Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Til siste andedrag

Undine er fascinerande, vakker og ujamn.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Paula Beer spelar historikaren Undine som lever med ein gammal myte.

Paula Beer spelar historikaren Undine som lever med ein gammal myte.

Foto: Christian Schulz

Paula Beer spelar historikaren Undine som lever med ein gammal myte.

Paula Beer spelar historikaren Undine som lever med ein gammal myte.

Foto: Christian Schulz

2387
20200918
2387
20200918

Drama

Regi: Christoph Petzold

Undine

Med: Paula Beer, Franz Rogowski, Jacob Matschenz
Kinofilm

På ein kafé i Berlin sit Undine (Beer) og blir dumpa av Johannes (Matschenz) før ho må hasta vidare for å halda ei omvisning på eit historisk bymuseum. Tilbake på kafeen etter omvisninga er Johannes vekke, medan ein av dei ho heldt føredrag for, dukkar opp og vil snakka med henne. Og brått er Christoph (Rogowski) den nye, store kjærleiken hennar.

Fabel-aktig

Det er tydeleg at Undine har eit eller anna intenst behov for eit eller anna. Ei undine er eit nymfevesen, skildra i litteraturen som ei slags havfrue som treng å finna ein menneskepartnar sidan ho sjølv ikkje har sjel. «Om du forlèt meg, må du døy», er orda ho serverer Johannes før ho må gå. Så går det om lag ein time før yrkesdykkaren Christoph ramlar inn i livet hennar og all normalitet opphøyrer.

Dei som såg førre filmen til regissør Christoph Petzold, Transit (2018), veit at det normale heller ikkje er noko han er særleg oppteken av. Men der Transit var eit fascinerande eksperiment der den andre verdskrigen blir blanda med notid, heller Undine over i meir fantastiske retningar à la Jean-Pierre Jeunet.

Ikkje dermed sagt at det er noko søtt, romantisk drama som Den fabelaktige Amélie fra Montmartre (2001) eller mørkt og absurd som De fortapte barns by (1995), men det er greitt å ikkje tru at det er noko rett-fram-drama. Her kan alt skje, og det gjer det for så vidt.

Friskt

Undine er vakkert filma, særleg dei rolege undervasscenane. Det er som ein trekkjer pusten under vatn heller enn på overflata, der realitetane kranglar om å gå i vegen for kvarandre. Over store delar av filmen ligg Bachs pianomusikk, også denne som roande verkemiddel. Ikkje at desperasjonen til Undine verkar hektisk, heller vedvarande intens.

Filmen er jamt over nærast litt treig, trass i at eg heile tida lurar på kva som skjer. Det er noko distansert og hoppande som gjer at eg føler det ikkje heilt flyt, at eg ikkje heilt vert klok på mine eigne kjensler. Likevel er det langt mellom så fascinerande, rare og samstundes tilgjengelege filmar, og det er noko med stemninga i Undine som kjennest utfordrande på ein forfriskande måte.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid. 

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Christoph Petzold

Undine

Med: Paula Beer, Franz Rogowski, Jacob Matschenz
Kinofilm

På ein kafé i Berlin sit Undine (Beer) og blir dumpa av Johannes (Matschenz) før ho må hasta vidare for å halda ei omvisning på eit historisk bymuseum. Tilbake på kafeen etter omvisninga er Johannes vekke, medan ein av dei ho heldt føredrag for, dukkar opp og vil snakka med henne. Og brått er Christoph (Rogowski) den nye, store kjærleiken hennar.

Fabel-aktig

Det er tydeleg at Undine har eit eller anna intenst behov for eit eller anna. Ei undine er eit nymfevesen, skildra i litteraturen som ei slags havfrue som treng å finna ein menneskepartnar sidan ho sjølv ikkje har sjel. «Om du forlèt meg, må du døy», er orda ho serverer Johannes før ho må gå. Så går det om lag ein time før yrkesdykkaren Christoph ramlar inn i livet hennar og all normalitet opphøyrer.

Dei som såg førre filmen til regissør Christoph Petzold, Transit (2018), veit at det normale heller ikkje er noko han er særleg oppteken av. Men der Transit var eit fascinerande eksperiment der den andre verdskrigen blir blanda med notid, heller Undine over i meir fantastiske retningar à la Jean-Pierre Jeunet.

Ikkje dermed sagt at det er noko søtt, romantisk drama som Den fabelaktige Amélie fra Montmartre (2001) eller mørkt og absurd som De fortapte barns by (1995), men det er greitt å ikkje tru at det er noko rett-fram-drama. Her kan alt skje, og det gjer det for så vidt.

Friskt

Undine er vakkert filma, særleg dei rolege undervasscenane. Det er som ein trekkjer pusten under vatn heller enn på overflata, der realitetane kranglar om å gå i vegen for kvarandre. Over store delar av filmen ligg Bachs pianomusikk, også denne som roande verkemiddel. Ikkje at desperasjonen til Undine verkar hektisk, heller vedvarande intens.

Filmen er jamt over nærast litt treig, trass i at eg heile tida lurar på kva som skjer. Det er noko distansert og hoppande som gjer at eg føler det ikkje heilt flyt, at eg ikkje heilt vert klok på mine eigne kjensler. Likevel er det langt mellom så fascinerande, rare og samstundes tilgjengelege filmar, og det er noko med stemninga i Undine som kjennest utfordrande på ein forfriskande måte.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid. 

Undine er vakkert filma, særleg dei rolege undervasscenane.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

Foto: Aage Storløkken / Aktuell / NTB

Feature

Samfunn i vidvinkel

Fotografia frå bildebladet Aktuell utgjer ein mektig kavalkade frå glansdagane til sosialdemokratiet, skriv Kjartan Fløgstad.

KjartanFløgstad
I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

I 1960 var Norsk Hydro-anlegget på Herøya Noregs største industriarbeidsplass, med 6500 tilsette. Biletet er frå ein Aktuell-reportasje same året.

Foto: Aage Storløkken / Aktuell / NTB

Feature

Samfunn i vidvinkel

Fotografia frå bildebladet Aktuell utgjer ein mektig kavalkade frå glansdagane til sosialdemokratiet, skriv Kjartan Fløgstad.

KjartanFløgstad
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis