«Regissør og manusforfattar Lilja Ingolfsdottir står for den mest klaustrofobiske filmen på lange tider – og ein av dei beste.»
Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).
Foto: Filmweb.no
Drama
Regi: Lilja Ingolfsdottir
Elskling
Med: Helga Guren, Oddgeir Thune, Heidi Gjermundsen Broch, Marte Magnusdotter Solem
Kinofilm
Kjærleiken slår ned den i nyskilde småbarnsmora Maria (Guren) når ho treffer den frie musikarsjela Sigmund (Thune). Fleire år og to barn til seinare er det ikkje like heitt mellom dei to, og Maria får sjokk då Sigmund vil ha pause. Og så ho som berre gjer alt for å halda familien gåande!
I beg your pardon
Det går ikkje lang tid før tornane i rosehagen viser seg for sjåaren i Elskling. Alt heilt i starten, før elsklingen sjølv er introdusert, må me vera vitne til kjeklinga mellom Maria og eksmannen, til Maria si såre iakttaking av dei små borna som må tilbringa helga med far sin – utan hennar kyndige, kjærlege omsorg. Det er klart ein unnar henne ny mann – nye lodd, nye vinstar!
Og det skjer friksjonsfritt, enkelt og fint, akkurat som i songen til Lynn Anderson: «love shouldn’t be so melancholy». Han lovar henne aldri noko rosehage heller, men det er nok lettare å setja pris på den fridomselskande mannen når ein ikkje har Familien AS å ta seg av. Kroppsspråket Maria snakkar når han kjem heim ein ettermiddag etter veker på turné, overdøyver orda hennar så det held, og det er så ein får frysningar.
Verdas verste kone
Dei fleste kjenner nokon som har gått gjennom eit samlivsbrot, og som oftast kjenner ein berre til den eine sida av historia, der den ein kjenner, kjem best ut av det. Elskling er som å høyra veninna si fortelja at det var hennar feil at det blei slutt, at ho skjønar det godt, og at ho skulle ynskja ho hadde gjort ting annleis.
På mange måtar er dette klisjeen av martyrmor og martyrkone, ei skikkeleg kjerring som oppfører seg totalt urimeleg overfor den uskuldige, tolmodige mannen, klisjear som vanlegvis ville fått piggane ut på meg.
Men dette er ikkje nokon vanleg film. Langt derifrå. Helga Guren i rolla som verdas verste kone spelar fletta av alle klisjear, og sjølv om eg får lyst å kaldkvela henne, så synest eg mest synd i henne i hennar aukande desperasjon. Ho går i sakte oppløysing framfor auga våre. Sigmund må finna seg i å bli redusert til ein sidekarakter, noko Oddgeir Thune får til med akkurat passe teflonaktige dosar sjarm.
Samspelet deira er så bra at ein kan mista aldeles trua på at det er kjærleiksliv laga om ein får ungar. Nokon oppmuntringstale for fleirkullsfamiliane er det i iallfall ikkje. Huttemegtu.
Terapisk
Det er ganske så klaustrofobisk å vera så tett på karakterane heile tida, og særleg Maria. Filmen er stort sett spelt inn i det kaotisk koselege huset dei deler, og den elegante, men innbydande barnfrie leilegheita ho låner av veninna. Dei er kontrastar, like diskret skrikande som når Maria seier «Jeg elsker deg» og «Fy faen, du er jo bare helt jævlig» i omtrent same andedrag.
Det eksplosive sinnet hennar er fullstendig gjenkjenneleg, og kanskje det at så mykje er gjenkjenneleg, gjer at klaustrofobien kryp seg endå tettare på. Scena mellom Maria og mora ville fått Freud til å spinna rundt sin eigen akse.
