Til fengsel skil dykk åt
Hannah har meir å by på av ettertanke enn engasjement undervegs.
Sjølv om det er sjølvaste Charlotte Rampling som spelar Hannah, er det grenser for kor lenge det er spanande å følgja med på at ho plukkar daude blad av ein vissen bukett.
Foto: Tour de Force
Drama
Regi: Andrea Pallaoro
Hannah
Med: Charlotte Rampling
Den aldrande Hannah lyt handtera ein ny kvardag då mannen hamnar i fengsel. Det blir ikkje sagt i klartekst kva han har gjort, men det har stor påverknad på både tilhøvet til resten av familien og på livet hennar som einsleg.
Fall by your man
Ideen bak Hannah er god – mange opplever at partnaren gjennom eit langt liv døyr og at ein vert sitjande att. Støtteapparatet som då set inn, vil i mange tilfelle gjera det lettare å koma seg vidare. I Hannah sitt tilfelle hadde det kanskje vore enklare om mannen var avliden, men ved at ho har valt å støtta han trass i lovbrotet han vert dømd for, står ho endå meir åleine etterpå. Kva når verken familie eller samfunn vil ha noko med deg å gjera? Kor mykje lyt me stå til ansvar for fæle handlingar som andre gjer? Og kven er kona som vil ofra så mykje for mannen sin? Det var ikkje dumt å få med seg Charlotte Rampling til å portrettera denne kvinna. For trass i den gode ideen har regissør Pallaoro gjort minimalt ut av problemstillinga, reint handlingsmessig. Då hjelper det at det er Rampling som trakkar rundt og ser miserabel ut, i det minste.
Rampling on
Finst det nokon med meir eleganse, styrke og spekter i kvar ansiktslinje enn henne? Éi innvending er at det no er for det meste slik ein har sett henne dei siste tiåra. Eg har vanskar for å sjå for meg at denne filmen ville kome seg på kino utan drahjelp av Charlotte Rampling i den einaste rolla, meir eller mindre. For kva er det med filmar om gamle folk? Eg har berre vanskar for å tru at så snart du kjem i ein viss alder, så må alle møblane bli mørkebrune og du slår konsekvent av alt lys i leilegheita di. Og eg skjønar at du ikkje har så mykje å ta deg til, gamle Hannah, men treng eg sjå på at du plukkar daude blad av ein vissen bukett i fem minuttar? Og så den klassiske vri-seg-i-søvne-sekvensen – resultatet er vri-seg-i-kinosetet. Eg kan heller ikkje anna enn å undra meg over ei scene der ho nærast fell saman i krampegråt så intens at ein skulle tru det var opptaksprøve til teaterhøgskulen, og så fell ho ikkje ei einaste tåre. Til slutt lurar eg mest på om ho slepp unna med alt dette nettopp fordi ho er Charlotte Rampling, og då trengst det vel ikkje noko meir?
Alder i livet
Det kan vera vel og bra at sjåaren må koma fram til dei underliggande problemstillingane utan å få alt inn med teskei, men i Hannah er det meir som å eta vatn med gaffel. Såleis fungerer filmen meir som samtaletema etterpå enn som underhaldning. Eg tek meg i å samanlikna med filmen til Michael Haneke, Amour (2012), sikkert mest fordi det handlar om gamle folk i dunkle leilegheiter, men også fordi Amour får fram alderdom på ein måte som vekkjer empati, uro og engasjement – alt som Hannah kanskje strevar etter, men ikkje får til. Så kan ein sjølvsagt diskutera at det ikkje er alderen som skal ha noko seia for problemstillinga, men slik tolkar eg det.
For det aller meste berre kjedar eg meg, med ein snev av irritasjon over at så mykje spennande kunne vore utbrodert om det ikkje hadde vore for denne minimalistiske tilnærminga som for min del betyr at eg får minimalt utbyte der og då.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Andrea Pallaoro
Hannah
Med: Charlotte Rampling
Den aldrande Hannah lyt handtera ein ny kvardag då mannen hamnar i fengsel. Det blir ikkje sagt i klartekst kva han har gjort, men det har stor påverknad på både tilhøvet til resten av familien og på livet hennar som einsleg.
Fall by your man
Ideen bak Hannah er god – mange opplever at partnaren gjennom eit langt liv døyr og at ein vert sitjande att. Støtteapparatet som då set inn, vil i mange tilfelle gjera det lettare å koma seg vidare. I Hannah sitt tilfelle hadde det kanskje vore enklare om mannen var avliden, men ved at ho har valt å støtta han trass i lovbrotet han vert dømd for, står ho endå meir åleine etterpå. Kva når verken familie eller samfunn vil ha noko med deg å gjera? Kor mykje lyt me stå til ansvar for fæle handlingar som andre gjer? Og kven er kona som vil ofra så mykje for mannen sin? Det var ikkje dumt å få med seg Charlotte Rampling til å portrettera denne kvinna. For trass i den gode ideen har regissør Pallaoro gjort minimalt ut av problemstillinga, reint handlingsmessig. Då hjelper det at det er Rampling som trakkar rundt og ser miserabel ut, i det minste.
Rampling on
Finst det nokon med meir eleganse, styrke og spekter i kvar ansiktslinje enn henne? Éi innvending er at det no er for det meste slik ein har sett henne dei siste tiåra. Eg har vanskar for å sjå for meg at denne filmen ville kome seg på kino utan drahjelp av Charlotte Rampling i den einaste rolla, meir eller mindre. For kva er det med filmar om gamle folk? Eg har berre vanskar for å tru at så snart du kjem i ein viss alder, så må alle møblane bli mørkebrune og du slår konsekvent av alt lys i leilegheita di. Og eg skjønar at du ikkje har så mykje å ta deg til, gamle Hannah, men treng eg sjå på at du plukkar daude blad av ein vissen bukett i fem minuttar? Og så den klassiske vri-seg-i-søvne-sekvensen – resultatet er vri-seg-i-kinosetet. Eg kan heller ikkje anna enn å undra meg over ei scene der ho nærast fell saman i krampegråt så intens at ein skulle tru det var opptaksprøve til teaterhøgskulen, og så fell ho ikkje ei einaste tåre. Til slutt lurar eg mest på om ho slepp unna med alt dette nettopp fordi ho er Charlotte Rampling, og då trengst det vel ikkje noko meir?
Alder i livet
Det kan vera vel og bra at sjåaren må koma fram til dei underliggande problemstillingane utan å få alt inn med teskei, men i Hannah er det meir som å eta vatn med gaffel. Såleis fungerer filmen meir som samtaletema etterpå enn som underhaldning. Eg tek meg i å samanlikna med filmen til Michael Haneke, Amour (2012), sikkert mest fordi det handlar om gamle folk i dunkle leilegheiter, men også fordi Amour får fram alderdom på ein måte som vekkjer empati, uro og engasjement – alt som Hannah kanskje strevar etter, men ikkje får til. Så kan ein sjølvsagt diskutera at det ikkje er alderen som skal ha noko seia for problemstillinga, men slik tolkar eg det.
For det aller meste berre kjedar eg meg, med ein snev av irritasjon over at så mykje spennande kunne vore utbrodert om det ikkje hadde vore for denne minimalistiske tilnærminga som for min del betyr at eg får minimalt utbyte der og då.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Til slutt lurar eg mest på om ho slepp unna med alt dette nettopp fordi ho er Charlotte Rampling.
Brit Aksnes om Hannah
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.