Sverta Sonja
Stødig spionthriller heidrar hemmeleg historisk helt utan unike stilsprell.
Ingrid Bolsø Berdal spelar Sonja Wigert og Rolf Lassgård speler Thorsten Akrell frå den svenske etterretningstenesta.
Foto: Nordisk Film Distribusjon
THRILLER/DRAMA
Regi: Jens Jonsson
Spionen
Med: Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Lassgård, Damien Chapelle
Sonja Wigert (Berdal) slo gjennom som skodespelar i trettiåra. Då krigen kom, verka det som ho smiska med leiinga for den tyske okkupasjonsmakta med Josef Terboven i spissen. Spionen er filmen om korleis Wigert eigentleg spionerte for svensk etterretning.
Vegval
Trass i forsøk på å oppklara dobbeltrolla eigde Wigert det dårlege ryktet nesten evig. Først på 2000-talet gjorde offentleggjeringa av svenske dokument frå krigen at namnet hennar blei skikkeleg reinvaska. Difor er det heilt på sin plass at historia hennar blir løfta fram av ein stor kinofilm.
Spionen hyllar heller ein ny helt enn å problematisere oppgjeret med norsk eller svensk innsats i krigen. Ikkje noko minner om Over grensen av Bente Erichsen frå 1987 eller den nyare danske Under sanden. Likevel er filmen meir nyansert enn dei enklaste norske heltehistoriene. Meir enn å skapa ein gyllen glorie rundt helten får filmen fram at motivasjonen dels kjem frå lojalitet til familien og dels er tilfeldig. Overgangen frå det personlege til det politiske er klar. Wigert er ingen ideolog, men veit å ordlegge seg. Seansar med ein Terboven som er velsigna lite karikert, sit godt. Manusforfattarane, som òg stod bak Kongens nei, har skrive ei rekke replikkvekslingar som gjev Ingrid Bolsø Berdal rom til å herje. Ho eig rolla og spelar balansen mellom spion og skodespelar glitrande på fire språk.
Staut og streit
Musikken syter for at ein etter få sekund veit at ein ser ein thriller. Filmen følger konvensjonane til punkt og prikke med stø hand. Det er ein stor produksjon utan kunstnariske krumspring. Alt ser bra ut. Dramaet har driv, og klimaksscener har spenning, men filmen har lite særpreg. Norsk filmbransje produserer framleis flust av filmar om den andre verdskrigen. Spionen har livsrett i større grad enn filmar som Den 12. mann, men eg hadde sett pris på meir spenst.
Kanskje eg er kravstor når eg med Barn og Disco friskt i minnet har håp om fleire norske filmar som med stort mot og på vellukka vis tar opp viktige spørsmål og samstundes har estetisk effektfulle, friske trekk. Spionen er solid. Ettermælet til Wigert fortener eit breitt publikum. Kanskje er trauste val verdifulle då.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
THRILLER/DRAMA
Regi: Jens Jonsson
Spionen
Med: Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Lassgård, Damien Chapelle
Sonja Wigert (Berdal) slo gjennom som skodespelar i trettiåra. Då krigen kom, verka det som ho smiska med leiinga for den tyske okkupasjonsmakta med Josef Terboven i spissen. Spionen er filmen om korleis Wigert eigentleg spionerte for svensk etterretning.
Vegval
Trass i forsøk på å oppklara dobbeltrolla eigde Wigert det dårlege ryktet nesten evig. Først på 2000-talet gjorde offentleggjeringa av svenske dokument frå krigen at namnet hennar blei skikkeleg reinvaska. Difor er det heilt på sin plass at historia hennar blir løfta fram av ein stor kinofilm.
Spionen hyllar heller ein ny helt enn å problematisere oppgjeret med norsk eller svensk innsats i krigen. Ikkje noko minner om Over grensen av Bente Erichsen frå 1987 eller den nyare danske Under sanden. Likevel er filmen meir nyansert enn dei enklaste norske heltehistoriene. Meir enn å skapa ein gyllen glorie rundt helten får filmen fram at motivasjonen dels kjem frå lojalitet til familien og dels er tilfeldig. Overgangen frå det personlege til det politiske er klar. Wigert er ingen ideolog, men veit å ordlegge seg. Seansar med ein Terboven som er velsigna lite karikert, sit godt. Manusforfattarane, som òg stod bak Kongens nei, har skrive ei rekke replikkvekslingar som gjev Ingrid Bolsø Berdal rom til å herje. Ho eig rolla og spelar balansen mellom spion og skodespelar glitrande på fire språk.
Staut og streit
Musikken syter for at ein etter få sekund veit at ein ser ein thriller. Filmen følger konvensjonane til punkt og prikke med stø hand. Det er ein stor produksjon utan kunstnariske krumspring. Alt ser bra ut. Dramaet har driv, og klimaksscener har spenning, men filmen har lite særpreg. Norsk filmbransje produserer framleis flust av filmar om den andre verdskrigen. Spionen har livsrett i større grad enn filmar som Den 12. mann, men eg hadde sett pris på meir spenst.
Kanskje eg er kravstor når eg med Barn og Disco friskt i minnet har håp om fleire norske filmar som med stort mot og på vellukka vis tar opp viktige spørsmål og samstundes har estetisk effektfulle, friske trekk. Spionen er solid. Ettermælet til Wigert fortener eit breitt publikum. Kanskje er trauste val verdifulle då.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Seansar med ein Terboven som er velsigna lite karikert, sit godt.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.