JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Ut igjen

Erik Poppe gjer den nye Utvandrarna til ei solid påminning om skandinavisk migrasjon.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det er uråd å sjå den påkosta filmen til den norske nestoren Erik Poppe utan å spørje seg sjølv om ein ny versjon er naudsynt.

Det er uråd å sjå den påkosta filmen til den norske nestoren Erik Poppe utan å spørje seg sjølv om ein ny versjon er naudsynt.

Foto: Filmweb

Det er uråd å sjå den påkosta filmen til den norske nestoren Erik Poppe utan å spørje seg sjølv om ein ny versjon er naudsynt.

Det er uråd å sjå den påkosta filmen til den norske nestoren Erik Poppe utan å spørje seg sjølv om ein ny versjon er naudsynt.

Foto: Filmweb

2823
20220902
2823
20220902

drama

Regi: Erik Poppe

Utvandrerne (Orig.tit.: Utvandrarna)

Med: Lisa Carlehed, Gustav Skarsgård, Tove Lo
Kinofilm

Kristina (Carlehed) ser tilbake frå kjerra ho, ungane og mannen Karl Oskar (Skarsgård) sit i mens dei hausten 1849 rullar ut frå garden i Småland mot det usikre. Eit skip til Amerika ventar. Dei forlèt skrinne kår i eit strengt samfunn. Ferda er strabasiøs og farleg. Verda på den andre sida av havet er ukjend og skummel. Fridom kostar.

Livets rett

Filmatiseringa Jan Troell gjorde av tetralogien til Vilhelm Moberg på syttitalet, er tvillaust eit klassisk verk i skandinavisk film. Det er uråd å sjå den påkosta filmen til den norske nestoren Erik Poppe utan å spørje seg sjølv om ein ny versjon er naudsynt.

Svenske kritikarar har helst nok med sin versjon, der Liv Ullmann spelte Kristina. Eg byrjar med same skepsis, men små, tydelege grep frå manusforfattarane Anna Bache-Wiig og Siv Rajendram Eliassen gjev rettferd til orda frå Poppe om at dette er ein film om migrasjon i dag. Han vil minne oss om likskapane. Folk kan sørgje over å vere lausrivne frå røtene samtidig som gamlelandet er ei tvangstrøye. Konflikten mellom Kristina, som held fast, og Karl-Oskar, som vil rive seg laus, er universell for migrasjon, uavhengig av tid og stad.

Desperasjonen som gjer at familien forlèt heimbygda, er samansett, men svolt er sentralt. Ein kvittar seg ikkje lett med korkje sosial kontroll eller religiøs fatalisme. Dei skandinaviske miljøa i USA var ofte prega av luthersk fanatisme.

Den brutale behandlinga av urfolk under «framhaldskolonialismen» i dei nye landa i Amerika på 1800-talet, har ikkje fått plass. Det er gjerne greitt, sidan det ville gjere forteljinga vrien å overføre til svenske tilstandar i dag. Ulike utsnitt sender snarare tankar til usikre båtar i Middelhavet og tog på veg nordover i Mexico. Det manglar ikkje på rørande lagnader.

Store strøk

Erik Poppe balanserer mellom det episk engasjerande og svulstig melodrama. Musikken tek plass. Den faste fotografen John Christian Rosenlund målar breitt. Han tok nok ein kikk på filmar av Terrence Malick før han førte kamera gjennom stråa og veksla mellom små marihøner på hud og store sveip med folk i varm sol.

I hovudrolla tek Lisa Carlehed med hell opp arven etter Liv Ullmann. Hennar forteljarstemme gjev ein litterær tone. Gustav Skarsgård er ingen Max von Sydow som Karl Oskar, men gjer ikkje skam på seg. I det store og det heile er Utvandrerne stødig. Tydelege vink til i dag gjer at ein får nok å tenkje på. Tidlause historier toler stundom nye tolkingar.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

drama

Regi: Erik Poppe

Utvandrerne (Orig.tit.: Utvandrarna)

Med: Lisa Carlehed, Gustav Skarsgård, Tove Lo
Kinofilm

Kristina (Carlehed) ser tilbake frå kjerra ho, ungane og mannen Karl Oskar (Skarsgård) sit i mens dei hausten 1849 rullar ut frå garden i Småland mot det usikre. Eit skip til Amerika ventar. Dei forlèt skrinne kår i eit strengt samfunn. Ferda er strabasiøs og farleg. Verda på den andre sida av havet er ukjend og skummel. Fridom kostar.

Livets rett

Filmatiseringa Jan Troell gjorde av tetralogien til Vilhelm Moberg på syttitalet, er tvillaust eit klassisk verk i skandinavisk film. Det er uråd å sjå den påkosta filmen til den norske nestoren Erik Poppe utan å spørje seg sjølv om ein ny versjon er naudsynt.

Svenske kritikarar har helst nok med sin versjon, der Liv Ullmann spelte Kristina. Eg byrjar med same skepsis, men små, tydelege grep frå manusforfattarane Anna Bache-Wiig og Siv Rajendram Eliassen gjev rettferd til orda frå Poppe om at dette er ein film om migrasjon i dag. Han vil minne oss om likskapane. Folk kan sørgje over å vere lausrivne frå røtene samtidig som gamlelandet er ei tvangstrøye. Konflikten mellom Kristina, som held fast, og Karl-Oskar, som vil rive seg laus, er universell for migrasjon, uavhengig av tid og stad.

Desperasjonen som gjer at familien forlèt heimbygda, er samansett, men svolt er sentralt. Ein kvittar seg ikkje lett med korkje sosial kontroll eller religiøs fatalisme. Dei skandinaviske miljøa i USA var ofte prega av luthersk fanatisme.

Den brutale behandlinga av urfolk under «framhaldskolonialismen» i dei nye landa i Amerika på 1800-talet, har ikkje fått plass. Det er gjerne greitt, sidan det ville gjere forteljinga vrien å overføre til svenske tilstandar i dag. Ulike utsnitt sender snarare tankar til usikre båtar i Middelhavet og tog på veg nordover i Mexico. Det manglar ikkje på rørande lagnader.

Store strøk

Erik Poppe balanserer mellom det episk engasjerande og svulstig melodrama. Musikken tek plass. Den faste fotografen John Christian Rosenlund målar breitt. Han tok nok ein kikk på filmar av Terrence Malick før han førte kamera gjennom stråa og veksla mellom små marihøner på hud og store sveip med folk i varm sol.

I hovudrolla tek Lisa Carlehed med hell opp arven etter Liv Ullmann. Hennar forteljarstemme gjev ein litterær tone. Gustav Skarsgård er ingen Max von Sydow som Karl Oskar, men gjer ikkje skam på seg. I det store og det heile er Utvandrerne stødig. Tydelege vink til i dag gjer at ein får nok å tenkje på. Tidlause historier toler stundom nye tolkingar.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Tidlause historier toler stundom nye tolkingar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis