Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Rosekrigen

Me blir mest sannsynleg aldri ferdige med å dokumentera 22. juli. Då er det godt det vert gjort så stødig som i Generasjon Utøya.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ina Rangønes Libak vart skoten på Utøya. Her om bord i MS «Thorbjørn».

Ina Rangønes Libak vart skoten på Utøya. Her om bord i MS «Thorbjørn».

Foto: Fenris film

Ina Rangønes Libak vart skoten på Utøya. Her om bord i MS «Thorbjørn».

Ina Rangønes Libak vart skoten på Utøya. Her om bord i MS «Thorbjørn».

Foto: Fenris film

3303
20210423
3303
20210423

Dokumentar

Regi: Aslaug Holm og Sigve Endresen

Generasjon Utøya

Med: overlevande frå Utøya
Kinofilm

Korleis føler dei overlevande frå Noregs verste terrorangrep på å skulla representera partiet dei framleis støttar, og på den identiteten dei vart pålagd berre ved å vera deltakarar på ein sommarleir?

Igjen

Nok ein dokumentar/film/podkast/bok om 22. juli, tenkte eg fyrst. Ikkje fordi Generasjon Utøya skulle ha premiere, men NRK lanserte nyss åtte episodar i podkasten Hele historien. Eg høyrde fyrst dei fire tilgjengelege episodane av podkasten, og blei slått i bakken av kor ferskt det framleis verkar. Kanskje det å samanlikna med andre verdskrigen ikkje er heilt feil?

Ein trur ein har høyrt historia før, og så kjem det i ny innpakning og har like sjokkerande effekt, gong på gong. Det er framleis ikkje til å fatta – både måten det skjedde på, kven som utførte handlingane, og mot kven. Og sånn sett vil det alltid vera rom for nye vinklingar og forsøk på å setja det inn i ei større samanheng.

Politiske blinkar

Slik har Generasjon Utøya ei viktig oppgåve: ikkje berre å sjå på ungdomane nesten ti år seinare, no som vaksne menneske, men å setja dei inn i ein politisk kontekst som ein kanskje har vore redd for. Heile terroren handla om oss alle, sorga råka alle, noko som på mange måtar stemmer. Det råka likevel spesifikt éi gruppe for den politiske overtydinga deira. Det har me hatt ein viss berøringsangst for, som det heiter no til dags.

Og dei er klare på det, Ina, Eirin, Kamzy, Line og dei andre, at dei har måtta stå i stormen på nytt og på nytt, nettopp fordi dei var AUF-arar, fordi dei støtta Arbeidarpartiet.

Eg kjenner eg blir lei meg av å tenka på kor mange kommentarar dei må tola dei neste vekene i kjølvatnet av premieren, av folk som vil dei vondt, berre på grunnlag av kvar dei står politisk. Eg håpar dei argaste trolla faktisk ser filmen før dei uttalar seg, for ein skal vera kynisk for å skulda filmen for å vera valflesk.

Dokument enno

Det er noko universelt med måten unge folk oppfører seg på, særleg når det kjem til ungdomspartia: den same energien, opprørstrongen og til dels naive politiske overtydinga går igjen om det er FPU, SU eller AUF.

Rolla til filmskaparane har ikkje vore å få fram dei politiske bodskapa, men å sjå på dei menneskelege eigenskapane. Særleg følgjer kamera tidlegare AUF-leiar Ina Libak, som overlevde å bli skoten på Utøya, og det er tøft å få innblikk i kor prestasjonsangsten hennar blandar seg med den vedvarande angsten for kva som kan koma av angrep når ho deltek på offentlege tilstellingar.

På andre sida av spekteret er noverande varaordførar i Oslo, Kamzy Gunaratnam, som uredd pløyer veg, utan at ho dermed framstår som urørt av terroren. Det berre viser kor ulikt menneske reagerer på traume.

