Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

På veg mot døden

Gaspar Noé går dystert til verks i ein vellukka, kravstor film om demens og død.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eit eldre ektepar putlar med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og ho (Lebrun) er kraftig prega av demens.

Eit eldre ektepar putlar med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og ho (Lebrun) er kraftig prega av demens.

Foto: Filmweb

Eit eldre ektepar putlar med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og ho (Lebrun) er kraftig prega av demens.

Eit eldre ektepar putlar med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og ho (Lebrun) er kraftig prega av demens.

Foto: Filmweb

2491
20220812
2491
20220812

Drama

Regi: Gaspar Noé

Vortex

Med: Dario Argento, Françoise Lebrun, Alex Lutz
Kinofilm

Eit eldre ektepar putlar på med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og han verkar vere ein ringrev frå filmbransjen. Ho (Lebrun) har arbeidd med psykiatri, men er no kraftig prega av demens. Rett som det er, snik ho seg ut av heimen. Han trålar nabolaget for å finne henne att. Sonen (Lutz) har sitt å stri med, men freistar hjelpe. Alle slit.

Nådelaus Noé

Gaspar Noé har ei mor med demens og fekk sjølv hjernebløding. Dette og skrinne kår for ekstravagante filmar under pandemien har fått han til å lage ein film som skil seg skarpt frå dei sensasjonelle eksessane han er kjend for. Vortex er korkje ein hemningslaus fest, som Climax (2018), eller ei daff jakt på kontroversar, som Love (2015). No har han brukt stramme rammer effektivt. Romma er klaustrofobisk tronge. Splitta lerret forsterkar kjensla og skapar avstand mellom menneska, sjølv når dei er i same rom. Som i Lux Æterna (2019) gjev dette ei kaotisk kjensle. Ein mistar oversikta når ein får fleire perspektiv.

Françoise Lebrun er glitrande som ei med ein solid dose demens. Frykt og forvirring flimrar i augo hennar. Dario Argento fungerer flott som åttiåring som slit mellom truskap, kjærleik og kunstnariske ambisjonar. Den famlande fransken til italienaren er midt i blinken. Den legendariske regissøren utgjer eit eige metaaspekt, spesielt når han mistar pusten og fargane brått minner om filmen han sjølv regisserte, Suspiria (1977). Film er eit tema. Veggane er fulle av filmplakatar, og at filmar av Jean-Luc Godard går igjen, er ikkje tilfeldig. Kanskje siktar Noé òg mot aukande grad av sjølvmedvitne formeksperiment.

Inn i tomrommet

Figuren til Argento er opphengd i at draumar er perfekte for kino, men filmen vi ser, blandar daglegdags realisme i blast ljos med medisinsk og emosjonelt mareritt. Vi får kjærleik og omsorg, ja, men mest sorg på ein sakte veg mot undergangen. Noé er kompromisslaus. Han skildrar på ingen måte ein søt solnedgang. Denne reisa er ein vond virvel ein ikkje kjem seg ut av.

Enden kjenner alle. Det er vondt å sjå på. Toler du litt mørke og framandgjering, tilrår eg Vortex.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latin-
amerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Gaspar Noé

Vortex

Med: Dario Argento, Françoise Lebrun, Alex Lutz
Kinofilm

Eit eldre ektepar putlar på med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og han verkar vere ein ringrev frå filmbransjen. Ho (Lebrun) har arbeidd med psykiatri, men er no kraftig prega av demens. Rett som det er, snik ho seg ut av heimen. Han trålar nabolaget for å finne henne att. Sonen (Lutz) har sitt å stri med, men freistar hjelpe. Alle slit.

Nådelaus Noé

Gaspar Noé har ei mor med demens og fekk sjølv hjernebløding. Dette og skrinne kår for ekstravagante filmar under pandemien har fått han til å lage ein film som skil seg skarpt frå dei sensasjonelle eksessane han er kjend for. Vortex er korkje ein hemningslaus fest, som Climax (2018), eller ei daff jakt på kontroversar, som Love (2015). No har han brukt stramme rammer effektivt. Romma er klaustrofobisk tronge. Splitta lerret forsterkar kjensla og skapar avstand mellom menneska, sjølv når dei er i same rom. Som i Lux Æterna (2019) gjev dette ei kaotisk kjensle. Ein mistar oversikta når ein får fleire perspektiv.

Françoise Lebrun er glitrande som ei med ein solid dose demens. Frykt og forvirring flimrar i augo hennar. Dario Argento fungerer flott som åttiåring som slit mellom truskap, kjærleik og kunstnariske ambisjonar. Den famlande fransken til italienaren er midt i blinken. Den legendariske regissøren utgjer eit eige metaaspekt, spesielt når han mistar pusten og fargane brått minner om filmen han sjølv regisserte, Suspiria (1977). Film er eit tema. Veggane er fulle av filmplakatar, og at filmar av Jean-Luc Godard går igjen, er ikkje tilfeldig. Kanskje siktar Noé òg mot aukande grad av sjølvmedvitne formeksperiment.

Inn i tomrommet

Figuren til Argento er opphengd i at draumar er perfekte for kino, men filmen vi ser, blandar daglegdags realisme i blast ljos med medisinsk og emosjonelt mareritt. Vi får kjærleik og omsorg, ja, men mest sorg på ein sakte veg mot undergangen. Noé er kompromisslaus. Han skildrar på ingen måte ein søt solnedgang. Denne reisa er ein vond virvel ein ikkje kjem seg ut av.

Enden kjenner alle. Det er vondt å sjå på. Toler du litt mørke og framandgjering, tilrår eg Vortex.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latin-
amerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Denne reisa er ein vond virvel ein ikkje kjem seg ut av.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis