Uoriginal på sitt aller beste
Tenk at eg kunne bli så begeistra for ein så lite oppfinnsam film!
Astrid Smeplass og Cengiz Al spelar hovudrollene i ein ny versjon av den tjekkiske filmen som har blitt ein juletradisjon for mange.
Foto: Storm Films AS
Familiefilm
Regi: Cecilie A. Mosli
Tre nøtter til Askepott
Med: Astrid Smeplass, Cengiz Al, Ellen Dorrit Petersen
Kinofilm
Julaftan føremiddag, varmt i stova, framleis i pysjen, stemmene til Knut Risan over den tsjekkiske originallyden og julestemning frå topp til tå: Er du klar for å få ein av våre kjæraste juletradisjonar presentert i ny innpakning?
Språkfin
Eg har ikkje oppretthalde tradisjonen sjølv, så det er utan spesielt aggressiv nostalgi at eg likevel forventningsfull entrar kinosalen. Eller, eg forventar vel strengt talt ikkje så mykje, sidan ei resirkulering av ein så trygg formel i verste fall kan vera skuffande.
Filmen startar med Askepott (Smeplass) som kostar snøen av to gravstøtter midt i øydemarka og ser opp mot himmelen og seier «Ser dokk me?». Astrid S. har overtydd meg på eit blunk! Så sveipar kamera over storslegne Jotunheimen-landskap før me dumpar ned i folkemuseumskulissar, og gode, gamle Tre nøtter til Askepott (1973) nærast er kopiert frå rom til rom.
Men det gjer ingenting! Askepott er sjarmerande ven, stemor (Petersen) er eventyrleg vond, og alle andre fell saumlaust og fint inn, akkurat som dei alltid har gjort – frå stallguten til ugla til prinsen og følgjet hans, inkludert læraren («Deres kongelige høyhet! Hva med leksene?»).
Språket er generelt ikkje vidare modernisert, med unntak av høgst velkomen dialektbruk. Her er ikkje lagt inn dagens slang, sikkert med klok tanke om at lite daterer ein film som språk.
Finfin
Også hovudlinjene i gamleversjonen funkar nesten førti år seinare – Askepott er ei tøff, ung dame med både evner og omtanke: like god til hest og med pil og boge, like dårleg på å vilja tekkast andres dumskap. Og ho er ikkje dummare enn at når ho treffer ein (særs) kjekk, ung mann (Al), som både ynskjer og respekterer ein slik partnar, er det klart ho må prøva kapra han – og vice versa.
Romantikken er lett forståeleg og sjølvsagt eit viktig poeng i eventyra så vel som i filmatiseringa. Og med to så sympatiske, vakre menneske i hovudrollene kan ein fryda seg over at som alltid får dei kvarandre til slutt – og med ein aldri så liten, herleg vri i dei mest avgjerande augeblikka.
Eg vil oppmoda alle fans av 1973-utgåva til å drista seg ut på kino trass i frykta for å bli skuffa. Dette fungerer skikkeleg godt.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Familiefilm
Regi: Cecilie A. Mosli
Tre nøtter til Askepott
Med: Astrid Smeplass, Cengiz Al, Ellen Dorrit Petersen
Kinofilm
Julaftan føremiddag, varmt i stova, framleis i pysjen, stemmene til Knut Risan over den tsjekkiske originallyden og julestemning frå topp til tå: Er du klar for å få ein av våre kjæraste juletradisjonar presentert i ny innpakning?
Språkfin
Eg har ikkje oppretthalde tradisjonen sjølv, så det er utan spesielt aggressiv nostalgi at eg likevel forventningsfull entrar kinosalen. Eller, eg forventar vel strengt talt ikkje så mykje, sidan ei resirkulering av ein så trygg formel i verste fall kan vera skuffande.
Filmen startar med Askepott (Smeplass) som kostar snøen av to gravstøtter midt i øydemarka og ser opp mot himmelen og seier «Ser dokk me?». Astrid S. har overtydd meg på eit blunk! Så sveipar kamera over storslegne Jotunheimen-landskap før me dumpar ned i folkemuseumskulissar, og gode, gamle Tre nøtter til Askepott (1973) nærast er kopiert frå rom til rom.
Men det gjer ingenting! Askepott er sjarmerande ven, stemor (Petersen) er eventyrleg vond, og alle andre fell saumlaust og fint inn, akkurat som dei alltid har gjort – frå stallguten til ugla til prinsen og følgjet hans, inkludert læraren («Deres kongelige høyhet! Hva med leksene?»).
Språket er generelt ikkje vidare modernisert, med unntak av høgst velkomen dialektbruk. Her er ikkje lagt inn dagens slang, sikkert med klok tanke om at lite daterer ein film som språk.
Finfin
Også hovudlinjene i gamleversjonen funkar nesten førti år seinare – Askepott er ei tøff, ung dame med både evner og omtanke: like god til hest og med pil og boge, like dårleg på å vilja tekkast andres dumskap. Og ho er ikkje dummare enn at når ho treffer ein (særs) kjekk, ung mann (Al), som både ynskjer og respekterer ein slik partnar, er det klart ho må prøva kapra han – og vice versa.
Romantikken er lett forståeleg og sjølvsagt eit viktig poeng i eventyra så vel som i filmatiseringa. Og med to så sympatiske, vakre menneske i hovudrollene kan ein fryda seg over at som alltid får dei kvarandre til slutt – og med ein aldri så liten, herleg vri i dei mest avgjerande augeblikka.
Eg vil oppmoda alle fans av 1973-utgåva til å drista seg ut på kino trass i frykta for å bli skuffa. Dette fungerer skikkeleg godt.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.