som første svarte kvinne i hovudkonkurransen. I senegalesiske Atlantique skildrar ho dårlege arbeidsforhold, djinnar, emigrasjon og feminint fellesskap i Dakar, alt pakka inn i eit stødig og fantasifullt filmspråk som viser at ho har sett den senegalesiske klassikaren Touki Bouki av onkelen Djibril Diop Mambety.
Nye stemmer
Ein annan strålande debutant frå Afrika er algeriske Mounia Meddour. Hennar Papicha er ei steikje sterk historie om unge kvinner som kolliderer med stadig meir radikale islamistar under valden i nittiåra. Sjarm og hjarte tyt ut av lerretet. Det same kan ein i aller høgaste grad seie om And Then We Danced, den georgiske filmen svenske Levan Akin har laga om forelsking mellom gutar i machomiljøet for tradisjonell georgisk dans. Heldigvis kjem filmen på kino. Dit kjem òg islandske Hvítur, hvítur dagur (Kvit, kvit dag). Hlynur Pálmason tar opp stafettpinnen i Kritikarveka med bravur etter Kvinne på krigsstien frå i fjor. Få nye stemmer kjem så langt. Djerve debutantar som peruanske Melina León (Canción sin nombre (Song utan namn)) og kostarikanske Sofía Quirós Ubeda (Ceniza negra (Svart oske)) viser stort talent og kompromisslause formgrep i viktige forteljingar. Katalanske Albert Serra sa for nokre år sidan at vi lever i ei av dei beste tidene for film, men at ein som regel må sjå dei på festival. Då er det eit privilegium å ta del i store festar for film. Cannes og filmkunsten lever.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor ved Institutt for framandspråk ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Festival de Cannes
Cannes 14.–25. mai
I skrivande stund leiar ringreven Pedro Almodóvar kritikarbarometeret for hovudkonkurransen i Cannes. Etter den dørgande keisame Julieta har spanjolen laga ein meir personleg film enn nokon gong i Dolor y gloria (Smerte og ære). Antonio Banderas gjer ei solid rolle som filmskapar med helseproblem og historier som minner om regissøren sjølv. Heldigvis er filmen smart og mindre irriterande enn sjølvsentrerte metafilmar kan bli. Likevel har han ikkje laga den finaste spanske filmen på festivalen. Det har galisiske Oliver Laxe gjort med O que arde (Det som brenn), ei hylling til naturen med nydelege og brutale bilete frå Galicia. Han vann sist Kritikarveka med magiske Mimosas frå Marokko.
Arvingar
Brasilianske Kleber Mendonça Filho hadde òg suksess sist i Cannes med herlege Aquarius. Hans Bucarau blandar western og science fiction på ein måte som er heilt tydeleg inspirert av filmbølgja cinema novo og rebelske kolonimaktkritiske filmar under sist diktatur, av typen Como Era Gostoso o Meu Francês (Så godt franskmannen min smakte) av Nelson Pereira dos Santos. Bucarau har klare referansar til historiske opprør i Brasil og er eit stilsikkert rop om motstand i dag. Kinesiske Diao Yinan kjenner òg si filmhistorie. Hans Nan fang che zhan de ju hui (Den ville gåsesjøen) er ein film noir med fleire utrulege scener, som kollektive mopedran og masseslagsmål med neonfarga joggesko, samtidig som skuggar hintar til M av Friz Lang.
Ein spennande nykommar er Mati Diop, som blir presentert som første svarte kvinne i hovudkonkurransen. I senegalesiske Atlantique skildrar ho dårlege arbeidsforhold, djinnar, emigrasjon og feminint fellesskap i Dakar, alt pakka inn i eit stødig og fantasifullt filmspråk som viser at ho har sett den senegalesiske klassikaren Touki Bouki av onkelen Djibril Diop Mambety.
Nye stemmer
Ein annan strålande debutant frå Afrika er algeriske Mounia Meddour. Hennar Papicha er ei steikje sterk historie om unge kvinner som kolliderer med stadig meir radikale islamistar under valden i nittiåra. Sjarm og hjarte tyt ut av lerretet. Det same kan ein i aller høgaste grad seie om And Then We Danced, den georgiske filmen svenske Levan Akin har laga om forelsking mellom gutar i machomiljøet for tradisjonell georgisk dans. Heldigvis kjem filmen på kino. Dit kjem òg islandske Hvítur, hvítur dagur (Kvit, kvit dag). Hlynur Pálmason tar opp stafettpinnen i Kritikarveka med bravur etter Kvinne på krigsstien frå i fjor. Få nye stemmer kjem så langt. Djerve debutantar som peruanske Melina León (Canción sin nombre (Song utan namn)) og kostarikanske Sofía Quirós Ubeda (Ceniza negra (Svart oske)) viser stort talent og kompromisslause formgrep i viktige forteljingar. Katalanske Albert Serra sa for nokre år sidan at vi lever i ei av dei beste tidene for film, men at ein som regel må sjå dei på festival. Då er det eit privilegium å ta del i store festar for film. Cannes og filmkunsten lever.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor ved Institutt for framandspråk ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Ein spennande nykommar er Mati Diop, som blir presentert som første svarte kvinne i hovudkonkurransen.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.