Og alle skulle hatt ein parterapeut som den Heidi Gjermundsen Broch spelar. Heile filmen er ein slags parterapi, men eg er ikkje så sikker på om nokon kjem ut av det med forholdet i behald. Men så er det ikkje det som alltid er meininga med parterapi heller.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Lilja Ingolfsdottir
Elskling
Med: Helga Guren, Oddgeir Thune, Heidi Gjermundsen Broch, Marte Magnusdotter Solem
Kinofilm
Kjærleiken slår ned den i nyskilde småbarnsmora Maria (Guren) når ho treffer den frie musikarsjela Sigmund (Thune). Fleire år og to barn til seinare er det ikkje like heitt mellom dei to, og Maria får sjokk då Sigmund vil ha pause. Og så ho som berre gjer alt for å halda familien gåande!
I beg your pardon
Det går ikkje lang tid før tornane i rosehagen viser seg for sjåaren i Elskling. Alt heilt i starten, før elsklingen sjølv er introdusert, må me vera vitne til kjeklinga mellom Maria og eksmannen, til Maria si såre iakttaking av dei små borna som må tilbringa helga med far sin – utan hennar kyndige, kjærlege omsorg. Det er klart ein unnar henne ny mann – nye lodd, nye vinstar!
Og det skjer friksjonsfritt, enkelt og fint, akkurat som i songen til Lynn Anderson: «love shouldn’t be so melancholy». Han lovar henne aldri noko rosehage heller, men det er nok lettare å setja pris på den fridomselskande mannen når ein ikkje har Familien AS å ta seg av. Kroppsspråket Maria snakkar når han kjem heim ein ettermiddag etter veker på turné, overdøyver orda hennar så det held, og det er så ein får frysningar.
Verdas verste kone
Dei fleste kjenner nokon som har gått gjennom eit samlivsbrot, og som oftast kjenner ein berre til den eine sida av historia, der den ein kjenner, kjem best ut av det. Elskling er som å høyra veninna si fortelja at det var hennar feil at det blei slutt, at ho skjønar det godt, og at ho skulle ynskja ho hadde gjort ting annleis.
På mange måtar er dette klisjeen av martyrmor og martyrkone, ei skikkeleg kjerring som oppfører seg totalt urimeleg overfor den uskuldige, tolmodige mannen, klisjear som vanlegvis ville fått piggane ut på meg.
Men dette er ikkje nokon vanleg film. Langt derifrå. Helga Guren i rolla som verdas verste kone spelar fletta av alle klisjear, og sjølv om eg får lyst å kaldkvela henne, så synest eg mest synd i henne i hennar aukande desperasjon. Ho går i sakte oppløysing framfor auga våre. Sigmund må finna seg i å bli redusert til ein sidekarakter, noko Oddgeir Thune får til med akkurat passe teflonaktige dosar sjarm.
Samspelet deira er så bra at ein kan mista aldeles trua på at det er kjærleiksliv laga om ein får ungar. Nokon oppmuntringstale for fleirkullsfamiliane er det i iallfall ikkje. Huttemegtu.
Terapisk
Det er ganske så klaustrofobisk å vera så tett på karakterane heile tida, og særleg Maria. Filmen er stort sett spelt inn i det kaotisk koselege huset dei deler, og den elegante, men innbydande barnfrie leilegheita ho låner av veninna. Dei er kontrastar, like diskret skrikande som når Maria seier «Jeg elsker deg» og «Fy faen, du er jo bare helt jævlig» i omtrent same andedrag.
Det eksplosive sinnet hennar er fullstendig gjenkjenneleg, og kanskje det at så mykje er gjenkjenneleg, gjer at klaustrofobien kryp seg endå tettare på. Scena mellom Maria og mora ville fått Freud til å spinna rundt sin eigen akse.
Og alle skulle hatt ein parterapeut som den Heidi Gjermundsen Broch spelar. Heile filmen er ein slags parterapi, men eg er ikkje så sikker på om nokon kjem ut av det med forholdet i behald. Men så er det ikkje det som alltid er meininga med parterapi heller.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.