Storslage epos frå Colombia
Alle som elskar eller hatar narkoseriar, må sjå denne flotte, rike, spennande filmen.
Filmen byggjer laust på starten av narkotikasmuglinga frå Colombia til USA.
Foto: Mer Film
Drama / krim
Regi: Cristina Gallego og Ciro Guerra
Birds of Passage (Orig.tittel: Pájaros de verano)
Med: José Acosta, Carmiña Martínez, Natalia Reyes, Jhon Narváez
Året er 1968 på Guajira-halvøya nord i Colombia. Rapayet (Acosta) vil gifte seg med Zaida (Reyes), men må følgje skikkane til wayuufolket og skaffe tretti geiter, tjue kyr og ein solid porsjon halskjede i medgift til den strenge mora Úrsula (Martínez). Kravet krev kreativitet. Saman med kamerat og handelskompanjong Moisés (Narváez) må friaren auke ambisjonsnivået frå kaffisal. At ungdom frå USA er i strøket for å spreie frykt for kommunisme, høver godt. Dei vil ha marihuana, noko ein onkel dyrkar til medisinsk bruk. Slik byrjar ei episk soge om velstand og vald.
Klassisk og ny
Birds of Passage byggjer laust på starten av colombiansk smugling av rusmiddel til USA. Stilistisk peikar filmen til westernsjangeren, frå utsnitt med hint til John Ford til stemningar som siktar mot Sergio Leone. Samstundes er inspirasjonen frå mafiafilmar som Gudfaren og Scarface lett å sjå. Mykje er likevel eige. Wayuufolk har vore delaktige i prosessen. Mytar og ritual er sentrale. Det er historia deira regissørane Cristina Gallego og Ciro Guerra har fått fordjupe seg i.
Musikken av meksikanske Leonardo Heiblum er genial. Han kjennest original og skapar spenning. Fotograferinga er flott, med slåande tablå. Filmen fråssar ikkje i estetisert vald eller endelause skytescener, sjølv om det blir blodig. Guerra har sagt at han ikkje ville lage ei feiring av vald, slik mange filmar med liknande tematikk er. Takk for det. Som i dei førre filmane hans, El abrazo de la serpiente (Slangens omfamning) og Djevelens trekkspill, er det ei nyting å sjå vakre landskap og flotte fjes.
Skulddeling
Spesielt José Vicente Cote i rolla som bodberaren Peregrino er kul, men Carmiña Martínez som matriark er best, med intenst blikk og minimal mimikk. Ho er ein av fleire figurar som balanserer mellom prinsipp og pragmatisme. Som familieoverhovud vil ho halde på tradisjonar og kritiserer utskeiingar, men ho har sin del av skulda når ting går skeis. Det same gjeld Rapayet. Vi vil båe vel, trass i feila deira.
Urfolk er ikkje skildra som passive offer, slik ein ofte ser. Korkje æreskulturen deira eller grisk kapitalisme blir reinvaska. Etterspurnaden frå naiv ungdom i nord og ein fjern colombiansk stat forklarar mykje, men reine skurkar er stort sett fråverande eller perifere. At folk frå USA er lite med, er godt, for dei skodespelarane verkar plukka tilfeldig blant turistar. Afrokolombianarar får svarteper. Figuren til Moisés er elendig skriven, med reine oppgulp av stereotypiar knytte til svarte colombianarar. Det er utruleg frå filmskaparar som er så vare for urfolksperspektiv.
