Sjarmerande tilstandar
Ein gladfilm om svenske forstader, innvandrarungdom og hemnaksjonar? Just presis!
Regissøren Izer Aliu skildrar ein småkriminell gutegjeng i Sverige.
Foto: Mer Film
Drama
Regi: Izer Aliu
12 bragder
Med: Gorgees Khoshaba, John Hanna, Rudi Abraham, Geggi Barkho
Det er tøffe tider i venegjengen i Södra Ryd. I ein brått oppstått slåstkamp stikk Food/Fuad (Khoshaba) av med halen mellom beina og lèt gjengleiar og kompis Salle (Hannar) ta støyten. For at han skal få innpass igjen, lyt han gjennomføra tolv oppgåver. Og då snakkar me ikkje om hyggelege oppgåver, sjølvsagt.
Knall
Det skal litt til å oppsummera 12 bragder utan at det høyrest ut som ein deprimerande film om svenske tilstandar, integreringsproblem og rotlause unge menn. Heldigvis skal det lite til å gjera den forventninga til skamme. Alt frå starten eksploderer det av frekk humor, sprelsk klypping, perfekt lydspor og ein bad guy som ein berre må elska.
Salle har alle kvalitetar til ein som fører an i dækelskapen – kjapp i replikken, kort i lunta, lojal mot dei han likar, nådelaus mot dei han legg for hat. At det er han som er forteljarstemma, er eit nydeleg sjakktrekk, for det er Food me faktisk følgjer. Feige, tufsete Food som det ikkje er heilt lett å skjøna kvifor får vera med i gjengen, men alle gjengar har ein Food – ein dei kan hersa med, utnytta, som sjølvsagt har ei knalltøff, pen storesyster som har moka vegen for veslebror.
Eg ler
Ein av yndlingsfilmane mine frå då eg var omtrent på alder med karakterane i 12 bragder, var Kevin Smith-klassikaren Clerks (1994), denne svartkvite perla med eit ruskete persongalleri av halvkriminelle, heilsjarmerande ungdomar på ein storkiosk i Forstads-USA.
Eg får tilsvarande gode vibbar her: Likskapane er mange, sjølv om tematikken er hardare – det same er moralen. Eg likar utruleg godt korleis Food stadig må ta oppgjer med seg sjølv ut frå oppgåvene han får tildelt, det er med på å nyansera måten me ser på både Salle, kompisane, familien og miljøet på.
Og så har regissør og manusforfattar lagt inn så mange morosame situasjonar og bipersonar at eg ler høgt. Tidenes mest ulikandes dritsekk må vera Bassam (Abraham), og tidenes mest likandes småtjuv må vera Andy (Barkho).
Guld-Amanda
Sjølv om eg ikkje tvilar på at liknande gjengar og liknande miljø finst den dag i dag, så er det eit behageleg nostalgisk preg over 12 bragder. Handlinga er lagd nokre år tilbake i tid: ikkje alle har kamera på telefonen, ein brukar framleis MP3-spelar, X-Box er ynda tjuvgods. Med nostalgi kjem vedmod, og eg kjenner at eg lengtar tilbake til tida då ikkje alt skulle dokumenterast og delast på sosiale medium.
Manusforfattar og regissør Izer Aliu skildrar på mange måtar si eiga ungdomstid og oppveksten i Sør-Sverige her, noko som kanskje forklarar kompleksiteten, nærleiken og ikkje minst kjærleiken til materialet.
Norsk-makedonske Aliu vann regi-Amanda for Fluefangeren (2017). Med svensk produksjon på 12 bragder kan han definitivt sikta mot den svenske Guldbaggen, det vil vera høgst fortent. Og mest fortent av alt er om folk går mann av huse for å sjå denne fabelaktige filmperla.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Izer Aliu
12 bragder
Med: Gorgees Khoshaba, John Hanna, Rudi Abraham, Geggi Barkho
Det er tøffe tider i venegjengen i Södra Ryd. I ein brått oppstått slåstkamp stikk Food/Fuad (Khoshaba) av med halen mellom beina og lèt gjengleiar og kompis Salle (Hannar) ta støyten. For at han skal få innpass igjen, lyt han gjennomføra tolv oppgåver. Og då snakkar me ikkje om hyggelege oppgåver, sjølvsagt.
Knall
Det skal litt til å oppsummera 12 bragder utan at det høyrest ut som ein deprimerande film om svenske tilstandar, integreringsproblem og rotlause unge menn. Heldigvis skal det lite til å gjera den forventninga til skamme. Alt frå starten eksploderer det av frekk humor, sprelsk klypping, perfekt lydspor og ein bad guy som ein berre må elska.
Salle har alle kvalitetar til ein som fører an i dækelskapen – kjapp i replikken, kort i lunta, lojal mot dei han likar, nådelaus mot dei han legg for hat. At det er han som er forteljarstemma, er eit nydeleg sjakktrekk, for det er Food me faktisk følgjer. Feige, tufsete Food som det ikkje er heilt lett å skjøna kvifor får vera med i gjengen, men alle gjengar har ein Food – ein dei kan hersa med, utnytta, som sjølvsagt har ei knalltøff, pen storesyster som har moka vegen for veslebror.
Eg ler
Ein av yndlingsfilmane mine frå då eg var omtrent på alder med karakterane i 12 bragder, var Kevin Smith-klassikaren Clerks (1994), denne svartkvite perla med eit ruskete persongalleri av halvkriminelle, heilsjarmerande ungdomar på ein storkiosk i Forstads-USA.
Eg får tilsvarande gode vibbar her: Likskapane er mange, sjølv om tematikken er hardare – det same er moralen. Eg likar utruleg godt korleis Food stadig må ta oppgjer med seg sjølv ut frå oppgåvene han får tildelt, det er med på å nyansera måten me ser på både Salle, kompisane, familien og miljøet på.
Og så har regissør og manusforfattar lagt inn så mange morosame situasjonar og bipersonar at eg ler høgt. Tidenes mest ulikandes dritsekk må vera Bassam (Abraham), og tidenes mest likandes småtjuv må vera Andy (Barkho).
Guld-Amanda
Sjølv om eg ikkje tvilar på at liknande gjengar og liknande miljø finst den dag i dag, så er det eit behageleg nostalgisk preg over 12 bragder. Handlinga er lagd nokre år tilbake i tid: ikkje alle har kamera på telefonen, ein brukar framleis MP3-spelar, X-Box er ynda tjuvgods. Med nostalgi kjem vedmod, og eg kjenner at eg lengtar tilbake til tida då ikkje alt skulle dokumenterast og delast på sosiale medium.
Manusforfattar og regissør Izer Aliu skildrar på mange måtar si eiga ungdomstid og oppveksten i Sør-Sverige her, noko som kanskje forklarar kompleksiteten, nærleiken og ikkje minst kjærleiken til materialet.
Norsk-makedonske Aliu vann regi-Amanda for Fluefangeren (2017). Med svensk produksjon på 12 bragder kan han definitivt sikta mot den svenske Guldbaggen, det vil vera høgst fortent. Og mest fortent av alt er om folk går mann av huse for å sjå denne fabelaktige filmperla.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.