Mare nostrum
Matteo Garrone tyr til klassisk epos for å skildre den store reisa frå Senegal til Italia.
Seydou Sarr spelar hovudrolla i filmen om to søskenbarn som forlèt Dakar med Europa som mål.
Foto: Greta de Lazzaris / AS Fidalgo
Drama
Regi: Matteo
Garrone
Io capitano
Med: Seydou Sarr, Moustapha Fall, Issaka Sawagodo
Kinofilm
Sekstenåringen Seydou (Sarr) bur med systrene og mora i Dakar i Senegal. Han lir inga naud. Saman med fetteren Moussa (Fall) arbeider han om dagen og spelar musikk om kvelden. Dei to har ein draum om å bli stjerner i Europa. Mot viljen til mora stikk dei av. Ingen skal seie at dei ikkje blei åtvara.
Reiserutene
Turen har mange kjende delar. Falske pass, korrupte politifolk, omsynslause menneskesmuglarar, væpna bandar, lik i sanddyner, språkforvirring, rettsløyse. På veg til Italia lyt ein krysse Sahara gjennom Mali og Niger til Libya. Etter at vi bomba landet, er det inga overrasking at tortur og slaveri er med i Io capitano. Det seier sitt når nokon i Tripoli seier: «Dei tar ikkje inn svarte på sjukehuset.»
Regissør Matteo Garrone går grundig til verks. Utanom eit par fint komponerte draumescener dominerer dramatisk realisme. Mange filmar har skildra skakande historier i same sjanger. Draumane hjå Mati Diop i poetiske Atlantique (2019) frå Senegal er meir original. Landsmannen Moussa Touré skildra sjøvegen til Kanariøyane stramt i La Pirogue (2012).
I italiensk film ligg rastlaust glitrande Mediterranea (2015) av Jonas Carpignano tettast på, men med mest handling i Italia. Garrone går for eit etapperitt om heile reisa, med fleire fasettar. Tonane til Andrea Farri set rytmen i tradisjonen etter tuaregrockarane i Tinariwen. Ifølge Farri er filmen dels Pinocchio, dels Odysseen. Det er ikkje feil. Den episke reisa til vårt Schengen-hav er ein odyssé. Hindera kjem, det eine etter det andre. Verda vekslar mellom vondske og samhald.
Io Capitano (forfilm)
Gutar og menn
Seydou Sarr spelar hovudrolla med ope, naivt og barnleg uttrykk. Det verkar som om han veks i rolla, slik figuren hans veks av sterke erfaringar. Ein gut kan bli til ein redningsmann. Ungdommen vann prisen for beste unge skodespelar på filmfestivalen i Venezia. Garrone vann Sølvløva for regi og blei nominert til Oscar for beste internasjonale film. Han har stødig hand på ei klassisk historie som famnar breitt, og får fram lagnaden til folk som ofte er gøymde i statistikkar og strategiar om å halde folk att på andre sida av havet.
Garrone imponerte med brutal realisme i Gomorrah (2008), underheldt med vill fantasi i Tale of Tales (2015) og slo til med grovkorna drama i Dogman (2018). Pinocchio (2019) var fantastisk. Io capitano er korkje den beste filmen til Garrone eller den beste filmen om migrasjon frå Vest-Afrika til Europa, men han er både god og vakker. Filmskaparen skapar sympati og forståing med tilgjengeleg og engasjerande stil. Ei klassisk middelhavsoppskrift er kanskje ikkje feil for eit stadig brennheitt tema.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Matteo
Garrone
Io capitano
Med: Seydou Sarr, Moustapha Fall, Issaka Sawagodo
Kinofilm
Sekstenåringen Seydou (Sarr) bur med systrene og mora i Dakar i Senegal. Han lir inga naud. Saman med fetteren Moussa (Fall) arbeider han om dagen og spelar musikk om kvelden. Dei to har ein draum om å bli stjerner i Europa. Mot viljen til mora stikk dei av. Ingen skal seie at dei ikkje blei åtvara.
