Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Muzak for fansen

Kvifor ta vekk nerdefaktoren frå Tolkien når det er akkurat det som har gjort han til ein av verdas mest lesne forfattarar?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
J.R.R. Tolkien gjekk på King Edward’s School, og brorskapet syner att i bøkene hans.

J.R.R. Tolkien gjekk på King Edward’s School, og brorskapet syner att i bøkene hans.

Foto: Twntieth Century Fox

J.R.R. Tolkien gjekk på King Edward’s School, og brorskapet syner att i bøkene hans.

J.R.R. Tolkien gjekk på King Edward’s School, og brorskapet syner att i bøkene hans.

Foto: Twntieth Century Fox

2592
20190614
2592
20190614

Biografisk drama

Regi: Dome Karukoski

Tolkien

Med: Nicholas Hoult, Lily Collins, Anthony Boyle

Med fyrste verdskrigen og ærverdige privatskular som bakteppe får me eit overflatisk blikk inn i oppveksten til J.R.R. Tolkien, mannen som skapte Ringenes herre og ei rekke andre fantasibøker.

Historia om

Eg skjønar at det er freistande å laga film om så prominente namn som Tolkien – berre tanken på at ein brøkdel av alle blodfans tek turen på kino for å sjå kven mannen bak meisterverka, må vera… inspirerande.

Så kvifor i alle dagar koma opp med eit så glattpolert produkt som dette? Goodbye Christopher Robin (2017) (om Ole Brumm-skapar A.A. Milne) har same gulfiltrerte, tannlause oppbygging. Det same gjeld Shadowlands (1993) om C.S. Lewis, mannen bak Narnia-bøkene.

Dei minner alle om ein annan bokserie eg hadde stor glede av i barndommen, nemleg «Historien om»-bøkene. Her vart livet til storleikar som Marie Curie, Benjamin Franklin og Jeanne d’Arc skildra. Målgruppa var vel 9–12 år, og dermed måtte me skånast for alt som lukta av sex, umoral og nyansar utover svart og kvitt. Av ein vaksenfilm forventar eg litt andre kriterium.

Muzak

Kameraderiet blant Tolkien og venene hans på King Edward’s School får meg til å tenka at det ikkje er rart verda er driven av menn. Så er også brorskapet i bøkene framtredande, og der kona og mora er viktige i livet til Tolkien, har dei berre funksjonar som opphøgde kjærleiksobjekt.

I fyrsteboka, Hobbiten, finn ein pronomenet she nemnt éin einaste gong – alvar, dvergar og til og med dyr vert konsekvent omtala som he (står det i Helene Uri si bok Hvem sa hva?). Kor avgjerande barndommen er for bøkene, er vanskeleg å sjå, utover at ungar ofte fantaserer om eldsprutande dragar.

Fantasien og språket vert til dels forklart, men nokon har tenkt at det nok er betre filmatisk å spela på oppvekstflosklar enn detaljerte eksempel på korleis Tolkien strukturerte alvespråket i ein av litteraturhistorias desidert største suksessar. Kva i alle verda fekk dei til å landa på denne avgjerda, når hovudmålgruppa tilhøyrer dei absolutte nerdane som mest sannsynleg ikkje kan få nok detaljar om akkurat dette? At han får jenta til slutt, høyrer meir heime i torsdagsfilmen på TVNorge. Det gjer i grunnen denne filmen òg. Det skulle jo knapt vera nødvendig.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Biografisk drama

Regi: Dome Karukoski

Tolkien

Med: Nicholas Hoult, Lily Collins, Anthony Boyle

Med fyrste verdskrigen og ærverdige privatskular som bakteppe får me eit overflatisk blikk inn i oppveksten til J.R.R. Tolkien, mannen som skapte Ringenes herre og ei rekke andre fantasibøker.

Historia om

Eg skjønar at det er freistande å laga film om så prominente namn som Tolkien – berre tanken på at ein brøkdel av alle blodfans tek turen på kino for å sjå kven mannen bak meisterverka, må vera… inspirerande.

Så kvifor i alle dagar koma opp med eit så glattpolert produkt som dette? Goodbye Christopher Robin (2017) (om Ole Brumm-skapar A.A. Milne) har same gulfiltrerte, tannlause oppbygging. Det same gjeld Shadowlands (1993) om C.S. Lewis, mannen bak Narnia-bøkene.

Dei minner alle om ein annan bokserie eg hadde stor glede av i barndommen, nemleg «Historien om»-bøkene. Her vart livet til storleikar som Marie Curie, Benjamin Franklin og Jeanne d’Arc skildra. Målgruppa var vel 9–12 år, og dermed måtte me skånast for alt som lukta av sex, umoral og nyansar utover svart og kvitt. Av ein vaksenfilm forventar eg litt andre kriterium.

Muzak

Kameraderiet blant Tolkien og venene hans på King Edward’s School får meg til å tenka at det ikkje er rart verda er driven av menn. Så er også brorskapet i bøkene framtredande, og der kona og mora er viktige i livet til Tolkien, har dei berre funksjonar som opphøgde kjærleiksobjekt.

I fyrsteboka, Hobbiten, finn ein pronomenet she nemnt éin einaste gong – alvar, dvergar og til og med dyr vert konsekvent omtala som he (står det i Helene Uri si bok Hvem sa hva?). Kor avgjerande barndommen er for bøkene, er vanskeleg å sjå, utover at ungar ofte fantaserer om eldsprutande dragar.

Fantasien og språket vert til dels forklart, men nokon har tenkt at det nok er betre filmatisk å spela på oppvekstflosklar enn detaljerte eksempel på korleis Tolkien strukturerte alvespråket i ein av litteraturhistorias desidert største suksessar. Kva i alle verda fekk dei til å landa på denne avgjerda, når hovudmålgruppa tilhøyrer dei absolutte nerdane som mest sannsynleg ikkje kan få nok detaljar om akkurat dette? At han får jenta til slutt, høyrer meir heime i torsdagsfilmen på TVNorge. Det gjer i grunnen denne filmen òg. Det skulle jo knapt vera nødvendig.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

At han får jenta til slutt, høyrer meir heime i torsdagsfilmen på TVNorge.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø
Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis