Streng stille
Stramt estetisk om estiske søsken som slikkar såra sine.
Syskenparet vert spelt av Rea Lest og Reimo Sagor.
Foto: Gabriela Liivamägi / AS Fidalgo
DRAMA
Regi: Martti Helde
Scandinavian Silence (Orig.tittel: Skandinaavia vaikus)
Med: Rea Lest, Reimo Sagor
Ein kar ruslar langs vegen i estiske skogar. Ein bil plukkar han opp. Han pratar til sjåføren, men ho er taus. I ein halvtime. Sakte, men sikkert forstår vi at dei kjenner kvarandre. Dei er faktisk sysken. Detaljar frå ei fortid full av mørke kjem gradvis fram.
Sår skam
Same historie får tre rundar i det nokre har kalla ein triptyk, med trekk frå filmklassikaren Demonenes port (Rashomon). Regissør Martti Helde slepper informasjon subtilt. Innsikt kjem snikande. Tittelen tyder på at stilla er ein tradisjon i nord, der sorg, skam og sår skal teiast i hel. Handlinga skjer i Estland, men skandinavar ser poenget. Trass i tredelinga med motstridande variantar av møtet mellom syskena er Scandinavian Silence ein enkel film. Vi ser igjen ein biltur, ei kantinevitjing og eit møte med ein politibil. Såra er djupe, svara få.
Stødig format
Visuelt er filmen streng. Svartkvite bilete i breitt scopeformat kler saka. Dronesekvensar over skogane er tidstypiske. Dei gjer jobben i samspel med mørke monologar. Scandinavian Silence når likevel ikkje opp til Der vindane møtes av same regissør. Med spenstig stivfrosne iscenesettingar var debuten til Helde meir vågal estetisk, og meir vellukka. Helde held i hevd hangen til stram stil og tung tematikk. Den unge filmskaparen er framleis ein å følgje vidare.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA
Regi: Martti Helde
Scandinavian Silence (Orig.tittel: Skandinaavia vaikus)
Med: Rea Lest, Reimo Sagor
Ein kar ruslar langs vegen i estiske skogar. Ein bil plukkar han opp. Han pratar til sjåføren, men ho er taus. I ein halvtime. Sakte, men sikkert forstår vi at dei kjenner kvarandre. Dei er faktisk sysken. Detaljar frå ei fortid full av mørke kjem gradvis fram.
Sår skam
Same historie får tre rundar i det nokre har kalla ein triptyk, med trekk frå filmklassikaren Demonenes port (Rashomon). Regissør Martti Helde slepper informasjon subtilt. Innsikt kjem snikande. Tittelen tyder på at stilla er ein tradisjon i nord, der sorg, skam og sår skal teiast i hel. Handlinga skjer i Estland, men skandinavar ser poenget. Trass i tredelinga med motstridande variantar av møtet mellom syskena er Scandinavian Silence ein enkel film. Vi ser igjen ein biltur, ei kantinevitjing og eit møte med ein politibil. Såra er djupe, svara få.
Stødig format
Visuelt er filmen streng. Svartkvite bilete i breitt scopeformat kler saka. Dronesekvensar over skogane er tidstypiske. Dei gjer jobben i samspel med mørke monologar. Scandinavian Silence når likevel ikkje opp til Der vindane møtes av same regissør. Med spenstig stivfrosne iscenesettingar var debuten til Helde meir vågal estetisk, og meir vellukka. Helde held i hevd hangen til stram stil og tung tematikk. Den unge filmskaparen er framleis ein å følgje vidare.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.