Tøft å vera tøff
For vi er gutta er eit rørande møte med sorg og song.
Mannskoret øver med dirigent Ivar Krogh Hovd.
Foto: Norsk Filmdistribusjon / Fuglene AS
Dokumentar
Regi: Petter Sommer, Jo Vemund Svendsen
For vi er gutta
Med: Ivar Krogh Hovd, Prepple Houmb, Geir Schau m.fl.
Mannskoret Mannskoret består av ei usalig blanding tilårskomne rockarar, skodespelarar og kulturfolk som øver kvar tysdag på Kampen Bistro i Oslo.
Den samansveiste gjengen får meir enn harmoniar å tenka på når dirigenten får kreft og beskjed om at han neppe får oppleva den planlagde konserten som oppvarming for Black Sabbath.
For vi er koret
Tittel, førehandsomtale og trailer prøver desperat å fortelja kor sinnssjukt tøff denne filmen er. Det er som om ordet «kor» er stava med testosteron. Etter den vanvitige kinosuksessen Heftig og begeistret (2001), om Berlevåg mannskor, kunne dei kanskje tona ned machobodskapen, men framleis er dei nok redde for at det berre er kvinnfolk som kjem og ser filmen, og det ville jo ha vore synd. For eg må seia at mange menn hadde hatt godt av å sjå For vi er gutta. Etter innleiande mannemanning kjem filmen relativt kjapt til hovudbodskapen – det hjarteskjerande faktumet at dirigent gjennom ti år, Ivar Krogh Hovd, skal døy.
Mannefalsett
I øvingsrommet forsvinn individet, og gruppementaliteten set inn. Akkurat dette passar kormedlemmene godt, les ein mellom linjene – det at ein er del av noko større og samstundes kan støtta seg på dei andre, gjerne utan å måtta forklara så inngåande.
Mennene reagerer ulikt på situasjonen, og dermed pussar filmskaparane ned dei harde maskuline toppane. Dei tilsynelatande noko brautande karane som helst syng songar som «Why does it hurt when I pee?» (Frank Zappa) og andre ballete balladar, er meir mangefasetterte og mindre mannefasetterte utover. Det er fint.
Hjernen er åleine
Det skal vanskeleg gjerast at ein ikkje les ekstra mykje inn i repertoaret når ein veit at koret har i statuttane at dei skal synga gravferda til kvarandre. Alt vert så nært.
Det er imponerande kor tett på sjølve sjukdomsforløpet filmteamet har kome, nesten urovekkande. Ein ser ikkje så ofte på nært hald korleis eit alvorleg sjukt menneske og dei pårørande har det. Det å kjøpa tannkost for siste gong i livet, kven tenkjer eigentleg på det? Slike detaljar er tankevekkande og såre. Slik kan eigentleg filmen oppsummerast òg.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Petter Sommer, Jo Vemund Svendsen
For vi er gutta
Med: Ivar Krogh Hovd, Prepple Houmb, Geir Schau m.fl.
Mannskoret Mannskoret består av ei usalig blanding tilårskomne rockarar, skodespelarar og kulturfolk som øver kvar tysdag på Kampen Bistro i Oslo.
Den samansveiste gjengen får meir enn harmoniar å tenka på når dirigenten får kreft og beskjed om at han neppe får oppleva den planlagde konserten som oppvarming for Black Sabbath.
For vi er koret
Tittel, førehandsomtale og trailer prøver desperat å fortelja kor sinnssjukt tøff denne filmen er. Det er som om ordet «kor» er stava med testosteron. Etter den vanvitige kinosuksessen Heftig og begeistret (2001), om Berlevåg mannskor, kunne dei kanskje tona ned machobodskapen, men framleis er dei nok redde for at det berre er kvinnfolk som kjem og ser filmen, og det ville jo ha vore synd. For eg må seia at mange menn hadde hatt godt av å sjå For vi er gutta. Etter innleiande mannemanning kjem filmen relativt kjapt til hovudbodskapen – det hjarteskjerande faktumet at dirigent gjennom ti år, Ivar Krogh Hovd, skal døy.
Mannefalsett
I øvingsrommet forsvinn individet, og gruppementaliteten set inn. Akkurat dette passar kormedlemmene godt, les ein mellom linjene – det at ein er del av noko større og samstundes kan støtta seg på dei andre, gjerne utan å måtta forklara så inngåande.
Mennene reagerer ulikt på situasjonen, og dermed pussar filmskaparane ned dei harde maskuline toppane. Dei tilsynelatande noko brautande karane som helst syng songar som «Why does it hurt when I pee?» (Frank Zappa) og andre ballete balladar, er meir mangefasetterte og mindre mannefasetterte utover. Det er fint.
Hjernen er åleine
Det skal vanskeleg gjerast at ein ikkje les ekstra mykje inn i repertoaret når ein veit at koret har i statuttane at dei skal synga gravferda til kvarandre. Alt vert så nært.
Det er imponerande kor tett på sjølve sjukdomsforløpet filmteamet har kome, nesten urovekkande. Ein ser ikkje så ofte på nært hald korleis eit alvorleg sjukt menneske og dei pårørande har det. Det å kjøpa tannkost for siste gong i livet, kven tenkjer eigentleg på det? Slike detaljar er tankevekkande og såre. Slik kan eigentleg filmen oppsummerast òg.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Det er imponerande kor tett på sjølve sjukdomsforløpet filmteamet har kome, nesten urovekkande.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.