Reiserutene
Turen har mange kjende delar. Falske pass, korrupte politifolk, omsynslause menneskesmuglarar, væpna bandar, lik i sanddyner, språkforvirring, rettsløyse. På veg til Italia lyt ein krysse Sahara gjennom Mali og Niger til Libya. Etter at vi bomba landet, er det inga overrasking at tortur og slaveri er med i Io capitano. Det seier sitt når nokon i Tripoli seier: «Dei tar ikkje inn svarte på sjukehuset.»
Regissør Matteo Garrone går grundig til verks. Utanom eit par fint komponerte draumescener dominerer dramatisk realisme. Mange filmar har skildra skakande historier i same sjanger. Draumane hjå Mati Diop i poetiske Atlantique (2019) frå Senegal er meir original. Landsmannen Moussa Touré skildra sjøvegen til Kanariøyane stramt i La Pirogue (2012).
I italiensk film ligg rastlaust glitrande Mediterranea (2015) av Jonas Carpignano tettast på, men med mest handling i Italia. Garrone går for eit etapperitt om heile reisa, med fleire fasettar. Tonane til Andrea Farri set rytmen i tradisjonen etter tuaregrockarane i Tinariwen. Ifølge Farri er filmen dels Pinocchio, dels Odysseen. Det er ikkje feil. Den episke reisa til vårt Schengen-hav er ein odyssé. Hindera kjem, det eine etter det andre. Verda vekslar mellom vondske og samhald.
Io Capitano (forfilm)
Gutar og menn
Seydou Sarr spelar hovudrolla med ope, naivt og barnleg uttrykk. Det verkar som om han veks i rolla, slik figuren hans veks av sterke erfaringar. Ein gut kan bli til ein redningsmann. Ungdommen vann prisen for beste unge skodespelar på filmfestivalen i Venezia. Garrone vann Sølvløva for regi og blei nominert til Oscar for beste internasjonale film. Han har stødig hand på ei klassisk historie som famnar breitt, og får fram lagnaden til folk som ofte er gøymde i statistikkar og strategiar om å halde folk att på andre sida av havet.
Garrone imponerte med brutal realisme i Gomorrah (2008), underheldt med vill fantasi i Tale of Tales (2015) og slo til med grovkorna drama i Dogman (2018). Pinocchio (2019) var fantastisk. Io capitano er korkje den beste filmen til Garrone eller den beste filmen om migrasjon frå Vest-Afrika til Europa, men han er både god og vakker. Filmskaparen skapar sympati og forståing med tilgjengeleg og engasjerande stil. Ei klassisk middelhavsoppskrift er kanskje ikkje feil for eit stadig brennheitt tema.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Endre Ruset er poet og tidlegare kunstnarisk leiar ved Norsk litteraturfestival.
Foto: Heidi Furre
«Dikta til Endre Ruset er ridde av tap og sorg, og med hesten som sentralt motiv.»
Dette er ein bar, men er det ein sjokoladebar til laurdagskvelden eller ein proteinbar til treningsøkta?
Foto via Wikimedia Commons
«Det er høgt trykk på proteinbarfronten for tida.»
Teikning: May Linn Clement
«Det er ikkje for inkje me seier at noko 'dampar av erotikk' eller er 'dampande heitt'.»
Nye rekruttar til 24. mekaniserte brigade i dei ukrainske styrkane driv taktisk øving i Donetsk 14. oktober.
Foto: Ukrainsk forsvar
Ein ukrainsk-nordkoreansk krig på russisk territorium. Ingen forfattar av dystopisk fiksjon kunne ha klekt ut eit slikt scenario, skriv Andrej Kurkov.
Reinsdyr kan fint serverast utan purear, men med reine smakar. Her med brekkbønner, eg brukte grøne erter.
Foto via Wikimedia Commons