Oslolivets dans
Battle kunne teke tematikken han teiknar opp, meir på alvor.
Lisa Teige spelar dansaren som skifter miljø og dansestil.
Foto: Christine Stonegger
Drama
Regi: Katarina Launing
Battle
Med: Lisa Teige, Fabian Svegaard Tapia, Stig Amdam
16 år gamle Amalie (Teige) har eit velståande liv på Oslos beste vestkant. Lidenskapen er moderne dans. Det materielle livet med vener og kjærast er friksjonsfritt. Heilt til faren ein dag går konkurs og dei to må flytte til Ellingsrudåsen på Oslos austkant.
Ny uttrykksform
«Du uttrykkjer ingenting. Du er heilt tom», seier den strenge danselæraren til Amalie tidleg i filmen. I aust møter Amalie ein hiphopdansar, Mikael (Tapia), som tar henne med på ein lokal «battle», ei tevling der dansarane har ei heilt anna uttrykksform enn Amalie er van med. Det vekkjer noko i henne, parallelt med at ho fell for Mikael. Takka vere han dansar ho betre enn nokon gong, motivert av ein komande audition til ein prestisjetung danseskule i Nederland. Læraren er imponert, veninnene misunnelege og kjærasten forsømd. Men dobbeltlivet blir vanskeleg å balansere i lengda.
Første dansefilm
Filmen Battle er basert på ein ungdomsroman av Maja Lunde, og han har blitt promotert som «Skandinavias første dansefilm». Filmen har minst eitt nikk til dansefilmklassikaren Dirty Dancing, både i dansescenene og i kjærleikshistoria mellom Amalie og Mikael. Vestkantforankringa, musikkbruken og den digitale kommunikasjonen gjer også at Battle føyer seg inn i eit estetisk post-Skam-univers, NRK-serien der hovudrolleinnehavaren Lisa Teige jo hadde ei sentral rolle.
Til forskjell frå Skam, som fekk kritikk for å vere for vestkantvridd, viser Battle Oslo frå to sider – eller to byar. Aust–vest-skiljet fungerer som ein metafor for Lisas personlege utforsking og oppdaging av kven ho vil vere. Samtidig blir dette skiljet noko karikert og kunstig. Det er aldri ein kommentar til dei sosiale problema i aust; vi ser berre eit estetisert, kult aust med multikulturelle dansarar som ser langt friare ut enn motpartane i vest. Det kan i og for seg stemme, men eg saknar meir nyanse og brodd rundt denne tematikken, som også ber på eit paradoks: Amalies vitalisering skjer gjennom å ta klasseheisen nedover. Endeleg har ho noko å uttrykkje.
Battle endar som ein litt klisjélada sjangerfilm. Då skulle eg til gjengjeld sett endå meir trøkk i dansescenene, à la dei klassiske Hollywood-dansefilmane. Den store gåsehudaugneblinken kjem aldri.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Katarina Launing
Battle
Med: Lisa Teige, Fabian Svegaard Tapia, Stig Amdam
16 år gamle Amalie (Teige) har eit velståande liv på Oslos beste vestkant. Lidenskapen er moderne dans. Det materielle livet med vener og kjærast er friksjonsfritt. Heilt til faren ein dag går konkurs og dei to må flytte til Ellingsrudåsen på Oslos austkant.
Ny uttrykksform
«Du uttrykkjer ingenting. Du er heilt tom», seier den strenge danselæraren til Amalie tidleg i filmen. I aust møter Amalie ein hiphopdansar, Mikael (Tapia), som tar henne med på ein lokal «battle», ei tevling der dansarane har ei heilt anna uttrykksform enn Amalie er van med. Det vekkjer noko i henne, parallelt med at ho fell for Mikael. Takka vere han dansar ho betre enn nokon gong, motivert av ein komande audition til ein prestisjetung danseskule i Nederland. Læraren er imponert, veninnene misunnelege og kjærasten forsømd. Men dobbeltlivet blir vanskeleg å balansere i lengda.
Første dansefilm
Filmen Battle er basert på ein ungdomsroman av Maja Lunde, og han har blitt promotert som «Skandinavias første dansefilm». Filmen har minst eitt nikk til dansefilmklassikaren Dirty Dancing, både i dansescenene og i kjærleikshistoria mellom Amalie og Mikael. Vestkantforankringa, musikkbruken og den digitale kommunikasjonen gjer også at Battle føyer seg inn i eit estetisk post-Skam-univers, NRK-serien der hovudrolleinnehavaren Lisa Teige jo hadde ei sentral rolle.
Til forskjell frå Skam, som fekk kritikk for å vere for vestkantvridd, viser Battle Oslo frå to sider – eller to byar. Aust–vest-skiljet fungerer som ein metafor for Lisas personlege utforsking og oppdaging av kven ho vil vere. Samtidig blir dette skiljet noko karikert og kunstig. Det er aldri ein kommentar til dei sosiale problema i aust; vi ser berre eit estetisert, kult aust med multikulturelle dansarar som ser langt friare ut enn motpartane i vest. Det kan i og for seg stemme, men eg saknar meir nyanse og brodd rundt denne tematikken, som også ber på eit paradoks: Amalies vitalisering skjer gjennom å ta klasseheisen nedover. Endeleg har ho noko å uttrykkje.
Battle endar som ein litt klisjélada sjangerfilm. Då skulle eg til gjengjeld sett endå meir trøkk i dansescenene, à la dei klassiske Hollywood-dansefilmane. Den store gåsehudaugneblinken kjem aldri.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.