Og her blir Generasjon Utøya eit viktig dokument: Ingen kom uskadd frå AUFs sommarleir det året, men det betyr ikkje at ein ikkje kan verta heil igjen. Og at sjølv politikarar berre er menneske, treng me sikkert alle å bli minte på i ny og ne.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dokumentar

Regi: Aslaug Holm og Sigve Endresen

Generasjon Utøya

Med: overlevande frå Utøya
Kinofilm

Korleis føler dei overlevande frå Noregs verste terrorangrep på å skulla representera partiet dei framleis støttar, og på den identiteten dei vart pålagd berre ved å vera deltakarar på ein sommarleir?

Igjen

Nok ein dokumentar/film/podkast/bok om 22. juli, tenkte eg fyrst. Ikkje fordi Generasjon Utøya skulle ha premiere, men NRK lanserte nyss åtte episodar i podkasten Hele historien. Eg høyrde fyrst dei fire tilgjengelege episodane av podkasten, og blei slått i bakken av kor ferskt det framleis verkar. Kanskje det å samanlikna med andre verdskrigen ikkje er heilt feil?

Ein trur ein har høyrt historia før, og så kjem det i ny innpakning og har like sjokkerande effekt, gong på gong. Det er framleis ikkje til å fatta – både måten det skjedde på, kven som utførte handlingane, og mot kven. Og sånn sett vil det alltid vera rom for nye vinklingar og forsøk på å setja det inn i ei større samanheng.

Politiske blinkar

Slik har Generasjon Utøya ei viktig oppgåve: ikkje berre å sjå på ungdomane nesten ti år seinare, no som vaksne menneske, men å setja dei inn i ein politisk kontekst som ein kanskje har vore redd for. Heile terroren handla om oss alle, sorga råka alle, noko som på mange måtar stemmer. Det råka likevel spesifikt éi gruppe for den politiske overtydinga deira. Det har me hatt ein viss berøringsangst for, som det heiter no til dags.

Og dei er klare på det, Ina, Eirin, Kamzy, Line og dei andre, at dei har måtta stå i stormen på nytt og på nytt, nettopp fordi dei var AUF-arar, fordi dei støtta Arbeidarpartiet.

Eg kjenner eg blir lei meg av å tenka på kor mange kommentarar dei må tola dei neste vekene i kjølvatnet av premieren, av folk som vil dei vondt, berre på grunnlag av kvar dei står politisk. Eg håpar dei argaste trolla faktisk ser filmen før dei uttalar seg, for ein skal vera kynisk for å skulda filmen for å vera valflesk.

Dokument enno

Det er noko universelt med måten unge folk oppfører seg på, særleg når det kjem til ungdomspartia: den same energien, opprørstrongen og til dels naive politiske overtydinga går igjen om det er FPU, SU eller AUF.

Rolla til filmskaparane har ikkje vore å få fram dei politiske bodskapa, men å sjå på dei menneskelege eigenskapane. Særleg følgjer kamera tidlegare AUF-leiar Ina Libak, som overlevde å bli skoten på Utøya, og det er tøft å få innblikk i kor prestasjonsangsten hennar blandar seg med den vedvarande angsten for kva som kan koma av angrep når ho deltek på offentlege tilstellingar.

På andre sida av spekteret er noverande varaordførar i Oslo, Kamzy Gunaratnam, som uredd pløyer veg, utan at ho dermed framstår som urørt av terroren. Det berre viser kor ulikt menneske reagerer på traume.

Og her blir Generasjon Utøya eit viktig dokument: Ingen kom uskadd frå AUFs sommarleir det året, men det betyr ikkje at ein ikkje kan verta heil igjen. Og at sjølv politikarar berre er menneske, treng me sikkert alle å bli minte på i ny og ne.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Ein skal vera kynisk for å skulda filmen for å vera valflesk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

Foto: Aage Storløkken / Aktuell / NTB

Feature

Samfunn i vidvinkel

Fotografia frå bildebladet Aktuell utgjer ein mektig kavalkade frå glansdagane til sosialdemokratiet, skriv Kjartan Fløgstad.

KjartanFløgstad
I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

Foto: Aage Storløkken / Aktuell / NTB

Feature

Samfunn i vidvinkel

Fotografia frå bildebladet Aktuell utgjer ein mektig kavalkade frå glansdagane til sosialdemokratiet, skriv Kjartan Fløgstad.

KjartanFløgstad
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis