Norsk nostalgi
Filmen om nittitalet med Drillo som landslagstrenar er ei gullgruve av arkivmateriale.
Drillo feirar sigersmålet i Marseille i 1998 saman med Nils Johan Semb, Øyvind Leonhardsen og Jostein Flo.
Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB
Dokumentar
Regi: Jo Vemund Svendsen og Daniel Høglund
Alt for Norge
Med: Egil «Drillo» Olsen, Kjetil Rekdal, Tore André Flo
Kinofilm
Då Egil «Drillo» Olsen tok over som trenar for det norske herrelandslaget i 1990, stod det stusseleg til. Drillo drog i gang gullåra for norsk fotball. Under nerden frå Fredrikstad kom laget til to verdsmeisterskap. Alt kulminerte i sigeren mot Brasil i Marseilles ein sumarkveld i 1998. Arne Scheie utbasunerte frå skjermen til kvar ein heim at dette var den største idrettshendinga i norsk historie.
VHS-vedunder
Alt i logoen i første sekund tyr dokumentarfilmskaparane Jo Vemund Svendsen og Daniel Høglund til estetikk i tråd med VHS-kassettane Drillo brukte til å analysere kor få pasningar ein treng for å score, statistisk sett. Dei har funne tallause kjelder frå tida.
Media var på ballen frå første sekund. Samstundes gav økonomisk oppgangstid auka bruk av private filmkamera. Vi får jamvel sjå opptak frå landslagsturane med Mini, Jan Åge Fjørtoft og Frode Grodås bak kameraet. Den nostalgiske verknaden er sterk. Kjeldebruken er god.
Filmen legg tidleg vekt på kunnskapshungrige Drillo. I barndomen pugga han geografifakta. Seinare brukte han forskinga si ved Noregs idrettshøgskule som grunnlag for korleis ein skulle spele fotball. Tvillaust var det enormt effektivt for eit land utan dei store ballkunstnarane.
Dei høgste fjella
Ei intens opning med tonar i stil frå åttitalet gjer at ein får von om noko i retning av filmen Diego Maradona av Asif Kapadia. Så høgt rekk aldri Alt for Norge. Musikken er frisk i starten, men er heller parodisk pompøs på slutten. Filmen er klassisk lagt opp. Det blir opp- og nedturar, og vi får avbrekk med Drillo som far og partnar. Klimakset kjem sjølvsagt mot Brasil.
Vendingane karrieren tok seinare, høyrer ikkje med i denne nasjonale historia. Tittelen er tydeleg på at dette er eit stort stykke Noreg, med kongelege nyttårstalar og veivande flagg. Vi ser bønder frå djupe fjordar, vande med basar og dugnad, samarbeide for å nå dei høgaste tindar og slå sjølvaste Ronaldo, den eldre. Det er ei forteljing som fengjer. Ei viktig scoring på tampen gjev sterke kjensler anten det skjer i Marseilles eller på Nordre Åsen. Eg blir rørt, sjølv om den nasjonsbyggjande nostalgien byr på litt bismak.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Jo Vemund Svendsen og Daniel Høglund
Alt for Norge
Med: Egil «Drillo» Olsen, Kjetil Rekdal, Tore André Flo
Kinofilm
Då Egil «Drillo» Olsen tok over som trenar for det norske herrelandslaget i 1990, stod det stusseleg til. Drillo drog i gang gullåra for norsk fotball. Under nerden frå Fredrikstad kom laget til to verdsmeisterskap. Alt kulminerte i sigeren mot Brasil i Marseilles ein sumarkveld i 1998. Arne Scheie utbasunerte frå skjermen til kvar ein heim at dette var den største idrettshendinga i norsk historie.
VHS-vedunder
Alt i logoen i første sekund tyr dokumentarfilmskaparane Jo Vemund Svendsen og Daniel Høglund til estetikk i tråd med VHS-kassettane Drillo brukte til å analysere kor få pasningar ein treng for å score, statistisk sett. Dei har funne tallause kjelder frå tida.
Media var på ballen frå første sekund. Samstundes gav økonomisk oppgangstid auka bruk av private filmkamera. Vi får jamvel sjå opptak frå landslagsturane med Mini, Jan Åge Fjørtoft og Frode Grodås bak kameraet. Den nostalgiske verknaden er sterk. Kjeldebruken er god.
Filmen legg tidleg vekt på kunnskapshungrige Drillo. I barndomen pugga han geografifakta. Seinare brukte han forskinga si ved Noregs idrettshøgskule som grunnlag for korleis ein skulle spele fotball. Tvillaust var det enormt effektivt for eit land utan dei store ballkunstnarane.
Dei høgste fjella
Ei intens opning med tonar i stil frå åttitalet gjer at ein får von om noko i retning av filmen Diego Maradona av Asif Kapadia. Så høgt rekk aldri Alt for Norge. Musikken er frisk i starten, men er heller parodisk pompøs på slutten. Filmen er klassisk lagt opp. Det blir opp- og nedturar, og vi får avbrekk med Drillo som far og partnar. Klimakset kjem sjølvsagt mot Brasil.
Vendingane karrieren tok seinare, høyrer ikkje med i denne nasjonale historia. Tittelen er tydeleg på at dette er eit stort stykke Noreg, med kongelege nyttårstalar og veivande flagg. Vi ser bønder frå djupe fjordar, vande med basar og dugnad, samarbeide for å nå dei høgaste tindar og slå sjølvaste Ronaldo, den eldre. Det er ei forteljing som fengjer. Ei viktig scoring på tampen gjev sterke kjensler anten det skjer i Marseilles eller på Nordre Åsen. Eg blir rørt, sjølv om den nasjonsbyggjande nostalgien byr på litt bismak.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Den nostalgiske verknaden er sterk. Kjeldebruken er god.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.