Fred i sikte
Likevel tilrår eg Birds of Passage. Filmen er storslagent vakker og rik på perspektiv som sjeldan er å sjå. Dei menneskelege konsekvensane trumfar spekulativ narkonarrativ. Som metafor for nær colombiansk historie fungerer filmen framifrå. Om landet er familien, er fragmenteringa i filmen nasjonal. Dei som ser mest til valden som held fram årevis etter Nobels fredspris, er fattige, urfolk, svarte og kvinner langt frå millionbyane der folk stemte mot fredsavtalen. Desse historiene trengst for å få fred. Uansett kva du synest om seriane som sel som hakka heroin, bør du sjå Birds of Passage.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama / krim
Regi: Cristina Gallego og Ciro Guerra
Birds of Passage (Orig.tittel: Pájaros de verano)
Med: José Acosta, Carmiña Martínez, Natalia Reyes, Jhon Narváez
Året er 1968 på Guajira-halvøya nord i Colombia. Rapayet (Acosta) vil gifte seg med Zaida (Reyes), men må følgje skikkane til wayuufolket og skaffe tretti geiter, tjue kyr og ein solid porsjon halskjede i medgift til den strenge mora Úrsula (Martínez). Kravet krev kreativitet. Saman med kamerat og handelskompanjong Moisés (Narváez) må friaren auke ambisjonsnivået frå kaffisal. At ungdom frå USA er i strøket for å spreie frykt for kommunisme, høver godt. Dei vil ha marihuana, noko ein onkel dyrkar til medisinsk bruk. Slik byrjar ei episk soge om velstand og vald.
Klassisk og ny
Birds of Passage byggjer laust på starten av colombiansk smugling av rusmiddel til USA. Stilistisk peikar filmen til westernsjangeren, frå utsnitt med hint til John Ford til stemningar som siktar mot Sergio Leone. Samstundes er inspirasjonen frå mafiafilmar som Gudfaren og Scarface lett å sjå. Mykje er likevel eige. Wayuufolk har vore delaktige i prosessen. Mytar og ritual er sentrale. Det er historia deira regissørane Cristina Gallego og Ciro Guerra har fått fordjupe seg i.
Musikken av meksikanske Leonardo Heiblum er genial. Han kjennest original og skapar spenning. Fotograferinga er flott, med slåande tablå. Filmen fråssar ikkje i estetisert vald eller endelause skytescener, sjølv om det blir blodig. Guerra har sagt at han ikkje ville lage ei feiring av vald, slik mange filmar med liknande tematikk er. Takk for det. Som i dei førre filmane hans, El abrazo de la serpiente (Slangens omfamning) og Djevelens trekkspill, er det ei nyting å sjå vakre landskap og flotte fjes.
Skulddeling
Spesielt José Vicente Cote i rolla som bodberaren Peregrino er kul, men Carmiña Martínez som matriark er best, med intenst blikk og minimal mimikk. Ho er ein av fleire figurar som balanserer mellom prinsipp og pragmatisme. Som familieoverhovud vil ho halde på tradisjonar og kritiserer utskeiingar, men ho har sin del av skulda når ting går skeis. Det same gjeld Rapayet. Vi vil båe vel, trass i feila deira.
Urfolk er ikkje skildra som passive offer, slik ein ofte ser. Korkje æreskulturen deira eller grisk kapitalisme blir reinvaska. Etterspurnaden frå naiv ungdom i nord og ein fjern colombiansk stat forklarar mykje, men reine skurkar er stort sett fråverande eller perifere. At folk frå USA er lite med, er godt, for dei skodespelarane verkar plukka tilfeldig blant turistar. Afrokolombianarar får svarteper. Figuren til Moisés er elendig skriven, med reine oppgulp av stereotypiar knytte til svarte colombianarar. Det er utruleg frå filmskaparar som er så vare for urfolksperspektiv.
Fred i sikte
Likevel tilrår eg Birds of Passage. Filmen er storslagent vakker og rik på perspektiv som sjeldan er å sjå. Dei menneskelege konsekvensane trumfar spekulativ narkonarrativ. Som metafor for nær colombiansk historie fungerer filmen framifrå. Om landet er familien, er fragmenteringa i filmen nasjonal. Dei som ser mest til valden som held fram årevis etter Nobels fredspris, er fattige, urfolk, svarte og kvinner langt frå millionbyane der folk stemte mot fredsavtalen. Desse historiene trengst for å få fred. Uansett kva du synest om seriane som sel som hakka heroin, bør du sjå Birds of Passage.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Filmen er storslage vakker og rik på perspektiv som sjeldan er å sjå.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.