Sebastián, go yem
Ulydighet er ein kjedeleg skivebom frå ein regissør som kan betre enn dette.
Fotografen Ronit (Weisz), som er busett i New York, kjem heim til London då faren døyr.
Foto: Selmer Media
Drama
Regi: Sebastián Lelio
Ulydighet
Med: Rachel Weisz, Rachel McAdams, Alessandro Nivola
New York-baserte hipsterfotograf Ronnie – eller Ronit – (Weisz) vender tilbake til London då far hennar, ein høgt respektert rabbi, døyr. Dette betyr gjensyn med barndomsvenene Dovid (Nivola) og Esti (McAdams), som har gifta seg, til Ronits overrasking. I tillegg til mykje uglesjåing frå det ortodokse, jødiske samfunnet for å ha kutta kontakten er det heilt andre former for ulydnad som gjer livet vanskeleg for det gamle trekløveret.
Grautete
I startscena messar rabbien om korleis Gud skapte mann og kvinne for at dei skulle leva saman under fri vilje, før han kollapsar på golvet. Så der har me grunnproblemstillinga: Er menneske frie sjølv innanfor strengt kontrollerte, religiøse rammer? Og er det kanskje ikkje berre mann og kvinne som kan finna kroppsleg glede saman? Eg dristar meg til denne spoileren, då det blir sagt såpass overtydeleg tidleg i filmen. Og det går liksom ikkje veldig fram etter det heller. Premissen er lagd, kor lenge går det før det skal bli teke opp? Svaret er lenge. Dei skal gå rundt grauten som svoltne barn, og når dei endeleg forsyner seg, er det som dei aldri har ete graut i sitt liv.
Oy vey
Om ein har akkurat over gjennomsnittet innsikt i jødedommen, skjønar ein at handlinga er lagt til eit ortodokst – men ikkje ultraortodokst – miljø der ein held seg til gjevne reglar. Då blir det ekstra kjedeleg å måtta få dette inn med teskei. Den chilenske regissøren Lelio har tydelegvis følt det nødvendig å opplysa sitt publikum. Han er god på sterke kvinneportrett etter suksessar som Gloria (2013) og En fantastisk kvinne (2017).
Dette tungfordøyelege melodramaet skil seg ut på mange måtar, og noko har kanskje med at han no har gått over i eit miljø han umogleg kan ha nær kjennskap til, verken geografisk eller kulturelt. Så kan ein seia at det handlar om sosial kontroll, og det er sjølvsagt viktig, men Ulydighet er i så måte uendeleg uoriginal. Og ved å slenga inn litt eksplisitt lesbesex blir det ikkje meir originalt, ikkje i 2018. Lelio klarar i augeblikk å få fram viktige nyansar som gjer at det ikkje blir aldeles Yentl (tullete Streisand-musikal anno 1983), men elles er filmen like fengande som eit lesarinnlegg i ei litt dristig skuleavis. Men for all del, kven er eg til å dømma, eg er jo berre ei skarve meshuggeneh shiksa.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Sebastián Lelio
Ulydighet
Med: Rachel Weisz, Rachel McAdams, Alessandro Nivola
New York-baserte hipsterfotograf Ronnie – eller Ronit – (Weisz) vender tilbake til London då far hennar, ein høgt respektert rabbi, døyr. Dette betyr gjensyn med barndomsvenene Dovid (Nivola) og Esti (McAdams), som har gifta seg, til Ronits overrasking. I tillegg til mykje uglesjåing frå det ortodokse, jødiske samfunnet for å ha kutta kontakten er det heilt andre former for ulydnad som gjer livet vanskeleg for det gamle trekløveret.
Grautete
I startscena messar rabbien om korleis Gud skapte mann og kvinne for at dei skulle leva saman under fri vilje, før han kollapsar på golvet. Så der har me grunnproblemstillinga: Er menneske frie sjølv innanfor strengt kontrollerte, religiøse rammer? Og er det kanskje ikkje berre mann og kvinne som kan finna kroppsleg glede saman? Eg dristar meg til denne spoileren, då det blir sagt såpass overtydeleg tidleg i filmen. Og det går liksom ikkje veldig fram etter det heller. Premissen er lagd, kor lenge går det før det skal bli teke opp? Svaret er lenge. Dei skal gå rundt grauten som svoltne barn, og når dei endeleg forsyner seg, er det som dei aldri har ete graut i sitt liv.
Oy vey
Om ein har akkurat over gjennomsnittet innsikt i jødedommen, skjønar ein at handlinga er lagt til eit ortodokst – men ikkje ultraortodokst – miljø der ein held seg til gjevne reglar. Då blir det ekstra kjedeleg å måtta få dette inn med teskei. Den chilenske regissøren Lelio har tydelegvis følt det nødvendig å opplysa sitt publikum. Han er god på sterke kvinneportrett etter suksessar som Gloria (2013) og En fantastisk kvinne (2017).
Dette tungfordøyelege melodramaet skil seg ut på mange måtar, og noko har kanskje med at han no har gått over i eit miljø han umogleg kan ha nær kjennskap til, verken geografisk eller kulturelt. Så kan ein seia at det handlar om sosial kontroll, og det er sjølvsagt viktig, men Ulydighet er i så måte uendeleg uoriginal. Og ved å slenga inn litt eksplisitt lesbesex blir det ikkje meir originalt, ikkje i 2018. Lelio klarar i augeblikk å få fram viktige nyansar som gjer at det ikkje blir aldeles Yentl (tullete Streisand-musikal anno 1983), men elles er filmen like fengande som eit lesarinnlegg i ei litt dristig skuleavis. Men for all del, kven er eg til å dømma, eg er jo berre ei skarve meshuggeneh shiksa.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.